1 686 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Weberbase 133 putsbruk B på insidan av murad odlingsbädd.
Jag blanda ihop siffrorna på säckarna, självklart ska inte c bruk användas.R Rejäl skrev:
Återkommer. Men att REJÄL tar i från tårna är skrattretande.
Har inte tid att kommentera detta nu.
Ingen tjafs nu gubbar. Min mur håller att på att sprängas för guds skull! 
Försöker förstå mer innan jag funderar på åtgärder (t.ex. Jotun murfiller vid målning). Det är för ballaste är för fin för en grundmur samt att jag inte använder mig av nät? Även att det är för tunt med bara 5-8mm puts utan man ska ha ett tjockare putslager under?R Rejäl skrev:
Blir lite förundrad att det finns beskrivningar på socklar, bänkar, murade friggebodar där man förordar de jag har använt..
Jag säger inte imot "erfarenhet" om det är det du går på .
Försöker bara sålla information.
Altså det kan hålla så jag hade inte gjort om något i ditt läge för det är såpass mycket jobb och material att göra om det..Maxwells demon skrev:
Försöker förstå mer innan jag funderar på åtgärder (t.ex. Jotun murfiller vid målning). Det är för ballaste är för fin för en grundmur samt att jag inte använder mig av nät? Även att det är för tunt med bara 5-8mm puts utan man ska ha ett tjockare putslager under?
Blir lite förundrad att det finns beskrivningar på socklar, bänkar, murade friggebodar där man förordar de jag har använt..
Jag säger inte imot "erfarenhet" om det är det du går på .
Försöker bara sålla information.
"Det kan hålla" 🤣 Låter betryggande.R Rejäl skrev:
Då kapar jag min egen tråd att jag gör inga fadäser igen.
Jag ska även mura en skorsten utomhus av skorstensblock av betong till braskamin i samma växthus, på dess gavel.
Fastmurningen av blocken har jag klart för mig vad det ska vara. Ett "stenlim" (murbruk av någon variant) som leverantören föreskriver.
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...skorstenselement/p/6430069490148/#description
Men finns inget om vad den kan ytbehandlas med för typ av bruk.
Jag skulle vilja slamma den med kalkborste till en lite grövre struktur. Lite enklare arbete också på den höjden.
Den ska vara hållbar som fan
Förslag på system?
Grunda med ett grundningsbruk och sedan nätar du och putsar med B bruk med en ballast om 0-3mm som du kan ytbehandla slammat eller valfri putsatruktur..Maxwells demon skrev:
"Det kan hålla" 🤣 Låter betryggande.
Då kapar jag min egen tråd att jag gör inga fadäser igen.
Jag ska även mura en skorsten utomhus av skorstensblock av betong till braskamin i samma växthus, på dess gavel.
Fastmurningen av blocken har jag klart för mig vad det ska vara. Ett "stenlim" (murbruk av någon variant) som leverantören föreskriver.
[länk]
Men finns inget om vad den kan ytbehandlas med för typ av bruk.
Jag skulle vilja slamma den med kalkborste till en lite grövre struktur. Lite enklare arbete också på den höjden.
Den ska vara hållbar som fan.
Förslag på system?
Men du kan skippa nätet om du vill det är ingett krav men det blir så mycket starkare mot sprickor att man bör göra det..
Tänkte om man slapp "putsa" i vanlig bemärkelse. Dvs dra av puts med skånska/bräda.
Finns inget system som man grundar som vanligt med borste men även slammar på sista putsbruket?
Finns inget system som man grundar som vanligt med borste men även slammar på sista putsbruket?
Jo du kan slå på alla lagrarna och slamma ytan om du inte stockar av så blir det väldigt ojämt men det kanske är det du är ute efter..Maxwells demon skrev:
Slammad yta innebär samma tillvägagångssätt som slät yta bara att istället för att man skurar det sista slätt med en skurbräda så drar man en blöt kalkkvast istället, alltså det har ingett med själva påförandet av bruket på väggen att göra..
Du behöver påföra bruket genom att slå på det med en murarslev i båda fallen men vill man ha en slät puts så behöver man stocka av putsen för att uppnå någorlunda rakhet i putsningen, men detta kan du skippa ifall du godkänner en ojämn slammad yta..
Då kan du bra slå på bruket och vänta lite så det stelnar innan du borstar utan med en kalkkvast..
Du behöver påföra bruket genom att slå på det med en murarslev i båda fallen men vill man ha en slät puts så behöver man stocka av putsen för att uppnå någorlunda rakhet i putsningen, men detta kan du skippa ifall du godkänner en ojämn slammad yta..
Då kan du bra slå på bruket och vänta lite så det stelnar innan du borstar utan med en kalkkvast..
Jaha, tack för svaret. Trodde slammat innebär en sörja som "målas" med kalkborsteR Rejäl skrev:Slammad yta innebär samma tillvägagångssätt som slät yta bara att istället för att man skurar det sista slätt med en skurbräda så drar man en blöt kalkkvast istället, alltså det har ingett med själva påförandet av bruket på väggen att göra..
Ja om man pratar grundning men inte som yta oftast om man vill ha en enkel billig puts så slår man på en blöt tillblandning av bruk och sedan kvastar av den men putsbruk går inte att måla upp om det är det du trott..Maxwells demon skrev: