687 läst · 20 svar
687 läst
20 svar
Weber (gasolgrill) Genesis II E-310 tänder inte
Jag vet faktiskt inte ifall listen har någon funktion.FredrikR skrev:
Som du ser, så sitter det en tunnare list ovanpå den understa listen - på bilden ser du att det är bara den "högra hälften" som finns kvar av den tunnare listen.
Det började med att den tunnare listen "krullade" sig på vänster sida och "krullade upp sig" och till slut brände väl den av - så det är bara den högra hälften kvar av den.
Men vi grillade på som vanligt i sommar... ;-)
Nu dock när jag plockade isär för att rengöra innan vinterförvaring, så märkte jag att fästena till den metall-listen (som den tunnare listen satt på...) har släppt i fästpunkterna mot mitten-brännaren och högra brännaren - så den listen är liksom helt lös nu.
Vet inte vad för eventuell funktion den har.
Det som just nu inte alls funkar på grillen är dock att tändare slutat att "klicka" när man trycker på tänkd-knappen, så det är ju iallafall ett fel på riktigt. ;-)
Sådan har jag på Webergrillen på landet, tror det kallas "crossover bar".M Makusi skrev:Brännarna funkar nog förhoppningsvis, det är den där metall-listen som syns på bilden (horisontellt) längst bak över brännarna, som har släppt i fästena.
Men det kanske går att få tag på endast själva den metall-listen?
Jag tänkte mest ifall det ingick i hela "brännar-kittet" så man var tvungen köpa "allt", men förhoppningsvis kanske bara den listen finns?
[bild]
Du kan hitta alla delar här,
https://www.weber.com/SE/sv/help/schematics/
Leta efter etiketten på grillen och mata in data så får du fram rätt sprängskiss med delar.
Annars kan du -inte- göra som jag. Slå på alla brännare, vänta 5 sek, kasta i en tändsticka så säger det POFF och så är grillen igång. Snabbt och bra typ. 🙃
Tack! ;-)ClasseClas skrev:Sådan har jag på Webergrillen på landet, tror det kallas "crossover bar".
Du kan hitta alla delar här,
[länk]
Leta efter etiketten på grillen och mata in data så får du fram rätt sprängskiss med delar.
Annars kan du -inte- göra som jag. Slå på alla brännare, vänta 5 sek, kasta i en tändsticka så säger det POFF och så är grillen igång. Snabbt och bra typ. 🙃
Där löste vi mysteriet med metall-listen iallfall, den verkar ju finnas som en separat del (vad den nu gör/tillför för något).
Det är en "Crossover tube".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska vi bara försöka klura ut varför den inte tänder, ifall det är knappen, något med kablaget, eller vad är det egentligen som "knäpper" och skapar själva gnistan?
Gnistan skapas med 12 (piezotändare) som sitter ihop brännaren, en tändare per brännare.
På min grill är 25 tändknappen med en box med batteriet som ger spänningspulser till 12. 26 är kablaget mellan 25 och 12 (till 3 brännare)
På min grill är 25 tändknappen med en box med batteriet som ger spänningspulser till 12. 26 är kablaget mellan 25 och 12 (till 3 brännare)
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Jag har en liknade grill e410, fyra brännare. Ca fyra år gammal, kan kolla inom kort hur tändarsystemet funkar men antar att det är som det sades tidigare i tråden att det sitter en tändare per tändrör. Av gammal vana har jag alltid tänt grillen från vänster till höger, sedan tänds övriga gasolrör via gasöverledning som visas i TS bilder. Ska prova om man kan tända via eltändningen på godtycklig brännare, borde rimligen vara så.
Du kan tända de brännare du avser använda.H Harald Blåtumme skrev:Jag har en liknade grill e410, fyra brännare. Ca fyra år gammal, kan kolla inom kort hur tändarsystemet funkar men antar att det är som det sades tidigare i tråden att det sitter en tändare per tändrör. Av gammal vana har jag alltid tänt grillen från vänster till höger, sedan tänds övriga gasolrör via gasöverledning som visas i TS bilder. Ska prova om man kan tända via eltändningen på godtycklig brännare, borde rimligen vara så.
En tändare på brännare, syns även i sprängskissen ovan.