82 024 läst · 653 svar
82k läst
653 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Eftersom det på kvittot från Ica inte står:Christer G.V. skrev:
Frysbil 5 mil à 100 kr/mil
Lagermedarbetare 500 kr/h
Kassamedarbetare 500 kr/h
Hyra av truck för avlastning
Osv
För skulle det göra det, vore nettopriser rimliga.
Utan det Ica gör är motsvarande det en hantverkare som säljer till fast pris gör.
10.000kr för två kulventiler 😂😂😂 damn, tänk om ja hade hyrt in han för min nyligen vvs dragning i plattan…ejvegard skrev:En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Nej inte irriterad d t blev jag i våra första konversationer, nu ser jag igenom sakerna😉Farstatjej90 skrev:
Men fortfarande så är det brukligt att svara på andras inlägg eller tycker du inte det?
Om du bara vill skämta o förlöjliga så finns det lämpliga trådar till detta…
Du vet väl att kärlek oftast börjar med bråk😉
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 926 inlägg
Om slutsumman blir samma eller något helt annat beror på jobbet. Om det är ett jobb som tar mycket tid, men knappt något material så blir det dyrare för kunden med ett högt timpris och mindre påslag på material. I ett annat fall, mycket material, lite arbetstid blir det tvärtom billigare för kunden.F Freddandson skrev:
Som kund föredrar jag ändå ett högre timpris och lägre materialpåslag då det känna ärligare att betala för hantverkaren kompetens. Det sticker i ögonen på kunden att priset på materialet är dubbelt mot vad man själv skulle köpt det för.
Vinsten var högre än så, dom 89 miljonerna var aktieutdelningen.henke-henke skrev:
Men, det i sin tur innebär att omsättningen är hög, precis om alla stora bolag har hög omsättning.
Det intressanta är vinstmarginalen som i denna ICA-handlarns fall (ICA Maxi Umeå) var typ 11.1%
I vilken värld lever du i 1500:- - 2000:- snacka går ju 😂M mojjen skrev:Baserat på ahlsells prislista, så har han ungefär lagt på 100% på sitt inköp. Mao ca 50% marginal, vilket i de flesta brancher får anses högt.. Det är vad man än tycker dock rimligt för småsaker. Men kanske lite väl närigt för de dyrare produkterna. Så möjligen runt 1000:- i överkant på sista raden.
Detta är annars ett jobb de flesat hyffsat händiga hade klarat själva. Då hade man nog löst det för 1500-2000:- inkl moms. Byta kopplingar är ju inte direkt supersvårt.
Känns helt rimligt. Sen huruvida hantverkaren lagt på någon hundring på materialet elller ej ser jag som ovidkommnde i det stora hela.ejvegard skrev:En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg