Nissens Nissens skrev:
På vilket vis har han besittning av bostaden?

Hade han varit skriven där hade det varit så, det är snarare så att han begår ett brott som inte låter ägaren komma in i sitt hus.

Folkbokföringen har verkligen med detta att göra, hur kan du tro att den inte betyder något?
Antagligen har han besittning till bostaden genom att han har sina saker i huset, han har en säng där och han har haft tillträde till bostaden. Han kanske får bo där mot att han klipper gräset, betalar elräkningen mm. Han kanske till och med har ett avtal, hyresavtal. Som sagt vi vet för lite.

Var man är folkbokförd har ett bevisvärde men har mindre betydelse i förhållandet mellan TS och den aktuella mannen.

Läs vad @Nötegårdsgubben skriver, han lyckas mer eller mindre alltid fånga de relevanta delarna i en fråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Be en kompis komma med en "budbil", bära ut en tv-kartong med tyngd och ställa på garageuppfarten. Sen tuta. När gubben går ut i foppatofflorna smiter du in o låser.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Ichimoku64 och 16 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är i första hand den avlidnas önskan som ska gälla, därefter anhörigas sak att bestämma. Där lär en flerårig sambo ses som närmare än en dotter utan egentlig relation med den döda. Men är det ”bara” en pojkvän eller vän lär det vara det omvända. Som enda dödsbodelägare har jag å tredje sidan svårt att tro att någon annan än TS anses stå närmst.

Torde vara reglerat i begravningslagen.
Ja, jag missade delar när jag läste. Kan "efterlevande" inte enas är det upp till begravningsbyrån att medla. Lyckas de inte ena parterna ska ärendet avgöras av Länsstyrelsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Antagligen har han besittning till bostaden genom att han har sina saker i huset, han har en säng där och han har haft tillträde till bostaden. Han kanske får bo där mot att han klipper gräset, betalar elräkningen mm. Han kanske till och med har ett avtal, hyresavtal. Som sagt vi vet för lite.

Var man är folkbokförd har ett bevisvärde men har mindre betydelse i förhållandet mellan TS och den aktuella mannen.

Läs vad @Nötegårdsgubben skriver, han lyckas mer eller mindre alltid fånga de relevanta delarna i en fråga.
Han har troligtvis inte mer än det jag skulle ta med om jag sov hos en vän. Kläder och tandborste. De har inget gemensamt bo på det sättet.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Derbyboy skrev:
Antagligen har han besittning till bostaden genom att han har sina saker i huset, han har en säng där och han har haft tillträde till bostaden. Han kanske får bo där mot att han klipper gräset, betalar elräkningen mm. Han kanske till och med har ett avtal, hyresavtal. Som sagt vi vet för lite.

Var man är folkbokförd har ett bevisvärde men har mindre betydelse i förhållandet mellan TS och den aktuella mannen.

Läs vad @Nötegårdsgubben skriver, han lyckas mer eller mindre alltid fånga de relevanta delarna i en fråga.
Visst, men nu råkar det vara så att jag har praktisk erfarenhet av detta. Jag har anlitat kronofogden att avhysa en person, vilket gick utan problem. Det som förenklade processen var att personen inte kunde visa på någon motprestation mot att hen skulle bo i huset. Det fanns inga kontrakt eller något annat som styrkte att personen hade rätt att bo där. I det fallet var ändå personen folkbokförd på adressen.

Jag vet inte om det är motsvarande situation i detta fallet, men någon besittningsrätt är inte trolig.

Men du har säkert bättre koll…
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men nu råkar det vara så att jag har praktisk erfarenhet av detta. Jag har anlitat kronofogden att avhysa en person, vilket gick utan problem. Det som förenklade processen var att personen inte kunde visa på någon motprestation mot att hen skulle bo i huset. Det fanns inga kontrakt eller något annat som styrkte att personen hade rätt att bo där. I det fallet var ändå personen folkbokförd på adressen.

Jag vet inte om det är motsvarande situation i detta fallet, men någon besittningsrätt är inte trolig.

Men du har säkert bättre koll…
Hur lång tid tog det att få personen avhyst?
 
Det här är advokatland. Försök inte själv, du kan sabba situationen. Du behöver ett proffs på din sida.
 
man kan knappast sabba nåt här...........det är ts som är ensam arvinge och sköter dödsboet. Finns inget som hindrar ts att ta sig in i huset. Sen är det den inneboendes huvudvärk att deklarera sina rättigheter vad det nu kan handla om.
Det sker inte genom att vara okontaktbar och att låsa in sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Antagligen har han besittning till bostaden genom att han har sina saker i huset, han har en säng där och han har haft tillträde till bostaden. Han kanske får bo där mot att han klipper gräset, betalar elräkningen mm. Han kanske till och med har ett avtal, hyresavtal. Som sagt vi vet för lite.

Var man är folkbokförd har ett bevisvärde men har mindre betydelse i förhållandet mellan TS och den aktuella mannen.
Nissens Nissens skrev:
Visst, men nu råkar det vara så att jag har praktisk erfarenhet av detta. Jag har anlitat kronofogden att avhysa en person, vilket gick utan problem. Det som förenklade processen var att personen inte kunde visa på någon motprestation mot att hen skulle bo i huset. Det fanns inga kontrakt eller något annat som styrkte att personen hade rätt att bo där. I det fallet var ändå personen folkbokförd på adressen.

Jag vet inte om det är motsvarande situation i detta fallet, men någon besittningsrätt är inte trolig.

Men du har säkert bättre koll…
Nej det har jag antagligen inte, det är mycket info som vi inte har. Inte ens TS tycks ha all info.

Skulle jag killgissa så har antagligen mannen färgats av den dåliga relationen mellan mor och dotter. Han kanske vill ha någon månad på sig att tömma sina saker och bearbeta sorgen och sen drar han.

Den rätta vägen att gå är via fogden men jag kan tycka att det, precis som många förespråkar, finns en mer pragmatisk väg att gå. Det första steget är att återta full besittning till egendomen. Därigenom skapas ett bättre läge inför eventuella framtida processer. Jag har till exempel svårt att se hur polisen i skarpt läge skulle föra bort ägaren till huset till förmån för den aktuella mannen. Det förutsätter givetvis att det hela dessförinnan gått någorlunda korrekt till:

Det bor någon okänd i min mammas hus, ta det därifrån. Han tycks ha bytt lås. Jag har bytt tillbaka……
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
JAg vidmakthåller nog min pragmatiska approach: Juridiken kan ta väldigt lång tid att reda ut.
Visst kan det vara så att TS hävd asom dödsbodelägare i slutet inte kunde anses vara laga grund för att "tvinga sig in": Men om man kontaktar en låssmed och denna tycker man har tillräcklgit på fötterna för att utföra jobbet, så bör man iaf ha handlat i god tro.

Kan inte bli mycket i böter om man skulel dömas för en sådan sak, särskilt inte om man har försökt att kontakta personen på addresen (och har detta i text), har en dödsdoattset OCH är i tidsnöd (pga begravningen).

Även om den inneboende senrar kan visa någon form av avtal så finns ingen anledning för denna att inte tilläflligt släppa in den enda arvingen för att komma åt papper och arrangera begravningen.

Men som sagt: Längre gående saker osm att värka/byta lås osv bör man ta den riktiga, mer långsamma vägen.

Det är kanske inte dumt att ta lite foton också när man är där så inte "saker försvinner", även om man kanske inte heller skall ta med sig saker av värde inför framtida tvist: det får man kanske låta vara upp till sitt sunda förnuft att avgöra när man är där; Men jag skulel iaf inte gjort med av med ngt OM det senare visar sig att det finns ngn typ av samboförhållande med ngn arvsrätt eller att saker tillhör mannen där egentligen, för då kan man ju lämna tillbaka den egendomen istället för att bli ersättningsskyldig.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
Hur lång tid tog det att få personen avhyst?
Det är en bra fråga, detta är några år sedan så är lite osäker. Jag vet att jag fick vänta ett tag innan kronofogden hanterade det.

Det blev så att personen anlitade en advokat som inte såg någon möjlighet för personen att bo kvar efter det att kronofogden hört av sig.

Jag avtalade med personen att få tid på sig att packa och flytta på ett vettigt sätt, så tack vare det så tog det lite längre tid än det hade behövt göra.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog börja med att prata med polisen. Kan de ev bistå med en patrull som talar mannen till rätta så kan det ju räcka med det. Jurister och fogden och allting blir ju bara saker som hanteras brevledes och det kan ju ta tid som sagt..............
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det här är advokatland. Försök inte själv, du kan sabba situationen. Du behöver ett proffs på din sida.
Byta lås till bostaden borde inte vara någon risk då mannen inte är skriven där. Vill man vara riktigt säker så kan man såklart ge honom en nyckel.
 
Det är inte så enkelt juridiskt.
 
fast det ligger inga allmänna åtal i detta. Vill personen ifråga anmäla ts för nåt så skulle jag inte ducka för det......
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.