Bank-ID spärras när en person dör. Någon som vet hur det funkar med bankdosor och liknande?
 
Z ZipLock skrev:
Bank-ID spärras när en person dör. Någon som vet hur det funkar med bankdosor och liknande?
Allt spärras, även dosan.
Det blir låst till dödsboet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Du gör det onödigt komplicerat som ens blandar in någon annan i det hela.

1) Du är ensam arvinge, hon hade ev sällskap med någon men denne har eget boende den är skriven på. Uppehåller han sig ens i huset? Är han ett problem öht?
2) Du har inga nycklar till din mammas hus.
3) Ring en låssmed som hjälper dig in.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Då är han dödsbodelägare, vilket krånglar till saken.
Sambor saknar legal arvsrätt efter varandra.
Bostaden är inte inköpt för gemensamt boende så "gubben" har noll rätt till den.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sambor saknar legal arvsrätt efter varandra.
Bostaden är inte inköpt för gemensamt boende så "gubben" har noll rätt till den.
Fast det är andra regler som kan spela in ifall vederbörande har bott där länge.......finns fall där man stridit i många år för att få bort personer som bosatt sig i hus ägda av nån annan. Det är inte "bara" ibland......
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det är andra regler som kan spela in ifall vederbörande har bott där länge.......finns fall där man stridit i många år för att få bort personer som bosatt sig i hus ägda av nån annan. Det är inte "bara" ibland......
Det jag kommenterade var det direkt felaktiga påståendet
"Då är han dödsbodelägare"
ingenting annat.

Det mest kända fallet är väl:
När Stieg Larsson dog visade det sig att Eva Gabrielsson inte hade varit Millenium-författarens sambo sedan 30 år. Båda hade, enligt Statistiska Centralbyråns sätt att tolka förhållandet, varit ensamstående på samma adress. I 30 år alltså.

Enligt sambolagen hade Eva Gabrielsson inte heller rätt till arvet och inkomsterna efter Stieg Larssons globala deckarsuccé. Lika lite rätt hade hon till efterlevandeförsäkring eller ppm. Eva Gabrielsson hade enligt sambolagen inte ens den självklara rätten till hennes och Stieg Larssons gemensamma bostad. Även den skulle till hälften skiftas till Stieg Larssons släkt.
https://www.blue.se/sambo-ensammare-an-du-tror/
 
  • Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Derbyboy skrev:
Nej det har jag antagligen inte, det är mycket info som vi inte har. Inte ens TS tycks ha all info.

Skulle jag killgissa så har antagligen mannen färgats av den dåliga relationen mellan mor och dotter. Han kanske vill ha någon månad på sig att tömma sina saker och bearbeta sorgen och sen drar han.

Den rätta vägen att gå är via fogden men jag kan tycka att det, precis som många förespråkar, finns en mer pragmatisk väg att gå. Det första steget är att återta full besittning till egendomen. Därigenom skapas ett bättre läge inför eventuella framtida processer. Jag har till exempel svårt att se hur polisen i skarpt läge skulle föra bort ägaren till huset till förmån för den aktuella mannen. Det förutsätter givetvis att det hela dessförinnan gått någorlunda korrekt till:

Det bor någon okänd i min mammas hus, ta det därifrån. Han tycks ha bytt lås. Jag har bytt tillbaka……
Om du hade läst vad ts skrivit så hade du vetat att personen inte har mycket mer än sin tandborste i huset…

Har du inte läst tråden så blir åsikerna lätt fel…
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Nissens
S Stefan1972 skrev:
Fast det är andra regler som kan spela in ifall vederbörande har bott där länge.......finns fall där man stridit i många år för att få bort personer som bosatt sig i hus ägda av nån annan. Det är inte "bara" ibland......
Rent struntprat från din sida…
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Henningelvis Henningelvis skrev:
eller också tar det längre tid men blir gjort by the book med jurist och kronofogden.
Man behöver ingen jurist för att anlita kronofogden…
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det är andra regler som kan spela in ifall vederbörande har bott där länge.......finns fall där man stridit i många år för att få bort personer som bosatt sig i hus ägda av nån annan. Det är inte "bara" ibland......
Ja, det beror isf på den svenska "mentaliteten", oförmågan att ta i med hårdhanskarna och agera utanför ramarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Hannuse Hannuse skrev:
Kan finnas komplicerande omständigheter, om han till exempel mantalsskrivit sig på adressen, som det exempel som postades tidigare:

[länk]
Vilket han alltså inte gjort.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket han alltså inte gjort.
Men han fortfarande kan göra, vilket gör det bråttom att byta lås och försöka få ut honom.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R Riverground skrev:
Men han fortfarande kan göra, vilket gör det bråttom att byta lås och försöka få ut honom.
Nej, man kan spärra den möjligheten på skattemyndigheten sedan en bra tid tillbaka.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.