D
@Nissens

Hur vet du det, att han inte har mycket mer än en tandborste?

TS har inte ens varit inne i huset så hen kan väl inte vara säker på om det finns mer än en tandborste, eller?
 
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju vad du bygger din utsaga på. Har du någon bättre källa än ts?

Kanske är du personen ts skriver om?
Just det att TS hade väldigt lite kontakt. Det var den byggd på. Din?

//
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok du tycker det är jämförbart med att byta lås på sin döda mors hus så visst….
... som ev har en sambo...

//
 
Dudeish Dudeish skrev:
Blir lite mer komplext, verkar vara så att personen på pappret bor i en hyresrätt och inte formellt hos mamman.
Han kan ju ha lägenheten uthyrd i andra hand och TS mor har varit snäll och låtit honom bo hos henne. Vet TS om mannen betalt hyra till mamma? Eller har han kanske hjälpt henne med sysslor i huset? Mannen ska inte utestänga TS, men i övrigt tycker jag inte att vännen/sambon ska utmålas som en bov. TS vet för lite om hur deras förhållande var. De kan ha varit stort stöd för varandra. Det skulle faktiskt kunna vara så att bland pappren även ligger ett testamente till mannens fördel (nu spekulerar jag).
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Du hade ingen "bra kontakt". Men du är så snabb att vilja vräka mannen hon ändå valt att leva med.

Nu kanske jag är dömande men.... Du kanske ska andas och respektera att ni är två parter i detta och den ena uppenbarligen är den som levt med din mor.

Han kanske känner att du klampar in i hans liv och "skiter i hans sorg" över att hans partner dött och ska vräka honom.

Mitt råd är att vänta till nästa vecka och juristen.

Men du får gärna berätta vad för andra tips du får. Att byta lås kommer inte gynna dig mer än ett kort tag.
Pappskalle, han ska ut.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Nissens
J jonte0 skrev:
Just det att TS hade väldigt lite kontakt. Det var den byggd på. Din?

//
Att ts säger att personen endast var en vän och att personen har väldigt få tillhörigheter i huset. Samt att personen är skriven på en helt annan adress.
Samma källa som du har säger det, så den borde vara lika säker. 😊
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M MetteKson skrev:
Han kan ju ha lägenheten uthyrd i andra hand och TS mor har varit snäll och låtit honom bo hos henne. Vet TS om mannen betalt hyra till mamma? Eller har han kanske hjälpt henne med sysslor i huset? Mannen ska inte utestänga TS, men i övrigt tycker jag inte att vännen/sambon ska utmålas som en bov. TS vet för lite om hur deras förhållande var. De kan ha varit stort stöd för varandra. Det skulle faktiskt kunna vara så att bland pappren även ligger ett testamente till mannens fördel (nu spekulerar jag).
Du har ett rikt inre liv åtminstone. Självklart är personen som stänger ute ts fel ute och borde avhysas asap på ett lagligt sätt.
 
  • Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Derbyboy skrev:
@Nissens

Hur vet du det, att han inte har mycket mer än en tandborste?

TS har inte ens varit inne i huset så hen kan väl inte vara säker på om det finns mer än en tandborste, eller?
Samma källa som du har påstår det.
 
@Newgirl84 Har du tittat i vita arkivet om hon skrivit något där?
 
D Derbyboy skrev:
Äh är du ensam dödsbodelägare så åk dit och ta dig in i bostaden. Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli några större bekymmer för dig. Ta med några kompisar.

Ang deklarationen, sök anstånd.
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Ta dig in i huset snarast möjligt, du vet ju inte vad som fösigår där. Ta med några kompisar och begär handräckning av polisen. Skaffa intyg på att du är dödsboägare. Filma förloppet.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?

Att bryta sig in och byta lås är ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
Det är tråkigt att det är problem men bästa vägen är nog att låta det ta den tid det tar och gå via jurist.
Om han är skriven på en annan adress så "bor han inte där lagligt" alternativt att han är skriven på fel adress med risk för att han förlorar lägenheten.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Är det frågan om ett hus som din mor ägde och bara hon står på lagfarten? I så fall kan du nog vräka mannen på direkten. Om de inte hade avtal sinsemellan kan han inte kräva att få bo kvar, i synnerhet om han inte är skriven på adressen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Du skriver att du hade dålig kontakt? Varför är du nu intresserad efter hennes bortgång? Är det för att det finns arv?
 
  • Arg
mitthusbergby och 1 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Du skriver att du hade dålig kontakt? Varför är du nu intresserad efter hennes bortgång? Är det för att det finns arv?
Hon har skrivit flera gånger att det finns dokumentation i bostaden om hur modern vill att begravningen ska gå till och att det är detta hon vill få tillgång till...
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
P Pannkaksmannen skrev:
Hon har skrivit flera gånger att det finns dokumentation i bostaden om hur modern vill att begravningen ska gå till och att det är detta hon vill få tillgång till...
Jag köper inte förklaringen tyvärr
 
  • Haha
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.