Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Till sin egendom står det. Det är inte hans.

Men vid närmare eftertanke så ska jag inte vräka honom. Han får en nyckel. Jag behöver dock också en. Och jag äger huset.
Jag skulle vara försiktig med ett ge honom en nyckel. Ni andra som kan det här bättre - får han inte besittningsrätt då?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Kan TS förtydliga; Det är ett "stort hus". Bor mannen i en separat lägenhet i huset eller fysisk i samma rum som din avlidna mamma? Om det är en separat lägenhet kan du väl byta lås i din mammas del och låta det gamla låset vara kvar i ockupantens lägenhet eller alternativt; det finns väl normalt mer än 1 ingång till ett hus? Byt låset i endast 1 dörr så kan båda komma in i hust tills kronofogden gjort sitt jobb?
 
  • Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Nej, jag bedömer det som osannolikt.
Ett enkelt sätt att hantera deklarationen är att lämna in det du kan fylla i nu och sedan göra korrigeringar allteftersom. Skatteverket har ju den mesta informationen redan i sina system.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Det tror jag inte. Han kan få nyckel också…Sen får jag dra processen

Som jag skrev så är syftet att jag ska komma in. Inte att han måste ut (imorgon)
Måste du förutsätta att han är där?
Missförstå mig rätt… han är inte skriven där utan ockuperar mer eller mindre huset.

Ta dit låssmed och byt lås med anledningen att du inte hittar nyckeln.
Om du ger honom nyckel, ger du honom rätt att vistas där och det är någon form av medgivande, tror det kan bita dig längre fram när huset verkligen skall säljas/tömmas…
Bättre att byta lås, och absolut inte ge honom en nyckel.
Däremot kan du ju visa välvilja på andra sätt, om han nu var en nära vän till din mamma kanske han kan bli lite ”delaktig” i ex. Begravningsplaneringen?
 
  • Gilla
S_lund och 4 till
  • Laddar…
S S_lund skrev:
Jag skulle vara försiktig med ett ge honom en nyckel. Ni andra som kan det här bättre - får han inte besittningsrätt då?
Tror exakt detsamma…
 
  • Gilla
S_lund och 4 till
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Nu vet inte jag om du är man eller kvinna, men hade det gällt min mamma, så hade jag gått bärsärkagång o gett mig själv tillträde.
O helt sonika kastat ut mannen från huset. Men det är jag det. Alldeles oavsett ev konsekvenser.
Vi som jobbar med socialt arbete har dagligen möten med vuxna människor som följde första impulsen utan konsekvenstänk och hamnade i skiten som följd. Det känns bra för stunden att slå sig på bröstet och vara argast, men jag har efter tusentals möten än idag inte sett någon som faktiskt vill leva med såna konsekvenser.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?

Att bryta sig in och byta lås är ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
Det är tråkigt att det är problem men bästa vägen är nog att låta det ta den tid det tar och gå via jurist.
Jag tror han menar att det inte kan tillämpas någon samborätt för mannen i fråga eftersom mamman köpte huset på 70-talet och dom träffades efter det.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Hur vet du att du är ensam dödsboägare om du inte har hittat ett testamente?
 
  • Gilla
Fagelbla och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
... som ev har en sambo...

//
Är det du?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Ja, det finns massor om man googlar. Jag har redan spillt två veckor på chock och sorg och nu känner jag en viss tidspress för deklarationen och begravning.
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Fick rekommendationen från Fonus. Men befarar att jag sitter fast.

Finns det någon på forumet som vet om man kan fördröja begravning eftersom jag såååå gärna vill läsa min mammas vilja innan jag planerar?

Skall jag ta detta den långa vägen så blir det nog ingen begravning på en månad, som målet är.
När det gäller begravningen så är det inget problem, jag vet att kyrkan och begravningsbyråerna vill att det ske så fort som möjligt men genomsnitts tiden för begravningar i dag är tre månader så du behöver inte stressa.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Ja, det underlättar ju. Jag har lite dålig koll. Det var ingen konflikt mellan mig o min mor. Bara av olika anledningar ingen jättenära relation.

Mannen/inneboende hade mindre relation. Eller vet inget. De var inte ett kärlek par utan nog bara välmening från mamma. En vän? Eller så berättar han inte, men det är ju märkligt beteende
När det gäller att få ut någon som bor i din mammas hus så kan du gå in på Kronofogdemyndighetens hemsida och se hur du begär handräckning för att få ut någon. Du kan också hänvisa att det är extra brått om för bouppteckningen. När det gäller deklarationen så för dödsbo ingen förseningsavgift.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Alltså jag förstår inte. Det är två veckor sedan som din mamma dog och du har redan papper på att du är ensam dödsbodelsägare, och att det inte finns några andra arvingar t.ex. genom testamente? Nu minns jag inte direkt hur lång tid det tog när min mamma gick bort för ett år sedan, men det var garanterat längre tid än två veckor innan det var helt klart och då var ändå min syster väldigt på för att allt skulle skötas så snabbt som möjligt. Helt klart var allt först efter nio månader och det trots att det inte fanns några större tillgångar att tala om och det var inte heller några diskussioner
Det är ju inget konstigt med det när TS är enda barnet till en avliden mor, det gör henne per automatik till ensam dödsbodelägare i dödsfallsintyget från skatteverket. Vilket man får inom några dagar efter att man beställt det. Och TS skriver i början att hon inte vet ifall modern lämnat efter sig nåt testamente eftersom hon inte får komma in och leta bland moderns papper. I ett testamente kan modern ha önskat lämna legat till namngivna personer, men utan testamente är ensambarn enda dödsbodelägare. Den allra enklaste och snabbaste efterlevandeaffären att hantera, om man inte har otur med ockupanter som TS.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Nu vet inte jag om du är man eller kvinna, men hade det gällt min mamma, så hade jag gått bärsärkagång o gett mig själv tillträde.
O helt sonika kastat ut mannen från huset. Men det är jag det. Alldeles oavsett ev konsekvenser.
Vad har det för betydelse om TS är man eller kvinna? 🤔
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Olika normalfördelningskurva, så olika sannolikhet att vara dum i huvudet på just det viset.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 8 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Du skriver att du hade dålig kontakt? Varför är du nu intresserad efter hennes bortgång? Är det för att det finns arv?
Läs tråden innan du kommenterar.
Det framgår klart att TS inte gör detta pga tillgångar och arv utan primärt för att kunna fullfölja sin mors önskemål om begravning.
Ts uppvisar mycket välvilja till att i re trampa den här individen på tårna och är även öppen för möjligheten att det kan finnas testamente till fördel för vännen i fråga.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.