N Newgirl84 skrev:
En fråga som poppade upp i skallen efter svar i denna tråden. Om nu inte intyget från Skatteverket är ett där arvtagare framgår som vissa påstår….hur vet jag vilka som är dödsbodelägare? Förväntas jag göra något?

Såvitt jag vet är jag enda barnet o min mamma är ogift. Men det har funnits perioder på 5-10 år vi inte haft kontakt. Det känns osannolikt, men hur och vem drar i det?
Varför skriver du "såvitt du vet"? Det ska stå i svart på vitt i dödsfallsintyget med släktutredning ifall du har några syskon? Står det inga, så har du inga. Är det inte Dödsfallsintyg med släktutredning du beställt?
https://www.skatteverket.se/privat/...utredning.4.233f91f71260075abe8800017118.html
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
Varför skriver du "såvitt du vet"? Det ska stå i svart på vitt i dödsfallsintyget med släktutredning ifall du har några syskon? Står det inga, så har du inga. Är det inte Dödsfallsintyg med släktutredning du beställt?
[länk]
Ja, det är det. Jag är enligt det ensamt barn. Men det var pga att någon i tråden skrev att det inte är säkert att jag är ensam dödsbodelägare?
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Det gick bra. Idag kommer jag byta lås. Han ville bo kvar och ansåg sig ha rätt till hela huset. Så han får en nyckel, jag (dödsboet) ska ändå skiftas (säljas…) Jag lämnar frågan nu. Steg ett för mig är begavning. Han sade uttryckligen att han skiter i det helt, han planerar inte att delta.
Hur ska du kunna sälja ett hus med en ockupant?
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
Hur ska du kunna sälja ett hus med en ockupant?
Jag avhyser honom formellt antar jag. Det kommer ske inom sin tid. Men just nu - begravning. Han kommer såklart inte ha tillgång mer än ett par dagar….

Han har ju ett eget boende. Så jag förutspår att kronofogden/polis kommer fungera.

Men, jag orkar inte dra allt samtidigt av sorg skäl.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Jag avhyser honom formellt antar jag. Det kommer ske inom sin tid. Men just nu - begravning. Han kommer såklart inte ha tillgång mer än ett par dagar….

Han har ju ett eget boende. Så jag förutspår att kronofogden/polis kommer fungera.

Men, jag orkar inte dra allt samtidigt av sorg skäl.
Ok bra för dig att du har formulerat ut en plan framåt iaf, det har förhoppningsvis lyft en mental börda från dig.

Om du inte hittar något testamente i huset som säger något annat, så kan du utgå från att du är enda dödsbodelägare. Ifall dödsfallsintyget verifierar att du är enda barnet så är det så. All byråkrati kring bouppteckningen bli lättare iom det, men det bekymret kan du ta tag i efter begravningen.

Relationer kan ibland vara tunga och jobbiga men det finns alltid ett speciellt band till föräldrar. Förlusten av en förälder är tuff, jag beklagar din sorg.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
Jag vet inte vem du citerar för det är inte mig. "intyg med lista på dödsbodelägare" har jag inte sagt. Jag sa precis samma sak som du säger här, att i dödsfallsintyget (underförstått med släktutredning, vad annars) framgår att modern har bara ett enda barn. Utifrån det drar man rent logiskt slutsatsen att det därför endast finns en dödsbodelägare enligt arvslagen. Det kan finnas testamente där modern vill lämna något till någon annan men det har inte TS fått komma in för att undersöka. Så utgångspunkten är att inget testamente finns JUST NU när den här hanteringen pågår.

Det är inte skatteverket som bestämmer vilka som kan vara dödsbodelägare, det är arvslagen, och eftersom TS är enda barnet enligt skatteverkets släktutredning är hon per automatik ensam dödsbodelägare. Hennes ensambarn-status framgår av skatteverkets intyg. Så dödsfallsintyget ihop med vetskap om arvslagen = TS är enda dödsbodelägare, vilket både banker, försäkringsbolag och andra företag och myndigheter godtar.
Nej, jag feltolkade vad du sa. Jag håller med om din slutsats, att så länge inget annat framgår så är TS i nuläget den enda bevisade delägaren. TS borde därmed kunna agera som om så är fallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Ja, det är det. Jag är enligt det ensamt barn. Men det var pga att någon i tråden skrev att det inte är säkert att jag är ensam dödsbodelägare?
Det vi, eller iaf jag, menade var att han kan räknas som delägare om han formellt varit sambo med din mamma. Nu verkar han ju inte bete sig som det, så jag tror att den aspekten kan bortses från. Det kan även (via testamente) finnas andra dödsbodelägare, men detta är inget du kan veta och du kan/bör därmed agera som om du vore ensam delägare framöver.
 
  • Gilla
Newgirl84 och 1 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Kontakta Kronofogden och begär handräckning med att komma in i huset.
 
A Alexander HB skrev:
Eftersom du och modern haft dålig kontakt, så måste du försäkra dig om att hon exv inte skrivit över delar av bostaden på sambon.

Kika här: [länk]

Du behöver fastighetsbeteckning samt bank-id.

Dödsboet är en egen juridisk person, och (del)ägarna har i princip som enda uppgift att förvalta boet tills dess att bodelningen/arvskiftet är färdigt. Först då övergår ägandet av huset till dig som fysisk person.

Notera dock att även sambo blir dödsbodelägare (se [länk]) även om denna inte kommer att ärva något. Du och sambon ska därmed förvalta dödsboet gemensamt. Kommer ni inte överens måste åtminstone en av er ansöka om att hanteringen av dödsboet överlåts till en boutredningsman. Kostnaderna för detta tas först ur dödsboet, och tar pengarna där slut är det den som ansökt som får betala resten.

Det är, anser jag, oklart om det är dödsboets skyldighet att ordna med begravningen, så att behöva komma in i huset pga detta kanske inte är ett giltigt skäl.
Hyresgäster och inneboende blir bara dödsbodelägare om de nämns som förmånstagare i testamentet.
 
  • Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
speedbj speedbj skrev:
Kontakta Kronofogden och begär handräckning med att komma in i huset.
Det är löst nu. Jag kommer in nu. Med hjälp av polisen o låssmed 😂 Om jag skulle kontaktat kronofogden hade tid för begravning runnit ut….
 
  • Gilla
  • Älska
EllinorLag och 34 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Det har ju ingen betydelse vad du köper eller inte.
Ska TS avstå sitt arv och ge bort det till någon kompis till mamman istället?
Hur tänkte du här egentligen?
Varför bry sig om en intetsägande oneliner?
 
Ring polisen eller haffa en bil på stan, så hjälper de dig på studs. Det gör de ofta i sådana här fall och tar sig gott om tid så det blir bra för dig. Polisen stannar kvar medan gubben tar ut sina ägodelar. Vem vet om han blir våldsam???? Klart du måste ta hand om begravning, hus, ägodelar och räkningar. Det är din plikt och ska inte förfalla eller förhalas. Ge inte mannen nyckel, det skapar problem för dig, verkar ohälsosamt att hyra ut till honom pga hans attityd. Du har många andra plikter mot myndigheter i samband med dödsfallet. Har själv nyligen ensam fått ta hand om ett dödsfall, det är krävande.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Kan man inte begära handräckning sv Kronofogden?
 
Nu läser alla post #205 ;)

Om @Newgirl84 kunde beskriva vid ett senare läge hur allt föll ut vore det intressant och framför allt lärorikt - detta kommer troligen att hända även några av oss här och det vore bra att var insiktsfull i dessa typ ärenden.

Lycka till med allt..

//
 
  • Gilla
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
M Megaforce skrev:
Hyresgäster och inneboende blir bara dödsbodelägare om de nämns som förmånstagare i testamentet.
Ja, men det är en annan sak.

Ärvdabalken listar tydligt vilka som är/kan vara dödsbodelägare: efterlevande make eller sambo , arvingar och universella testamentstagare.

Sambo blir därmed formellt dödsbodelägare då samboskapet upphör pga att den andra sambon avlider. För sambon måste dock en formell begäran om sambodelning göras innan bouppteckningen är ordnad, annars upphör efterlevande sambo att vara delägare.

Vem som är sambo finns ingen tydlig definition av. Det lagen säger är att sambos är (typ) de som bor tillsammans och har ett stadigvarande förhållande (tror praxis kräver minst sex månaders samlevnad). Det är alltså en tolkningsfråga (krävs det att de leker gömma pinnen tillsammans, eller går även platonisk vänskap också bra?). Är två personer skrivna på samma adress antas de dock vara sambo, om de nu uppenbart inte enbart är kompisar, släkt, eller liknande. Är de skrivna på olika adresser kan de fortfarande vara sambo, men det blir då "upp till bevis".

Annars håller jag med. För någon annan än sambo, make eller arvinge så krävs det att man omnämns i testamente för att bli delägare i dödsboet. Har man otur i en redan infekterad arvsstrid så har den avlidne testamenterat pengar till diverse organisationer (hjärt-lungfonden, etc.), så att de och deras jurister också lägger sig i.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.