A Alexander HB skrev:
Lagen säger även att den gemensamma bostaden ej ska räknas som samboegendom ifall den införskaffats av denna någon innan samboförhållandet inleddes. Uttryckt annorlunda så är den gemensamma bostaden själva huset, men om den till hälften ska tillfalla den efterlevande sambon styrs av när den införskaffades.
Och vad i det jag skrev var så fel att du måste skriva detta?
Bostaden är inte inköpt för gemensamt boende så "gubben" har noll rätt till den.
I 1:a inlägget klarläggs det att:
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Idag kommer jag byta lås. /…/ han får en nyckel
Bra att du byter lås, men ger du honom ändå en nyckel är det ju rätt meningslöst. Då räcker det väl att du tar en uppsättning av de gamla nycklarna.
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Steg ett för mig är begravning.
Det är en rimlig prioritering. Orkar man bara med det ena är det rätt att fokusera på att begrava den döda.
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Nästa steg är advokat
Som nämnts tidigare är nog juridiken rätt enkel, så det måste inte vara en advokat. Med det sagt är advokat en kvalitetsstämpel, och att vända sig till en advokatbyrå kan nog bli billigare totalt sett än andra juristalternativ även om det blir dyrare per timme.
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Jag avhyser honom formellt antar jag. /…/ Han kommer såklart inte ha tillgång mer än ett par dagar….
Jag tror du underskattar hur stökigt det kan bli. Om han bestrider en avhysning kan det här dra ut i många månader om det måste dras till domstol. Det skulle nog sammantaget vara lättare att gå på linjen att han alls inte bor där och låsa honom ute. Då flyttas bevisbördan över på honom.

Men återigen, orkar du bara ta en sak i taget är det helt rätt att fokusera på begravningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
När det gäller begravningen så är det inget problem, jag vet att kyrkan och begravningsbyråerna vill att det ske så fort som möjligt men genomsnitts tiden för begravningar i dag är tre månader så du behöver inte stressa.
Den tidsramen gäller nog urnsättningar, d v s akten efter kremering. Kremering eller jordbegravning ska ske inom en månad. Det är enligt lag och har inget med kyrkan eller begravningsbyråer att göra.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och vad i det jag skrev var så fel att du måste skriva detta?

I 1:a inlägget klarläggs det att:
Kom igen, du svarade ju själv på mitt tidigare inlägg med ett påstående som saknade relevans. Huruvida gubben är dödsbodelägare eller inte beror inte av huruvida han ärver något eller inte att göra.
 
J jonte0 skrev:
Nu läser alla post #205 ;)

Om @Newgirl84 kunde beskriva vid ett senare läge hur allt föll ut vore det intressant och framför allt lärorikt - detta kommer troligen att hända även några av oss här och det vore bra att var insiktsfull i dessa typ ärenden.

Lycka till med allt..

//
Det kan jag. Återkommer om några veckor med uppdatering
 
  • Gilla
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
Jag tror ändå att jag ska försöka förhålla mig ärligt. Om han vill starta en sambodelning så är det upp till honom tänker jag. Jag förstår att saker kan ta tid. Just därför kommer jag starta. Om skiftet kan ske så är hans rätt försutten (enligt info i fredags). Jag är inte i behov av arv, och har egentligen inte någon intresse förutom att det är jobbigt att det måste gå snabbt. Han får gärna ta bohag, om han vill. Om han kan leda i bevis att de var sambos är upp till honom. Enligt mig bodde de inte ihop såvitt jag vet. Mycket tror jag talar för det. Grannen sade att han inte bodde där, men nog var på besök någon gång per månad. Det finns vittnen, och han är inte skriven där.

Han är underlig. Jag tänker att det är något psykiskt. Så, jag förstår att det kan ta tid.

Steg 1 för mig var att hitta info om begravining. Det har jag nu. Jag har tillgång till dödsboet och har startat att betala räkningar. Steg 1
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 29 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Hej!
Saken avgörs egentligen ganska enkelt.
Personen i huset är skriven på annan adress, och genom att henom och har sin dygnsvila på annan adress är det Folkbokförings brott.
Då personen har bott i din Mammas hus skulle han kunna räknas som inneboende och har därmed ingen besittningsrätt.
I en förlängning kan det bli "våldgästarens" att i domstol bevisa att det funnits ett Samboförhållande. Oavsett detta har som jag ser det brott mot folkbokföringslagen begåtts.
Gällande dödsboet kan det inte säljas föräns dödsboet har reglerats av Skatteverket. Däremot har samtliga dödsbodelägare rätt att ha tillgång till huset även arvtagare utan arvsrätt.
Att låsa dig ute blir därmed fel.
Är du dessutom utsedd till boutredningsman måste du kunna verkställa olika saker samt se till fastigheten.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Jag tror ändå att jag ska försöka förhålla mig ärligt. Om han vill starta en sambodelning så är det upp till honom tänker jag. Jag förstår att saker kan ta tid. Just därför kommer jag starta. Om skiftet kan ske så är hans rätt försutten (enligt info i fredags). Jag är inte i behov av arv, och har egentligen inte någon intresse förutom att det är jobbigt att det måste gå snabbt. Han får gärna ta bohag, om han vill. Om han kan leda i bevis att de var sambos är upp till honom. Enligt mig bodde de inte ihop såvitt jag vet. Mycket tror jag talar för det. Grannen sade att han inte bodde där, men nog var på besök någon gång per månad. Det finns vittnen, och han är inte skriven där.

Han är underlig. Jag tänker att det är något psykiskt. Så, jag förstår att det kan ta tid.

Steg 1 för mig var att hitta info om begravining. Det har jag nu. Jag har tillgång till dödsboet och har startat att betala räkningar. Steg 1
Tycker du ska akta dig för att vara "snäll". Ger du honom lillfingret är det risk att du sitter där med tusen gånger värre problem än du har nu. Du har redan fått väldigt bra råd här i tråden.
 
  • Gilla
Newgolds och 9 till
  • Laddar…
Bouppgivare. Boutredningsman utses av tingsrätten i det fall dödsbodelägarna inte kan enas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tycker du ska akta dig för att vara "snäll". Ger du honom lillfingret är det risk att du sitter där med tusen gånger värre problem än du har nu. Du har redan fått väldigt bra råd här i tråden.
Sant. Men jag vet inte riktigt min mammas vilja. Ska börja leta efter testamente också. Om det finns något. Snäll är nog inte mitt mål, men inte heller som han, oresonlig och knäpp!

Bankerna hade inte något o tydligen existerar inte bankfack längre. Så, jag vet inte var det i så fall kan tänkas vara…
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Om han vid sina sinnens fulla bruk hävdar att han inte bryr sig om begravningen så gör du dig en björntjänst om han ges möjlighet att blanda sig i dödsboet. Är du ensam delägare behövs inget arvskifte, utan dödsboets tillgångar överförs till dig när bouppteckningen är klar och har registrerats hos skatteverket.

Har de bara bott (tidvis) tillsammans i ett år och han enligt vittnen knappt varit där, så tycker jag sambosaken är utagerad. Anser du att du känner din mammas ekonomi bättre än honom så ta på dig ansvaret som bouppgivare och se till att få bouppteckningen ordnad. Detta är givetvis ingen trivial uppgift om du inte har full koll, och dessutom är upptagen med att sörja och/eller andra bestyr. Det kan därmed kanske rekommenderas att du ber om hjälp (begravningsbyrån, exv, gör detta åt dig för några tusenlappar). Då slipper du även att själv hitta förättningsmän för att styrka att bouppteckningen är rätt utförd.
 
  • Gilla
AMR74 och 9 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Om han vid sina sinnens fulla bruk hävdar att han inte bryr sig om begravningen så gör du dig en björntjänst om han ges möjlighet att blanda sig i dödsboet. Är du ensam delägare behövs inget arvskifte, utan dödsboets tillgångar överförs till dig när bouppteckningen är klar och har registrerats hos skatteverket.

Har de bara bott (tidvis) tillsammans i ett år och han enligt vittnen knappt varit där, så tycker jag sambosaken är utagerad. Anser du att du känner din mammas ekonomi bättre än honom så ta på dig ansvaret som bouppgivare och se till att få bouppteckningen ordnad. Detta är givetvis ingen trivial uppgift om du inte har full koll, och dessutom är upptagen med att sörja och/eller andra bestyr. Det kan därmed kanske rekommenderas att du ber om hjälp (begravningsbyrån, exv, gör detta åt dig för några tusenlappar). Då slipper du även att själv hitta förättningsmän för att styrka att bouppteckningen är rätt utförd.
Håller med. Enligt mig är han inte sambo. Men kan kan ju fortfarande tycka det, då får han agera på det. Jag vet inte vad som är fel. Han verkar helt handlingsförlamad och arg….kanske någon typ av chock / sorg.

Jag måste få hjälp med dödsboet tror jag. Min mamma har saker överallt. Utomlands och Sverige. Det finns bilar, båtar, sommarstugor, banker i Asien, Schweiz you name it. Allt i plural! Jag hoppas att jag kan betala någon annan att ta hem saker och sälja allt. Även om det kostar.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Redan att Personen/Henom inte vill kommunicera visar brist på intresse att hjälpa till med utredningen av dödsboet.
Välj hjälp av en kunnig jurist i detta fall, betalningen få ett du stå för själv men kostnaden går att få på dödsboet senare.
Det finns i den här situationen ingen anledning att vara "snäll" Personen har en annan bostad som han är skriven på och därmed inte bostadslös. Skulle personen bo kvar kan din jurist kunna skriva ett avtal som gör att ev. besittningsrätten skrivs bort. Ex om Personen hyrt ut sin egen lägenhet och inte kan flytta på 3 månader ex. När fastigheten väl är tom blir det enklare för dödsboet att sälja.
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bygghammer skrev:
Redan att Personen/Henom inte vill kommunicera visar brist på intresse att hjälpa till med utredningen av dödsboet.
Välj hjälp av en kunnig jurist i detta fall, betalningen få ett du stå för själv men kostnaden går att få på dödsboet senare.
Och som många redan skrivit, och det verkar även vara din linje nu.
Agera inte som att karln har det minsta med dödsboet att göra, inte som att det varit ett samboförhållande osv.
Upprepa för dig själv många gånger "Karln träffade min mamma ibland, hon tyckte antagligen lite synd om honom så de träffades över lite kaffe någon gång då och då".

Tillåt inte någon ev psykiskt instabil vara med i dödsboet eller något annat i denna process så länge det inte är det uppenbara förhållandet.
Det är tillräckligt jobbigt att reda ut allt detta redan, och skulle det finnas en till person i dödsboet måste precis allt göras tillsammans med denne.
Eller så lejer man bort boutredning och allt, men det kostar minst 100.000 kr.
Är du ensam så blir det däremot rimligt lätt.

B Bygghammer skrev:
Det finns i den här situationen ingen anledning att vara "snäll" Personen har en annan bostad som han är skriven på och därmed inte bostadslös. Skulle personen bo kvar kan din jurist kunna skriva ett avtal som gör att ev. besittningsrätten skrivs bort. Ex om Personen hyrt ut sin egen lägenhet och inte kan flytta på 3 månader ex. När fastigheten väl är tom blir det enklare för dödsboet att sälja.
Precis. Det finns inget att diskutera. Personen ska helt enkelt ut ur din mors bostad, han är inkräktare där nu.
Håll inte på med några avtal eller så.
Det är ungefär som att jag skulle försöka klamra mig kvar i den bostaden, där jag inte har något att göra.
Jag ska bara lyftas ut om det skulle vara på det viset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Sant. Men jag vet inte riktigt min mammas vilja. Ska börja leta efter testamente också. Om det finns något. Snäll är nog inte mitt mål, men inte heller som han, oresonlig och knäpp!

Bankerna hade inte något o tydligen existerar inte bankfack längre. Så, jag vet inte var det i så fall kan tänkas vara…
Efter min pappas bortgång hittade vi ett "vita arkivet", som han inte hade skrivit ner en enda bokstav i, men han hade säkert tänkt fixa det någon gång.
Men så kan det vara. Så vi fick fick ordna begravning på ett sätt som han troligen velat (dvs bästa gissningen), och bouppdelningen gick helt "by the book", dvs arvingarna fick arvslotter enligt lagen - lika stora.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.