N Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Polisanmäl och meddela personen att du gjort anmälan. Kontakta kronofogden för hjälp att komma in i huset. Eftersom personen är skriven på annan adress så kan han inte hävda att din mammas hus är hans bostad.
Ta hjälp av begravningsbyrån för att reda ut det juridiska. Dom kan stötta också.
 
Appendix Appendix skrev:
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?

Att bryta sig in och byta lås är ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
Det är tråkigt att det är problem men bästa vägen är nog att låta det ta den tid det tar och gå via jurist.
Personen är skriven på annan adress i en lägenhet och moster då sin rätt att kalla sig sambo
 
Du bör nog få ut honom snart så han inte i ren affekt/ilska förstör bostaden på något sätt så att värdet minskar kraftigt. Bra att du kom in och hämtade papper. Höll polisen med om att han borde ha nyckel?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
A Alle123 skrev:
Du bör nog få ut honom snart så han inte i ren affekt/ilska förstör bostaden på något sätt så att värdet minskar kraftigt. Bra att du kom in och hämtade papper. Höll polisen med om att han borde ha nyckel?
Det gör inget. Men ja, jag förstår vad du menar. Nej, polisen sade att han inte hade rätt att vistas i huset men att jag var otroligt generös som gav honom ett par dagar att plocka sina tillhörigheter och sedan flytta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Detta kommer inte gå såklart. Det finns ingen tid för att dra in kronofogden.

Det får bli låssmed. Jag har ju ägarbeviset
Att gå till en låssmed med dödsbevis och bevis att du är enda arvingen räcker för att de ska öppna låset åt dig. Bäst är om detta görs då mannen gått ut ur huset. / Låssmeden
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Vänd dig omgående till Kronofogden. Kronofogden hanterar inte bara obetalda skulder utan även ärenden om att återställa besittning. Själv får du inte bryta dig dig in och byta lås men Kronofogden kan hjälpa dig med det. Du ska ansöka om Handräckning. Har dock ingen aning om handläggningstid hos Kfm.
 
Mikael_L
F Flugfångare skrev:
Vänd dig omgående till Kronofogden. Kronofogden hanterar inte bara obetalda skulder utan även ärenden om att återställa besittning. Själv får du inte bryta dig dig in och byta lås men Kronofogden kan hjälpa dig med det. Du ska ansöka om Handräckning. Har dock ingen aning om handläggningstid hos Kfm.
Nej fel.
Mannen ifråga har ingen besittning av lägenheten.
Mannen är inkräktare, ungefär jämställt med en inbrottstjuv.

Om jag är på en fest men sen vägrar att lämna bostaden så innehar jag ingen besittningsrätt för det.
Inte ens om bostaden rättmätige ägare lämnar bostaden för någon tid.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nissens
F Flugfångare skrev:
Vänd dig omgående till Kronofogden. Kronofogden hanterar inte bara obetalda skulder utan även ärenden om att återställa besittning. Själv får du inte bryta dig dig in och byta lås men Kronofogden kan hjälpa dig med det. Du ska ansöka om Handräckning. Har dock ingen aning om handläggningstid hos Kfm.
En försynt fråga:
Har du läst något i tråden?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
TRJBerg
J jonte0 skrev:
Man skall bo där man är skriven....

//
Nä. Man ska skriva sig där man bor. Viss praktisk skillnad.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Jag avhyser honom formellt antar jag. Det kommer ske inom sin tid. Men just nu - begravning. Han kommer såklart inte ha tillgång mer än ett par dagar….

Han har ju ett eget boende. Så jag förutspår att kronofogden/polis kommer fungera.

Men, jag orkar inte dra allt samtidigt av sorg skäl.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej fel.
Mannen ifråga har ingen besittning av lägenheten.
Mannen är inkräktare, ungefär jämställt med en inbrottstjuv.

Om jag är på en fest men sen vägrar att lämna bostaden så innehar jag ingen besittningsrätt för det.
Inte ens om bostaden rättmätige ägare lämnar bostaden för någon tid.
Hmmm... Tycker det är lite intressant att så många har så starka åsikter o tycker sig vet vad som är rätt eller fel i den här tråden. Både juridiskt och moraliskt. Att TS är ensam dödsbodelägare enl dödsintyg fr skatteverket är tämligen odiskutabelt. Men det är lite intressant med 'guben' i mammans lägenhet. Många har starka åsikter om honom o hur han ska hanteras. De flesta tycker han ska ut o säger gör si eller så f att bli av med honom, t o m rekommenderar att handgripligen avvisa honom personligen. Lite skrämmande tycker jag att man är så bestämd i sina åsikter i hur man tänker sig agera och fastställa mannens 'icke-rätt' att vara i mammans bostad överhuvudtaget, trots att han de facto 'är' där och med nyckel dessutom. Men bort ska han, antingen m polisens hjälp, kronofogden eller ta med kompisgänget eller gör det helt enkelt själv. Själv undrar jag lite vad han gör där?
Det nämndes att grannarna bara såg honom någon/några ggr i månaden.
Vem låter någon bo hos sig ibland bara f att vara snäll? Och hur kommer det sig att han nu har en nyckel till bostaden? Han har ju uppenbarligen en egen lägenhet, så vad gör han där? Känner iaf ingen i min vänskapskrets som skulle släppa in någon på livet på detta sätt, lämna ut nyckel m tillgång till bostad när hen inte är hemma, utan att det är en någon form av djupare relation. Men det är i min värld o min åsikt, du kanske har en annan. Vi påverkas alla olika när vi drabbas av sorg och det händer faktiskt att vi både agerar konstigt och beter oss märkligt. Vissa av oss människor är väldigt rationella och logiska, andra är mer emotionella o känsliga o påverkas väldigt starkt, te x i samband med förlust av en närstående. Det nämndes att mannen var konstig o arg och att det kanske var något psykiskt. Ja, man blir nog starkt påverkad och världen vänds upp och ner om man förlorar någon nära vän/anhörig/sambo. Jag kan dra mig till minnes en morbror jag hade som när hans fru fick bort, betedde sig lite som mannen här beskrevs, Det var min moster som skött ekonomin o när hon gick bort så blev det en tung börda f honom att ställa om o plötsligt ta hand om allt som hon skött alla dessa år. Han reagerade både med ilska o sorg omvartannat, tyckte att hon bara lämnat honom vind f våg med alltsammans utan tanke på honom. Hur man nu tycker det är logiskt eller rationellt? Vi vet som sagt inte vad mannen gör där eller vilken relation han och mamman hade, ej heller vad han har f intentioner (han kanske inte har några) men i mina ögon så finns det helt klart en koppling t mamman, vad den nu än kan vara. Ville bara nämna att det brukar trots allt finnas en anledning eller förklaring till varför vi agerar som vi gör, oavsett om det är logiskt och rationellt eller bara bottnar i något känslomässigt. Trevlig kväll :)
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Kronofogden vräkning, handräckning prova det!
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Det är löst nu. Jag kommer in nu. Med hjälp av polisen o låssmed 😂 Om jag skulle kontaktat kronofogden hade tid för begravning runnit ut….
Hitta du några papper med värde? Så som önskan av begravning, testamente etc.
 
F frenjo skrev:
Att TS är ensam dödsbodelägare enl dödsintyg fr skatteverket är tämligen odiskutabelt
Här blev det fel direkt... sorry...

//
 
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Kronofogden vräkning, handräckning prova det!
Såvida avtalet är uppsagt som han gjort är det väl nåt bort ha gjort! Har han inget avtal så avhysning med kronofogden eller polisen?
 
Se till att få klart bouppteckningen och skicka in till Skatteverket. Sedan tar det 10 veckor innan Skatteverket godkänner den.

Innan bouppteckningen är godkänd kan du inte börja avveckla dödsboet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.