Nissens
J Jaggatagga skrev:
I det här fallet är det endast mannen i lägenheten som kan anklaga någon för hemfridsbrott. Det lär vara inte vara ett fall för polisen att få ut honom utan en lång process.
Fantastisk kommentar så här efter att ”mannen i lägenheten” redan är ute med hjälp av polisen.

Det skulle vara underhållande att få veta hur du kom fram till att ”det inte är ett fall för polisen att få ut honom utan en lång process”.

Ett tips: läs vad det står i tråden innan du kastar ur dig helt ogrundade gissningar…
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
så här efter att ”mannen i lägenheten” redan är ute med hjälp av polisen.
Nej. TS har fått tillträde till huset med hjälp av polis, men hon har såvitt framgår av tråden inte stängt mannen ute, utan de har nu båda tillträde till huset.
 
  • Wow
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Han har troligtvis inte mer än det jag skulle ta med om jag sov hos en vän. Kläder och tandborste. De har inget gemensamt bo på det sättet.
Men , din mammas nyckel har du väl ändå rätt att få. Den är ju din huvudnyckel. Hade hon inte den på sig när hon dog? Tog de den på sjukhuset eller stal någon den?
 
B Boktoken skrev:
Jag tycker termen "vräka" är fel, det antyder att huset är hans hem. Det är det inte, han är en ockupant och borde avhysas av polis. Han kan gå hem till sin egen lägenhet! Det han gör nu är att han vistas i huset olovligen och vägrar dig inträde att sköta den dödas affärer. Han ockuperar.

Blotta det faktum att han inte låter dig komma åt viktiga papper visar att han inte brydde sig om din mamma och att han näppeligen sörjer. Brydde han sig skulle han hjälpa till att hantera begravningen genom att vilja samarbeta med dig.

Kan du printa ut hans folkbokföring som visar vem han är och var han egentligen hör hemma, sen går du till polisstationen närmast mammans hus. Ta en kölapp och vänta på din tur. När du kommer fram till disken, lägg fram dödsfallsintyget som visar att du är enda dödsbodelägare, ditt ID, och papperet som visar ockupantens egentliga hemvist. Säg "jag behöver polishjälp att avhysa en ockupant från min döda mors hus så att jag kan sköta begravningen vilket ockupanten hindrar mig att göra genom att låsa mig ute"

Du beskriver helt enkelt hur det ligger till men du ska inte använda termer som sambo eller inneboende eller partner, vad dig beträffar så vistades han hos din mamma som en vän. Men nu när hon är avliden finns inte längre någon anledning för honom att vistas där, vilket gör honom till en husockupant. Olovlig vistelse.

Om polisen ser bilden utifrån ditt perspektiv kan ni mötas upp vid huset tsm med en låssmed och fixa saken på en kvart.
Han kanske letar efter testamentet? Det ligger i hans intresse att hitta det. Det kan ju lätt komma bort i tömningen av lägenheten. Det låter i alla fall rimligt att det avlidne upprättat ett testamentet om relationen till den enda bröstarvingen var dålig ...
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Pellegnillot71
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Fick rekommendationen från Fonus. Men befarar att jag sitter fast.

Finns det någon på forumet som vet om man kan fördröja begravning eftersom jag såååå gärna vill läsa min mammas vilja innan jag planerar?

Skall jag ta detta den långa vägen så blir det nog ingen begravning på en månad, som målet är.
Om din mamma haft en sambo under så många år, så borde han väl vara väldigt insatt i vad hon gillade och inte gillade. Har du inte bett honom om hjälp med att planera begravningen?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Folkbokföring. Varning! Ägde ett hus i Malmö några år. Fick en okänd mans post. Kontaktade folkbokföringsmyndigheten för att eftersända posten. SVARET: Han är folkbokförd hos dig! Man kan skriva sig var man vill, även utan ägarens tillåtelse. Till och med skattemyndighet och hans banker skickade hans värdepost till mig! Undrar vad det var för en filur och om han fortfarande är skriven där? En lag som inte efterlevs!
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Om din mamma haft en sambo under så många år, så borde han väl vara väldigt insatt i vad hon gillade och inte gillade. Har du inte bett honom om hjälp med att planera begravningen?
”Senaste året” är väl inte ”så många år”? Dessutom har det nu löst sig med hjälp av låssmed och polis om du läser TS senare inlägg.
M Mannhem skrev:
Folkbokföring. Varning! Ägde ett hus i Malmö några år. Fick en okänd mans post. Kontaktade folkbokföringsmyndigheten för att eftersända posten. SVARET: Han är folkbokförd hos dig! Man kan skriva sig var man vill, även utan ägarens tillåtelse. Till och med skattemyndighet och hans banker skickade hans värdepost till mig! Undrar vad det var för en filur och om han fortfarande är skriven där? En lag som inte efterlevs!
Det står i första inlägget att mannen har en egen lägenhet han är skriven på.
 
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jaggatagga skrev:
I det här fallet är det endast mannen i lägenheten som kan anklaga någon för hemfridsbrott. Det lär vara inte vara ett fall för polisen att få ut honom utan en lång process.
Förklara hur du tänker.
 
Hemfridsbrott förutsätter att man bor där brottet sker, annars är brottet olaga intrång. Det är alltså hårklyverier vi pratar om.

Det är 4 kap. 6 § första respektive andra stycket brottsbalken.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I denna situation skulle jag varit pragmatisk.

Eftersom du är dödsboägare och mannen inte egentlig mening var samb eller är skriven på lägenheten så har du ju rätt att gå in där.

Vill han inte släppa in dig så ring en låssmed, se till att du har papperat på att du är dödsboägare och gå in. Jag skulle meddelat personen där att du helt enkelt kommer en viss dag/tid och kommer gå in med en låsmed om han inte öppnar eftersom du måste komma åt vissa viktiga papper. Punkt.

Skulle han göra nmågot slags fysiskt motstånd där så är det anledning att ringa polisen där och då skulle jag påstå. Har du då papper på att du är ägare (via dödsboet), och dessutom en textkonversation med honom (som visar att du länge behövt komma in) så är det då han som behöver visa på varför han har rätt att vara där skulle jag nog säga.

Att byta lås sen för att stänga honom ute är nästa steg: Men det kan bli mer komplicerat då han kan ha grejer där osv, så då måste du nog gå en längre juridisk väg.
Byt lås och avhys honom. Ge honom möjlighet att under övervakning avlägsna hans tillhörigheter som han kan ta bort direkt. Om några möbler råkar vara hans eller om han har en större mängd saker så bjud honom på en taxi eller hyr en mindre skåpbil om han inte har en egen bil.
Du känner inte honom så jag tycker att du hyr in en eller två ordningsvakter för några timmar som skyddar dig för han kan bli våldsam. Privatpersoner med styrka och kanske kunskap i konflikthantering och/eller kampsport kan vara bra men ordningsvakter har nästan polsmäns befogenhet.
 
G g.kraft skrev:
Be en kompis komma med en "budbil", bära ut en tv-kartong med tyngd och ställa på garageuppfarten. Sen tuta. När gubben går ut i foppatofflorna smiter du in o låser.
TS kan även betala för att sända ett paket med en riktig budfirma och meddela att de ska lämna kartongen en sträcka från huset och gå tillhuset för kvittering. När den inneboende hämtar kartongen så går du in och låser men inte ensammen, ha med några stora och starka.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
tråkig historia. finns det kanske någon nära vän till den inneboende eller barn som man kan prata med och försöka medla. Han måste ju få klart för sig att det bara kommer bli tråkigare och jobbigare även för honom om han bråkar. hoppas att elen är betald. skulle ju vara trist om den blev avstängd då du inte kan komma in...
Mannen har tillgång till elfakturorna och kan betala dem själv och dessutom tar det flera månader innan elen stängs av för Socialkontoret brukar att kopplas in.
 
B Bengt Numelin skrev:
TS kan även betala för att sända ett paket med en riktig budfirma och meddela att de ska lämna kartongen en sträcka från huset och gå tillhuset för kvittering. När den inneboende hämtar kartongen så går du in och låser men inte ensammen, ha med några stora och starka.
Man kan även ta med några stora och starka (14 långburkar är standard här på forumet) sätter sig i trädgården och väntar på att den törstiga ockupanten kommer ut ur huset.

Eller så gör man som TS redan gjort. Se tidigare i tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 5 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Du gör det onödigt komplicerat som ens blandar in någon annan i det hela.

1) Du är ensam arvinge, hon hade ev sällskap med någon men denne har eget boende den är skriven på. Uppehåller han sig ens i huset? Är han ett problem öht?
2) Du har inga nycklar till din mammas hus.
3) Ring en låssmed som hjälper dig in.
"Uppehåller han sig ens i huset?" TS har redan fastställt att han vistas i huset.
 
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Sant. Men jag vet inte riktigt min mammas vilja. Ska börja leta efter testamente också. Om det finns något. Snäll är nog inte mitt mål, men inte heller som han, oresonlig och knäpp!

Bankerna hade inte något o tydligen existerar inte bankfack längre. Så, jag vet inte var det i så fall kan tänkas vara…
Angående bankfack kan jag nämna för övriga i tråden att det vanskligt att ha testamentet endast där. Kanske originalet där och en kopia hemma med anteckning om var originalet finns. Och ”Vita arkivet” och liknande är riktigt dåligt att förvara i bankfacket. Detta eftersom facket endast får öppnas i närvaro av alla dödsbodelägare (fullmakt kan ges), så boutredningen måste vara klar innan facket kan öppnas, vilket kan ta en tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.