Nissens
Nissens
Y YuGi skrev:
Och ”Vita arkivet” och liknande är riktigt dåligt att förvara i bankfacket. Detta eftersom facket endast får öppnas i närvaro av alla dödsbodelägare (fullmakt kan ges), så boutredningen måste vara klar innan facket kan öppnas, vilket kan ta en tid.
Vad är ”vita arkivet”?
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Vad är ”vita arkivet”?
Det är ett dokument där man skriver ner hur man vill att ens begravning ska genomföras - plats, vilka psalmer, om man vill bli kremerad osv. Det är Fonus variant som heter Vita arkivet. Andra byråer har liknande som heter något annat.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
@Newgirl84 Har du tittat i vita arkivet om hon skrivit något där?
Hon skrev tidigt att det inte finns något Vitt arkiv.
 
A Alexander HB skrev:
Han gör definitivt fel som byter lås och nekar dig tillträde.

Huruvida han räknas som sambo är en tolkningsfråga. Man kan vara skriven på annan adress och ändå räknas som sambo. Är man dock skriven på samma adress är man av princip alltid att ses som sambo.

Jag tror inte att skatteverket har koll på vilka som är sambos, därav avsaknaden av information i deras utdrag.
Vet inte varifrån jag har fått idén men jag tror att jag någon gång har hört/läst att man räknas som sambos när man är skrivna på samma adress. Inneboende brukar stå med sitt namn men sedan c/o och lägenhetsinnehavarens namn. Om han inte ens finns med på adressenså borde det vara svårt att hävda att han var sambo.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
A aries skrev:
Vet inte varifrån jag har fått idén men jag tror att jag någon gång har hört/läst att man räknas som sambos när man är skrivna på samma adress. Inneboende brukar stå med sitt namn men sedan c/o och lägenhetsinnehavarens namn. Om han inte ens finns med på adressenså borde det vara svårt att hävda att han var sambo.
Svaret på det är:
"Det beror på".

Ibland kan det kanske förenklas till som du skriver, men inte alltid.
En domstol skulle troligen lägga mer vikt vid olika parters utsagor.

Och som exempel så kan ju folk bara skriva sig på samma adresser som andra - de blir väl inte sambos med automatik då.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. TS har fått tillträde till huset med hjälp av polis, men hon har såvitt framgår av tråden inte stängt mannen ute, utan de har nu båda tillträde till huset.
I mess #205 står det tydligt att ts kommit in i huset med hjälp av polis och låssmed. Menar du att ts lät det gamla låset sitta kvar så att ts fortsatt är utelåst?
Jag trodde nog att låssmeden bytte låset så att ts från nu kommer in i huset.

Där ser man…

Ts måste vars en synnerligen ”snäll” person…
 
Det är min bedömning av nedanstående ihop, ja. Men hon kan förstås ha ändrat sig däremellan.
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Idag kommer jag byta lås. Han ville bo kvar och ansåg sig ha rätt till hela huset. Så han får en nyckel
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Jag kommer in nu. Med hjälp av polisen o låssmed
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är min bedömning av nedanstående ihop, ja. Men hon kan förstås ha ändrat sig däremellan.
Missade att snubben fick en nyckel. Helt otroligt.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Missade att snubben fick en nyckel. Helt otroligt.
Enligt jurist och polis spelar det ingen roll. Det är bra att jag ger honom skälig tid att ta sina saker. Ska byta till nytt lås i veckan igen. Som sagt, lagen säger att jag har rätt till huset men det är/ finns en osäkerhet till hans rätt…
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Kan det vara en ide att byta till ett elektroniskt lås där han kan få en kod som du kan annulera i framtiden om det behövs ?
 
  • Gilla
Lennstorm
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Nä det har han ju inte gjort. Han ville göra det.
TS är inte en han men nu är ett lås utbytt.
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Om din mamma haft en sambo under så många år, så borde han väl vara väldigt insatt i vad hon gillade och inte gillade. Har du inte bett honom om hjälp med att planera begravningen?
Newgirl (TS) har skrivit att han var ointresserad av att medverka vid planeringen av begravningen.
 
Nissens
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Enligt jurist och polis spelar det ingen roll. Det är bra att jag ger honom skälig tid att ta sina saker. Ska byta till nytt lås i veckan igen. Som sagt, lagen säger att jag har rätt till huset men det är/ finns en osäkerhet till hans rätt…
Visst, men du vet ju inte vad han gör i huset. Kanske tar han smycken o annat som han vet att du inte har koll på…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.