Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Enligt jurist och polis spelar det ingen roll. Det är bra att jag ger honom skälig tid att ta sina saker. Ska byta till nytt lås i veckan igen. Som sagt, lagen säger att jag har rätt till huset men det är/ finns en osäkerhet till hans rätt…
Jag beklagar din förlust men jag kanske kan hjälpa dig med dina kommande uppgifter efter begravningen så jag skrev ett PM till dig.
 
TRJBerg
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Om din mamma haft en sambo under så många år, så borde han väl vara väldigt insatt i vad hon gillade och inte gillade. Har du inte bett honom om hjälp med att planera begravningen?
En person som deklarerat att han fullständigt skiter i begravningen?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Nej, jag behöver inte dra in polisen. Jag byter lås. Han får lämna eller bo kvar (jag kan ge honom en nyckel) men jag måste komma in
Om du ger bort en nyckel har du sanktionerat att han bor olovligen i huset dvs det blir lovligt och du får problem.
 
Nåja. Har TS låtit någon som har saker i huset ha tillträde till det en kortare period skulle jag säga att det ska mycket till för att tolka det som ett medgivande sv att han bor/får bo där.

Blir det problem med mannen så lär det bli det oavsett den här handlingen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Porsvant skrev:
Om du ger bort en nyckel har du sanktionerat att han bor olovligen i huset dvs det blir lovligt och du får problem.
Nja.
Jag har gett bort nyckel och sanktionerat att de får släppa in och ut katten, och gå in och fylla på mat.
Jag tror inte att det funkar som du skriver, det förstår du antagligen själv också om du tänker till lite.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Om din mamma haft en sambo under så många år, så borde han väl vara väldigt insatt i vad hon gillade och inte gillade. Har du inte bett honom om hjälp med att planera begravningen?
Nu var de ju inte sambor…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
M Mannhem skrev:
Folkbokföring. Varning! Ägde ett hus i Malmö några år. Fick en okänd mans post. Kontaktade folkbokföringsmyndigheten för att eftersända posten. SVARET: Han är folkbokförd hos dig! Man kan skriva sig var man vill, även utan ägarens tillåtelse. Till och med skattemyndighet och hans banker skickade hans värdepost till mig! Undrar vad det var för en filur och om han fortfarande är skriven där? En lag som inte efterlevs!
Det är tyvärr ingen lag ännu. Men det går inte att folkbokföra sig var som helst på elektronisk väg, men om man anmäler ny adress via fysiskt dokument så går det fortfarande… det ligger tydligen på regeringens bord att stoppa möjligheten helt.
 
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Vad grundar du det på? Att han bor där lagligt…

Det har gått en tid och jag börjar få problem. Kan inte deklarera pga att jag inte kommer inte huset för att hitta underlag (Skatteverket är missnöjda), och ffa så vill jag leta efter info hur min mamma vill begravas. Det skall ske inom en månad.
Börja med att begära uppskov på skatteverket genom att beskriva situationen
 
  • Gilla
Renoveringstjejen
  • Laddar…
Deklarationen är ju det som TS behöver ha minst huvudvärk över.
 
  • Gilla
Walo
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Börja med att begära uppskov på skatteverket genom att beskriva situationen
Redan gjort då jag inte kom in i huset.
 
T TuVu skrev:
Hur vet du att du är ensam dödsboägare om du inte har hittat ett testamente?
Jag utgår från det eftersom det inte finns andra arvingar eller att min mamma var gift. Ingen bank eller arkiv har testamente registrerat, så det finns nog inte. Enligt jurist skall jag då (eller t.o.m. måste) jag agera som att jag är ensam dödsboägare.
 
  • Gilla
TuVu och 8 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Om du ger bort en nyckel har du sanktionerat att han bor olovligen i huset dvs det blir lovligt och du får problem.
Nej, så är det inte. Varken enligt jurist eller polisen. Jag gav honom ett par dagar att plocka sina saker. Att ge en vän en nyckel är inte Sanna sak alm att du ger bort ditt boende eller allt du äger till denna. Huset kommer säljas.
 
  • Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Nej, så är det inte. Varken enligt jurist eller polisen. Jag gav honom ett par dagar att plocka sina saker. Att ge en vän en nyckel är inte Sanna sak alm att du ger bort ditt boende eller allt du äger till denna. Huset kommer säljas.
Vi var själva i samma situation när min Mor gick bort och efterlämnade ett värdefullt hus. Den inneboende ville helst inte flytta men vi pratade igenom situationen med honom och han flyttade frivilligt. Varken sambo eller inneboende ger någon laglig status att bo kvar eftersom huset köptes långt innan mannen bodde där.
Det enda samboförhållandet som gäller är när ett par köper något tillsammans.
Huset kunde säljas eftersom listan över arvingar var klar och dödsboet var registrerat hos skattemyndigheten och skiftet var klart. Slutet lyckligt och allt gick bra. Jag var själv boupptecknings man enligt min Mors önskan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Såvitt jag vet är jag enda barnet o min mamma är ogift. Men det har funnits perioder på 5-10 år vi inte haft kontakt. Det känns osannolikt, men hur och vem drar i det?
Vet ej hur det fungerar då din mamma verkar ha spenderat en del tid utomlands och där kunnat skaffa arvingar. Kanske svenska myndigheter har koll på det också?
I min släkt har det funnits tillfälle då en för alla andra en okänd släkting dök upp på en begravning.

Vad gäller bodelning så är du inte ägare till någonting i boet förrän bodelningen är klar. Det kan finnas skulder mm som gör värdet i boet bra mycket mindre än vad man från början tror. Det är det bodelningen skall ge svar på.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Vet ej hur det fungerar då din mamma verkar ha spenderat en del tid utomlands och där kunnat skaffa arvingar. Kanske svenska myndigheter har koll på det också?
I min släkt har det funnits tillfälle då en för alla andra en okänd släkting dök upp på en begravning.

Vad gäller bodelning så är du inte ägare till någonting i boet förrän bodelningen är klar. Det kan finnas skulder mm som gör värdet i boet bra mycket mindre än vad man från början tror. Det är det bodelningen skall ge svar på.
Det förstår jag, men just nu är jag ensam dödsbodelägare. Det kan såklart dyka upp fler, men det tror jag inte.
 
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.