Appendix Appendix skrev:
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?

Att bryta sig in och byta lås är ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
Det är tråkigt att det är problem men bästa vägen är nog att låta det ta den tid det tar och gå via jurist.
Lagligt bor personen inte där ifall han är skriven på en lägenhet!
 
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker termen "vräka" är fel, det antyder att huset är hans hem. Det är det inte, han är en ockupant och borde avhysas av polis. Han kan gå hem till sin egen lägenhet! Det han gör nu är att han vistas i huset olovligen och vägrar dig inträde att sköta den dödas affärer. Han ockuperar.

Blotta det faktum att han inte låter dig komma åt viktiga papper visar att han inte brydde sig om din mamma och att han näppeligen sörjer. Brydde han sig skulle han hjälpa till att hantera begravningen genom att vilja samarbeta med dig.

Kan du printa ut hans folkbokföring som visar vem han är och var han egentligen hör hemma, sen går du till polisstationen närmast mammans hus. Ta en kölapp och vänta på din tur. När du kommer fram till disken, lägg fram dödsfallsintyget som visar att du är enda dödsbodelägare, ditt ID, och papperet som visar ockupantens egentliga hemvist. Säg "jag behöver polishjälp att avhysa en ockupant från min döda mors hus så att jag kan sköta begravningen vilket ockupanten hindrar mig att göra genom att låsa mig ute"

Du beskriver helt enkelt hur det ligger till men du ska inte använda termer som sambo eller inneboende eller partner, vad dig beträffar så vistades han hos din mamma som en vän. Men nu när hon är avliden finns inte längre någon anledning för honom att vistas där, vilket gör honom till en husockupant. Olovlig vistelse.

Om polisen ser bilden utifrån ditt perspektiv kan ni mötas upp vid huset tsm med en låssmed och fixa saken på en kvart.
 
  • Gilla
  • Älska
Lennstorm och 6 till
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
Det är ju inget konstigt med det när TS är enda barnet till en avliden mor, det gör henne per automatik till ensam dödsbodelägare i dödsfallsintyget från skatteverket. Vilket man får inom några dagar efter att man beställt det. Och TS skriver i början att hon inte vet ifall modern lämnat efter sig nåt testamente eftersom hon inte får komma in och leta bland moderns papper. I ett testamente kan modern ha önskat lämna legat till namngivna personer, men utan testamente är ensambarn enda dödsbodelägare. Den allra enklaste och snabbaste efterlevandeaffären att hantera, om man inte har otur med ockupanter som TS.
Det finns inget "intyg med lista på dödsbodelägare" att få från skatteverket, av den anledningen att skatteverket inte vet vilka dödsbodelägarna är/kommer att vara.

Det TS fått är förmodligen ett "dödsfallsintyg med släktutredning", där det som står vem som avlidit samt om det finns några registrerade barn och/eller maka/make. Det är inte samma sak som en exklusiv lista över samtliga dödsbodelägare.
 
  • Gilla
Arne_Planka och 1 till
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Lagligt bor personen inte där ifall han är skriven på en lägenhet!
Det kan han visst göra. Folkbokföringsbrott är förvisso olagligt, men det är inte olagligt att bo någonstans där man inte är folkbokförd. Det är alltså lämnandet av den felaktiga uppgiften som är olaglig, inte boendet i sig.

Det är också ett småbrott, som normalt inte beivras och säkert aldrig gett annat än böter (även om det finns fängelse upp till sex månader i straffskalan).
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Alltså jag förstår inte. Det är två veckor sedan som din mamma dog och du har redan papper på att du är ensam dödsbodelsägare, och att det inte finns några andra arvingar t.ex. genom testamente? Nu minns jag inte direkt hur lång tid det tog när min mamma gick bort för ett år sedan, men det var garanterat längre tid än två veckor innan det var helt klart och då var ändå min syster väldigt på för att allt skulle skötas så snabbt som möjligt. Helt klart var allt först efter nio månader och det trots att det inte fanns några större tillgångar att tala om och det var inte heller några diskussioner
Ja, redan efter 2 dagar kommer ett intyg från Skatteverket. Sen kan såklart saker dyka upp antar jag….

Begravning skall ske inom en månad, så jag tror dig inte om du säger 9 månader? I så fall visste vi hur och kanske kremerade kroppen?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det finns inget "intyg med lista på dödsbodelägare" att få från skatteverket, av den anledningen att skatteverket inte vet vilka dödsbodelägarna är/kommer att vara.

Det TS fått är förmodligen ett "dödsfallsintyg med släktutredning", där det som står vem som avlidit samt om det finns några registrerade barn och/eller maka/make. Det är inte samma sak som en exklusiv lista över samtliga dödsbodelägare.
Ja, sant. Men det är det enda som finns just nu. Menar ni att jag inte ska ta hand om något? I väntan på vad?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det gick bra. Idag kommer jag byta lås. Han ville bo kvar och ansåg sig ha rätt till hela huset. Så han får en nyckel, jag (dödsboet) ska ändå skiftas (säljas…) Jag lämnar frågan nu. Steg ett för mig är begavning. Han sade uttryckligen att han skiter i det helt, han planerar inte att delta.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Anna_H och 19 till
  • Laddar…
Bra att det går framåt (eller hur man nu ska se det). Huset kan han ju glömma, och om han inte gör formell begäran om sambodelning innan bouppteckningen är gjord så är han ute ur bilden som potentiell dödsbodelägare. Nämn inget om detta, det är inte din skyldighet att upplysa honom om vilka rättigheter han har (om han nu vill hävda att han är sambo).
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 9 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Bra att det går framåt (eller hur man nu ska se det). Huset kan han ju glömma, och om han inte gör formell begäran om sambodelning innan bouppteckningen är gjord så är han ute ur bilden som potentiell dödsbodelägare. Nämn inget om detta, det är inte din skyldighet att upplysa honom om vilka rättigheter han har (om han nu vill hävda att han är sambo).
Såklart! Nästa steg är advokat nu (behöver nog råd)
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Såklart! Nästa steg är advokat nu (behöver nog råd)
Det räcker med en kunnig jurist, släng inte bort pengar på en advokat. Den där personen luktar trubbel, ge honom 2 veckor på sig att lämna fastigheten annars kontaktar du Kronofogden för att avhysa honom. Byt lås först.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Jag köper inte förklaringen tyvärr
Det har ju ingen betydelse vad du köper eller inte.
Ska TS avstå sitt arv och ge bort det till någon kompis till mamman istället?
Hur tänkte du här egentligen?
 
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker med en kunnig jurist, släng inte bort pengar på en advokat. Den där personen luktar trubbel, ge honom 2 veckor på sig att lämna fastigheten annars kontaktar du Kronofogden för att avhysa honom. Byt lås
Ja, tack för input.
 
En fråga som poppade upp i skallen efter svar i denna tråden. Om nu inte intyget från Skatteverket är ett där arvtagare framgår som vissa påstår….hur vet jag vilka som är dödsbodelägare? Förväntas jag göra något?

Såvitt jag vet är jag enda barnet o min mamma är ogift. Men det har funnits perioder på 5-10 år vi inte haft kontakt. Det känns osannolikt, men hur och vem drar i det?
 
A Alexander HB skrev:
Det finns inget "intyg med lista på dödsbodelägare" att få från skatteverket, av den anledningen att skatteverket inte vet vilka dödsbodelägarna är/kommer att vara.

Det TS fått är förmodligen ett "dödsfallsintyg med släktutredning", där det som står vem som avlidit samt om det finns några registrerade barn och/eller maka/make. Det är inte samma sak som en exklusiv lista över samtliga dödsbodelägare.
Jag vet inte vem du citerar för det är inte mig. "intyg med lista på dödsbodelägare" har jag inte sagt. Jag sa precis samma sak som du säger här, att i dödsfallsintyget (underförstått med släktutredning, vad annars) framgår att modern har bara ett enda barn. Utifrån det drar man rent logiskt slutsatsen att det därför endast finns en dödsbodelägare enligt arvslagen. Det kan finnas testamente där modern vill lämna något till någon annan men det har inte TS fått komma in för att undersöka. Så utgångspunkten är att inget testamente finns JUST NU när den här hanteringen pågår.

Det är inte skatteverket som bestämmer vilka som kan vara dödsbodelägare, det är arvslagen, och eftersom TS är enda barnet enligt skatteverkets släktutredning är hon per automatik ensam dödsbodelägare. Hennes ensambarn-status framgår av skatteverkets intyg. Så dödsfallsintyget ihop med vetskap om arvslagen = TS är enda dödsbodelägare, vilket både banker, försäkringsbolag och andra företag och myndigheter godtar.
 
  • Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
Jag vet inte vem du citerar för det är inte mig. "intyg med lista på dödsbodelägare" har jag inte sagt. Jag sa precis samma sak som du säger här, att i dödsfallsintyget (underförstått med släktutredning, vad annars) framgår att modern har bara ett enda barn. Utifrån det drar man rent logiskt slutsatsen att det därför endast finns en dödsbodelägare enligt arvslagen. Det kan finnas testamente där modern vill lämna något till någon annan men det har inte TS fått komma in för att undersöka. Så utgångspunkten är att inget testamente finns JUST NU när den här hanteringen pågår.

Det är inte skatteverket som bestämmer vilka som kan vara dödsbodelägare, det är arvslagen, och eftersom TS är enda barnet enligt skatteverkets släktutredning är hon per automatik ensam dödsbodelägare. Hennes ensambarn-status framgår av skatteverkets intyg. Så dödsfallsintyget ihop med vetskap om arvslagen = TS är enda dödsbodelägare, vilket både banker, försäkringsbolag och andra företag och myndigheter godtar.
Så, rent praktiskt för mig är det irrelevant just nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.