Spontana tändproblem brukar vara kondensatorn eller kabeln till brytaren som är skadad och ligger och jordar hela tiden
 
D09
Hejsan

Någon som kan se något direkt fel på krimskramset med spolar, drev o kablar?

Är det inte så att man ska kunna se en gnista i magneten? ( bland krimskramset på bilden )

Skumt, den startade så jäkla lätt, bra gnista o allt... Nu kommer det inget allt...

Det kan väl inte hoppa ett drev utan att man tar loss grejorna, dvs armen inte ligger helt rätt mot tändkablarna, eller tändkåpan?

Lagom trött nu när det snöar lätt ute och jag trodde man skulle vara i hamn efter grenrörsbytet...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1354220743.109364.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1354220757.543167.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1354220774.324473.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
D09
Satte magneten i ett skruvstäd, släkte lamporna och snurrade.... Gnistor finns iaf, men vet inte hur stark gnista det ska vara.

Kan det vara rotorn som flyttat sig? Så att den inte ligger rätt mot tändkablarna/ hatten?
 
D09 skrev:
Satte magneten i ett skruvstäd, släkte lamporna och snurrade.... Gnistor finns iaf, men vet inte hur stark gnista det ska vara.

Kan det vara rotorn som flyttat sig? Så att den inte ligger rätt mot tändkablarna/ hatten?
Jag hoppas att gnistorna du såg kom från tändstiften?
Är allt fräscht så ska du inte ha några gnistor på brytaren(om jag nu minns moppemekartiden rätt), det är därför som kondensatorn sitter där.
Jag sitter på mobilen och kollar, så dina bilder kommer nog inte till sin fulla rätt, men precis där kabeln från kondensatorn ansluter mot brytaren ser det lite skumt ut, kolla så att den inte jordar någonstans.

skickat från en telefon nära mig.
 
D09
Kommer en gnista vid den där armen som vippar till, ska se om jag kan fixa till bilden.

Lyckades få fram en gnista till tändstiftet men batteriet gav upp... Ska fortsätta imorgon... Den jäkeln ska igång he he
 
D09
Pilen visar var gnistan kommer när jag snurrade på den
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1354226839.109098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat att lossa ett tändstift och lägga mot blocket och se om det kommer gnista när du kör runt? Kolla gärna alla tändstift.

Kondensatorn i magneten ser ju ny ut. Bytte renoveraren kondensatorn? Du kan ju ringa och fråga. En långskott är att kolla om huset på kondensatorn har ordentligt galvanisk kontakte med fördelarens gods. Om du har en universalinstrument kan du ju lossa kabeln vid brytaren och mäta kapacitansen mot godset.

Sedan undrar jag om du kollat kompressionen i cylindrarna? Har man kompression och gnista och det kommer en rimlig bränsleblandning så skall det tända. Var det mycket sotigt i avgasportarna när du bytte grenröret?

/Anders
 
D09
Anders_Nilsson skrev:
Har du provat att lossa ett tändstift och lägga mot blocket och se om det kommer gnista när du kör runt? Kolla gärna alla tändstift.

Kondensatorn i magneten ser ju ny ut. Bytte renoveraren kondensatorn? Du kan ju ringa och fråga. En långskott är att kolla om huset på kondensatorn har ordentligt galvanisk kontakte med fördelarens gods. Om du har en universalinstrument kan du ju lossa kabeln vid brytaren och mäta kapacitansen mot godset.

Sedan undrar jag om du kollat kompressionen i cylindrarna? Har man kompression och gnista och det kommer en rimlig bränsleblandning så skall det tända. Var det mycket sotigt i avgasportarna när du bytte grenröret?

/Anders
Har kollat stift1, det gav gnista tillslut men sen var batteriet slut :) ny tag idag.

Ja, kondensatorn ska vara ny sen renoveringen.

Hur kollar man kompressionen? Ja, tycker att det såg rätt så sotigt ut. :)
 
Kompressionen kollar du med en kompressionsmätare. Kör ner gummikonan i varje tändstiftshål och kör motorn några varv så ser du. Sedan om motorn gått extremt sotigt kan det ha fastnat sotflagor på en ventil som gör att den inte stänger riktigt och då försvinner kompressionen på den cylindern. I så fall blir det att lyfta toppen och sota samt slipa in ventilerna. Tar en dag max om man kan det men brukar göra underverk för startvilligheten. Kolla bara först att du får tag i en cylinderlockspackning.

/Anders

/Anders
 
"vipparmen" som du skriver om kallas för brytare, och där ska det som jag skrev tidigare inte gnistra, kondensatorn sitter där för att förhindra det.
Det är förmodligen inte därför traktorn vägrar starta eftersom brytaren ser ny ut, men det kommer på lite sikt göra traktorn väldigt svårstartad eftersom gnistan "sliter ner" brytarspetsen.

Jag tycker att det ser ut som att något (lödtenn?) ligger mot godset precis där kabeln till kondensatorn ansluter mot brytaren.

Jag antar att den som bytt kondensator och brytare justerade in brytaravståndet, annars kan ju det vara något att kolla på.


skickat från en telefon nära mig.
 
D09
En dum fråga, motorn har ju fyra takter... Som jag fattar det så rör sig alltid 2 kolvar upp samtidigt. Men det är bara en av dom som antänder.

Rör sig armen i fördelaren alltid jämt? Dvs stannar alltid på samma ställen. Dvs vid stiften där tändkablarna ansluter.

finns det något smart sätt att se att armen i fördelaren verkligen ligger rätt mot kolen eller vad det kallas?

Tycker att när 1:ans cylinder är uppe, och ventilerna glappar något, så har 4:ans cylinder nästan samma glapp....
Medans 2an och 3an endast har en glappande ventil.

Ha ha tycker ju mer jag håller på o snurrar o kollar tändläge så måste jag flytta tändkablarna... Lagom gött när man stått ute o mekat i 6 minus några timmarna nu...

Tycker att jag fick fram gnistor på tändstift 1 o 2 men inte 3 och 4.. Lyckades iaf få mig en sketing när jag höll i veven och skulle kolla 1ans stift.... Börjar misstänka att det varit fukt som ställt till det, när jag tog loss skruvarna till kåpan på magneten igår så droppade något som såg ut som vatten. Har ju regnat rejält innan kylan slog till...
 
Som du säger går cylindrarna i par. Du kan kolla i tändstiftshålen vilka cylindrar som går i par men tror det är yttercylindrarna och mittencylindrarna. Rotoraxeln i fördelaren drivs från kamaxeln med halva vevaxelvarvtalet så 90 graders vridning i fördelaren motsvarar 180 grader på veven. Rotorn går alltid med konstant varvtal eftersom den drivs direkt av kamaaxeln som i sin tur drivs av vevaxeln med en nedväxling 1:2.

Det finns en klack på rotorn som gör att den bara går ner i fördelaraxeln påp rätt ställe så rotorn stannar alltid på rätt ställe, Kolla tändföljden och se att kablarna sitter i rätt ordning. Sedan tycker jag du är inne på rätt spår, dvs kolla hur ventilerna arbetar med cylindrarna. Ett verkligt långskott är att en kamaxelnock har gått ner sig. Jag hade detta fel en gång i min Amazon med en B18. Ta bort tändstiften och kolla tändföljden. Tänder motorn 1-3-4-2 så vevar du runt till 1an kommer upp och bägge ventilerna är glappa, då har du tändning på 1an. Ett halvt varv senare skall 3an ha samma sak osv. Kolla också per cylinder att ventilerna går i rätt ordning, dvs efter toppläge med glappa ventiler skall avgasventilen öppna och stänga, sedan insug osv. Gör detta för samtliga ventiler. Bör inte ta mer än en halvtimme.

/Anders
 
D09
Kollat tändföljden, den är 1342.

Gnistor kommer på stift.

Däremot så vill den inte tända. Får en känsla av att den inte suger soppa från förgasaren.

Provade med startgas, inget hände. Sprutade startgas runt grenröret iafall den tjuvade, inget hände...

Med tanke på att den startade innan jag monterade grenröret så är min närmsta tanke att backa dit och göra om....

Några ideer på var man kan felsöka?

Har släppt magneten för tillfället eftersom den ger gnista, rotorn kan bara stanna på ett ställe och tändningsföljden är rätt.

På förgasaren har jag skruvat ut bränsleskruven 3 varv. Luftskruven ganska mkt.

Imorgon kommer snön och jag önskade att jag inte hade en lång brant backe upp till huset ;)
 
D09
Tog loss hatten på luftintaget och satte handen ovan och kände att det sög luft...

Kollade stiften, nu hade dom blivit lite blöta... Gnistan var bra.... Men varför vill den inte starta... Whyyyy? Ha ha

Mitt 6 volts batteri hade inte mycket att ge så jag snodde sambons 12volt o tuggade lite,,, ingen start, bara en liten puff ibland..

Hoppas inte traktorn tar allt för mycket skada av 12 volt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.