69 664 läst · 197 svar
70k läst
197 svar
Volvo t24 startar ej
Köp detta
http://www.veterandelar.net/Produkter?id=1004035&m=2&hid=675034
http://www.veteranshop.se/ köpte jag brytare ifrån. Hittar inte det på sidan men har iaf funnits.
Samt sätt i en ny kondensator.
Kolla på kabeln som sitter på brytaren. Inte ovanligt att de efter lång tid
spricker i höljet vilket ger oönskad jordkontakt
http://www.veterandelar.net/Produkter?id=1004035&m=2&hid=675034
http://www.veteranshop.se/ köpte jag brytare ifrån. Hittar inte det på sidan men har iaf funnits.
Samt sätt i en ny kondensator.
Kolla på kabeln som sitter på brytaren. Inte ovanligt att de efter lång tid
spricker i höljet vilket ger oönskad jordkontakt
Brytare till Saab 92 ska visst passa rakt av
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=84546
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=84546
Idag bytte jag och farsan fördelarlock, tändkablar, tändstift..... Ingen skillnad gällande gnistan...
Har tagit loss magnetventilen. Siktar nu in mig på grejorna i den, kondensatorn och brytaren...
Noterade att kabeln inte var den snyggaste.... Kan absolut inget om detta ha ha men men
Farsan snurrade på magnet"vispen" och då kom en liten gnista vid vad jag tror det är brytaren.
Tycker fortfarande det är märkligt gällande förgasaren, borde inte tändstiften lukta bensin efter att ha tuggat lite?
Förstår inte heller varför den flödar över med bensin, när man plockar isär den och lyfter upp fendrarna så är den tät.
Får en att undra om bensinen verkligen lyfter dom...
Ska försöka få upp en bild på magnetventilen..
Har tagit loss magnetventilen. Siktar nu in mig på grejorna i den, kondensatorn och brytaren...
Noterade att kabeln inte var den snyggaste.... Kan absolut inget om detta ha ha men men
Farsan snurrade på magnet"vispen" och då kom en liten gnista vid vad jag tror det är brytaren.
Tycker fortfarande det är märkligt gällande förgasaren, borde inte tändstiften lukta bensin efter att ha tuggat lite?
Förstår inte heller varför den flödar över med bensin, när man plockar isär den och lyfter upp fendrarna så är den tät.
Får en att undra om bensinen verkligen lyfter dom...
Ska försöka få upp en bild på magnetventilen..
Det ser väldigt fuktigt ut.Är det lika fuktigt inne i magneten blir det inte mycket till gnista.
Bytte du kondensatorn också? Det ska inte vara gnisbildning på brytaren.
Kabeln mellan brytaren och kondensatorn ser inte fin ut och kan ligga an mot godset.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tändspole
Köp en annan förgasare och ev magnet också och prova. Är inte så dyra
Bytte du kondensatorn också? Det ska inte vara gnisbildning på brytaren.
Kabeln mellan brytaren och kondensatorn ser inte fin ut och kan ligga an mot godset.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tändspole
Köp en annan förgasare och ev magnet också och prova. Är inte så dyra
Redigerat:
Ursäkta, jag sullade och kom åt skicka knappen.
Vad jag tänkte tillägga var att om motorn gick tidigare verkar det osannolikt att det skulle ha blivit fel på tändningen.
När man justerar flottör brukar man mäta avståndet från flottörbryggan till fast punkt på förgasar huset med skjutmått. Jag vet dock inte till vilken punkt eller vilket avstånd som gäller för dig. Kanke någon annan kunnig kan bistå dig?
Du nänmde även att det var lite vätska i flottören, det låter inte bra. Om det är punktering på flottören kommer den att så småningom fyllas med bensin. Då får flottören fel lyftkraft och felaktig funktion. Kanske ide att byta flottör?
Vad jag tänkte tillägga var att om motorn gick tidigare verkar det osannolikt att det skulle ha blivit fel på tändningen.
När man justerar flottör brukar man mäta avståndet från flottörbryggan till fast punkt på förgasar huset med skjutmått. Jag vet dock inte till vilken punkt eller vilket avstånd som gäller för dig. Kanke någon annan kunnig kan bistå dig?
Du nänmde även att det var lite vätska i flottören, det låter inte bra. Om det är punktering på flottören kommer den att så småningom fyllas med bensin. Då får flottören fel lyftkraft och felaktig funktion. Kanske ide att byta flottör?
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ja, varit inne på att helt byta förgasaren för att bli av med läkaget
Har läst om förgasare i en länk tidigare i denna tråden, men i det underlaget så är bryggan helt rak, i min förgasare så är den svängd, verkar ska vara så med. Äsch, har inget att förlora på att böja lite till
Har beställt ny kondensator, brytare och vad nu den heter....
Någon som vet hur man får loss en kondensator?
Tog det säkra före det osäkra och beställde hjälp av en lokal bonde att fixa det sista med min vinterparkering.... Skulle tydligen komma snö på lördag...
Har läst om förgasare i en länk tidigare i denna tråden, men i det underlaget så är bryggan helt rak, i min förgasare så är den svängd, verkar ska vara så med. Äsch, har inget att förlora på att böja lite till
Har beställt ny kondensator, brytare och vad nu den heter....
Någon som vet hur man får loss en kondensator?
Tog det säkra före det osäkra och beställde hjälp av en lokal bonde att fixa det sista med min vinterparkering.... Skulle tydligen komma snö på lördag...