Om tändstiften bara ger gnista en gång så kan det vara klen matning till tändspolen, testa att lägga en pluskabel direkt från batteriet till tändspolens plussida.
Kan även vara fel på tändspolen.

Sent from my SK17i using Byggahus
 
D09
Idag bytte jag och farsan fördelarlock, tändkablar, tändstift..... Ingen skillnad gällande gnistan...

Har tagit loss magnetventilen. Siktar nu in mig på grejorna i den, kondensatorn och brytaren...
Noterade att kabeln inte var den snyggaste.... Kan absolut inget om detta ha ha men men
Farsan snurrade på magnet"vispen" och då kom en liten gnista vid vad jag tror det är brytaren.

Tycker fortfarande det är märkligt gällande förgasaren, borde inte tändstiften lukta bensin efter att ha tuggat lite?
Förstår inte heller varför den flödar över med bensin, när man plockar isär den och lyfter upp fendrarna så är den tät.
Får en att undra om bensinen verkligen lyfter dom...

Ska försöka få upp en bild på magnetventilen..
 
D09
Magnetventilen
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1351020797.707240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väldigt fuktigt ut.Är det lika fuktigt inne i magneten blir det inte mycket till gnista.
Bytte du kondensatorn också? Det ska inte vara gnisbildning på brytaren.
Kabeln mellan brytaren och kondensatorn ser inte fin ut och kan ligga an mot godset.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tändspole

Köp en annan förgasare och ev magnet också och prova. Är inte så dyra
 
Redigerat:
Aha den hade magneten kvar, tändspole nämndes så jag trodde den var ombyggd. :)

Jag skulle tippa på att kondensatorn är dålig eller att magneten blivit mattad.
 
P
Det är viktigt att flottören stänger "i rätt läge" annars flödar förgasaren. Om du "vinklat" flöttörarmen får du antingen för hög nivå i förgasaren och då läcker den. Om du "vinklar" tillbaks som det var försvinner nog problemet.
 
P
Ursäkta, jag sullade och kom åt skicka knappen.

Vad jag tänkte tillägga var att om motorn gick tidigare verkar det osannolikt att det skulle ha blivit fel på tändningen.

När man justerar flottör brukar man mäta avståndet från flottörbryggan till fast punkt på förgasar huset med skjutmått. Jag vet dock inte till vilken punkt eller vilket avstånd som gäller för dig. Kanke någon annan kunnig kan bistå dig?

Du nänmde även att det var lite vätska i flottören, det låter inte bra. Om det är punktering på flottören kommer den att så småningom fyllas med bensin. Då får flottören fel lyftkraft och felaktig funktion. Kanske ide att byta flottör?
 
D09
Ja, varit inne på att helt byta förgasaren för att bli av med läkaget :)

Har läst om förgasare i en länk tidigare i denna tråden, men i det underlaget så är bryggan helt rak, i min förgasare så är den svängd, verkar ska vara så med. Äsch, har inget att förlora på att böja lite till :)

Har beställt ny kondensator, brytare och vad nu den heter....

Någon som vet hur man får loss en kondensator?

Tog det säkra före det osäkra och beställde hjälp av en lokal bonde att fixa det sista med min vinterparkering.... Skulle tydligen komma snö på lördag...
 
P
Det låter som en bra ide'! Den som skruvat traktorer hela sitt liv brukar känna till de flesta tricken.
 
skalman1 skrev:
Aha den hade magneten kvar, tändspole nämndes så jag trodde den var ombyggd. :)

Jag skulle tippa på att kondensatorn är dålig eller att magneten blivit mattad.
Hmm... Nu blev jag fundersam. Heter det inte tändspole också när det är magnettändning?

skickat från en telefon nära mig.
 
Jo en magnet har också en tändspole.
 
D09
Hur ser en tändspole ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.