69 361 läst · 197 svar
69k läst
197 svar
Volvo t24 startar ej
Hej hej
Har haft inne tändmagneten på renovering, monterade på den och kollade gnista, funkar fint....
Men starta? Nä, nu verkar den blåsa / puffa bakåt?
Tyckte att det tom flammade till bakåt bakom förasaren.
Provade och tog bort tändmagneten och snurrade den ett halvvarv men samma resultat,
När jag lämnade in magneten så satt tändkablar och fördelarlock monterad och alla kablar var uppmärkta mot hur dom satt innan... Kan det ha blivit galet vid renoveringen med tändkablarns, dvs uppmärkningen gäller inte längre?
Har haft inne tändmagneten på renovering, monterade på den och kollade gnista, funkar fint....
Men starta? Nä, nu verkar den blåsa / puffa bakåt?
Tyckte att det tom flammade till bakåt bakom förasaren.
Provade och tog bort tändmagneten och snurrade den ett halvvarv men samma resultat,
När jag lämnade in magneten så satt tändkablar och fördelarlock monterad och alla kablar var uppmärkta mot hur dom satt innan... Kan det ha blivit galet vid renoveringen med tändkablarns, dvs uppmärkningen gäller inte längre?
Från Fotogensidan
"Om du har grejat medmagneten kan den ha kommit ett varv fel. Detta kan lätt hända ävenom man har märkt upp "kopplingsklon" mellan magnet ochregulator. Om du ser till att ställa ettans cylinder itändningsläge (första cylindern framifrån), om du tar bortventilkåpan och känner att båda vipp-armarna (på ettan) är fria(glappar), känn med en mejsel i tändstifthålet när cylindern äri topp (använd gärna startveven). Då har du ettans cylinder itändläge. Det finns en markering på fördelarlocket (1).Stårrotorn innanför fördelarlocket och pekar mot markeringen 1, då ärdu i närheten. Nu skall du också ha en viss förtändning, denjusterar du på kopplingen som finns mellan magneten ochvarvtalsregulatorn. Släpp de två skruvarna med 10mm-skallar ochvrid kopplingen fram eller tillbaks. När man justerar så kan manprova lite fram och tillbaka och provstarta dessemellan för att ochprova sig fram. Det har också konstaterats att denna tändningsmagnetär väldigt känslig för vilket stift man väljer. NGK B6S sägsvara lämpligt. Kolla också brytargap 0,35-0,45 mm enligtspecifikation. Om den trots justering "skjuter" så kan detbetyda för snål bränsletillförsel. Denna justerar man på nålentill huvudmunstycket under förgasaren."
Prova att snurra den ett halvt varv till
"Om du har grejat medmagneten kan den ha kommit ett varv fel. Detta kan lätt hända ävenom man har märkt upp "kopplingsklon" mellan magnet ochregulator. Om du ser till att ställa ettans cylinder itändningsläge (första cylindern framifrån), om du tar bortventilkåpan och känner att båda vipp-armarna (på ettan) är fria(glappar), känn med en mejsel i tändstifthålet när cylindern äri topp (använd gärna startveven). Då har du ettans cylinder itändläge. Det finns en markering på fördelarlocket (1).Stårrotorn innanför fördelarlocket och pekar mot markeringen 1, då ärdu i närheten. Nu skall du också ha en viss förtändning, denjusterar du på kopplingen som finns mellan magneten ochvarvtalsregulatorn. Släpp de två skruvarna med 10mm-skallar ochvrid kopplingen fram eller tillbaks. När man justerar så kan manprova lite fram och tillbaka och provstarta dessemellan för att ochprova sig fram. Det har också konstaterats att denna tändningsmagnetär väldigt känslig för vilket stift man väljer. NGK B6S sägsvara lämpligt. Kolla också brytargap 0,35-0,45 mm enligtspecifikation. Om den trots justering "skjuter" så kan detbetyda för snål bränsletillförsel. Denna justerar man på nålentill huvudmunstycket under förgasaren."
Prova att snurra den ett halvt varv till
Kan ju prova men det är lätt att ta loss magneten och vrida den ett halvt varv.
Vem har renoverat den? Vad gjordes?Kostnad?
Förresten så hade jag på min T31 ett dåligt grenrör som läckte på avgassidan. Jag köpte ett nytt och traktorn ville inte starta. Smällde och höll på. Funderade på att den nog också läckte in luft och därför var bränsleskruven på förgasaren mycket utskruvad för att traktorn skulle gå.
Skruvade ner bränsleskruven traktorn startade direkt och gick som aldrig förr.
Som denna nästan http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9yHl24QynOM
Vem har renoverat den? Vad gjordes?Kostnad?
Förresten så hade jag på min T31 ett dåligt grenrör som läckte på avgassidan. Jag köpte ett nytt och traktorn ville inte starta. Smällde och höll på. Funderade på att den nog också läckte in luft och därför var bränsleskruven på förgasaren mycket utskruvad för att traktorn skulle gå.
Skruvade ner bränsleskruven traktorn startade direkt och gick som aldrig förr.
Som denna nästan http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9yHl24QynOM
Nu har man mekat lite
Tog loss ventilkåpan, snurrade med veven tills jag kände kolven på väg upp, kände på båda ventilaxlarna och dom glappade ( 1a kolven från kylen räknat ).
Tog sedan loss fördelarlocket och såg att tändningen stod mot 4:ans cylinder så jag skiftade runt tändkablarna så att den tänder 1,3,4,2.
Monterade ihop allt och tryckte på startknappen..... Startade direkt, och gick som " turbo "
Men givetvis går aldrig saker så lätt som man vill..... Sprutar nu gnistor ner bakom förgasaren... Misstänker att dom kommer lite ovan... En stor järnklump som sitter ihop med förgasaren och avgasröret... Är inte säker men det verkar så...
Är det packningen som kan vara sönder?
Är det fortfarande fel tändordning?
Är det bränsleinställningen som spökar?
Kan det vara järnklumpen som är sönder, den var inte sån innan fixandet.
Några andra teorier?
Gött att den startade iaf men känns lurigt att ha gnistor mot förgasaren ha ha
Tog loss ventilkåpan, snurrade med veven tills jag kände kolven på väg upp, kände på båda ventilaxlarna och dom glappade ( 1a kolven från kylen räknat ).
Tog sedan loss fördelarlocket och såg att tändningen stod mot 4:ans cylinder så jag skiftade runt tändkablarna så att den tänder 1,3,4,2.
Monterade ihop allt och tryckte på startknappen..... Startade direkt, och gick som " turbo "
Men givetvis går aldrig saker så lätt som man vill..... Sprutar nu gnistor ner bakom förgasaren... Misstänker att dom kommer lite ovan... En stor järnklump som sitter ihop med förgasaren och avgasröret... Är inte säker men det verkar så...
Är det packningen som kan vara sönder?
Är det fortfarande fel tändordning?
Är det bränsleinställningen som spökar?
Kan det vara järnklumpen som är sönder, den var inte sån innan fixandet.
Några andra teorier?
Gött att den startade iaf men känns lurigt att ha gnistor mot förgasaren ha ha
Lite mer info
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4850
[url]http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1117
[/URL]
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4850
[url]http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1117
[/URL]
Redigerat:
Röret som ansluter till förgasaren uppåt blir en stor "järnklump" där den även ansluts till toppen eller vad det är
Ursäkta mitt bristande ordförråd gällande traktorgrejor he he
Funderar på om gnistorna kommer från något helt annat.... T ex kortis någonstans men då borde dom varit synliga innan med... Var typ som det sprutade gnistor, lite påskbrasa över det hela...
Om inte tändningen var rätt så borde den väl inte startat så lätt... En knapptryckning på någon sekund så var det fullt ös
Ursäkta mitt bristande ordförråd gällande traktorgrejor he he
Funderar på om gnistorna kommer från något helt annat.... T ex kortis någonstans men då borde dom varit synliga innan med... Var typ som det sprutade gnistor, lite påskbrasa över det hela...
Om inte tändningen var rätt så borde den väl inte startat så lätt... En knapptryckning på någon sekund så var det fullt ös
Gjorde ett nytt försök nu i mörkret.....
Gnistorna kommer troligvis från anslutningen av grenröret eller vad det heter till topplocket,
Ställde mig på högersidan och kollade ovan sett ifrån ventilkåpan och grenröret eller vad det heter, hursom... Denna var knallröd.
Gnistorna kommer troligvis från anslutningen av grenröret eller vad det heter till topplocket,
Ställde mig på högersidan och kollade ovan sett ifrån ventilkåpan och grenröret eller vad det heter, hursom... Denna var knallröd.
Grundinställ förgasaren så att den inte ger för mycket.
Läcker det så är antingen packningarna mellan grenrör och toppen dåliga och/eller grenröret som är dåligt.
Gnistorna är sot som eldas upp.Har traktorn gått för fett samt haft dålig tändning har det bildats sot som nu bränns upp. Kan också vara en dålig eller feljusterad ventil.Kolla ventilspelet om det inte är gjort tidigare.
Läcker det så är antingen packningarna mellan grenrör och toppen dåliga och/eller grenröret som är dåligt.
Gnistorna är sot som eldas upp.Har traktorn gått för fett samt haft dålig tändning har det bildats sot som nu bränns upp. Kan också vara en dålig eller feljusterad ventil.Kolla ventilspelet om det inte är gjort tidigare.
Sådär...... Köpte nytt grenrör via ohlsson i ellös, 2500kr med frakt och nya packningar
Bytte grejorna idag, gick ganska smidigt....
När jag väl skulle starta så var det slut på gnistor ha ha vet inte om jag ska skratta eller gråta,,,,
Funderar om det ar med fukt att göra, har ju regnat rejält det senaste,,,,, det står ju inte direkt skyddad,,,
Sist jag testade den så startade den direkt... Nu var det stendött,,, inte ens med startgas,,, dvs ingen gnista,,,
Håller på o laddar batteriet för den där högen ska ingång idag ha ha i veckan ska det ju snöa
Bytte grejorna idag, gick ganska smidigt....
När jag väl skulle starta så var det slut på gnistor ha ha vet inte om jag ska skratta eller gråta,,,,
Funderar om det ar med fukt att göra, har ju regnat rejält det senaste,,,,, det står ju inte direkt skyddad,,,
Sist jag testade den så startade den direkt... Nu var det stendött,,, inte ens med startgas,,, dvs ingen gnista,,,
Håller på o laddar batteriet för den där högen ska ingång idag ha ha i veckan ska det ju snöa