Härlig tråd. Tummen upp!

Är detta ett aggregat som idag är värt att byta till om det går komma över för en billig penning? Är det tyst? Har ett monster idag från 90-talet (essvex) som trots nya fläktar brölar eller tjuter.
 
Viktig justering ang lagerbyten i vm2.
De måste vara lager av typ C3
Dvs de måste tåla värme och högre varvtal än gummiinkapslade varianten. Gummit har en viss friktion och lagren expanderar, vilket leder till högre motstånd och tröghet.
Jag fick byta igen efter några veckor. Insugsmotorn började gå ojämnt.
Plastförpackning med fyra C3-typ kullager för användning i höga temperaturer och varvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Oakie skrev:
Viktig justering ang lagerbyten i vm2.
De måste vara lager av typ C3
Dvs de måste tåla värme och högre varvtal än gummiinkapslade varianten. Gummit har en viss friktion och lagren expanderar, vilket leder till högre motstånd och tröghet.
Jag fick byta igen efter några veckor. Insugsmotorn började gå ojämnt.
[bild]
C3 har inte med plåt eller gummipackning utan avser lagerspel / radialglapp.
T.ex: https://www.kullagret.com/product/608-2rs-c3-kullager
Vad jag vet rekommenderas alltid C3 lager i elmotorer just för att klara av värmeexpansion och eventuellt glapp i montage.

Men tycker du köpt helt rätt lager då gummitätning invändigt i en motor känns lite onödigt (gummipackning är för att skydda mot fukt/damm och finns mycket av det i motorn har man nog andra problem ;) )
 
ok, ja det låter rimligt. Man kanske luras av att miljön är ganska dammig och vill ha en bra tätning (gummi)?
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
C3 har inte med plåt eller gummipackning utan avser lagerspel / radialglapp.
T.ex: [länk]
Vad jag vet rekommenderas alltid C3 lager i elmotorer just för att klara av värmeexpansion och eventuellt glapp i montage.

Men tycker du köpt helt rätt lager då gummitätning invändigt i en motor känns lite onödigt (gummipackning är för att skydda mot fukt/damm och finns mycket av det i motorn har man nog andra problem ;) )
 
Hej. Vill bara lägga in att vi har VM2 nu år 2020 som varit sedan 2015. Funkar mycket bra och energisnålt. Filtren verkar dock vara svåra att bunkra upp fler. Men de finns fortfarande på sina håll. Det är väl en så kallad motströmsväxlare med hög verkningsgrad. Den funkar så far riktigt bra. :)
 
Byt lager, det koster 100 kr istället för 13000kr


lesio88 lesio88 skrev:
Hej!
Vill gärna höra om era erfarenheter om Villavent VM2 (Systemair). Har köpt en sådant 2008, två månader efter köpet fått byta båda spjällkasetter (under garanti). Aggregatet började också låta ila och nu efter 2,5 år tvingas jag byta båda motorer. Verkar vara ganska dyrt historia - har fått följande prisförslag på materialet från en återförsäljare RCV Energi/Teknik: frånluftsmotorpaket 6766:-inkl moms, tilluftsmotorpaket 6766:- inkl moms. Vet någon av Er var kan man handla billigare motorer? Blir det inte bättre att byta hela ventilationsagregat med en fabrikat som håller?
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Bytte lager 2013-03-16 i en VM2, se längre upp i denna tråd.
Idag bytte jag lager igen på båda motorerna. Sammanlagt har jag bytt lager 2 gånger på ena motorn och 3 på andra.
Dessutom handdiskade jag av fläktarna när de ändå var isärplockade. Mycket skräp hade fastnad på 13 år.

När jag monterat ihop alltihop så startade inte ena fläkten. "Engine fault". Kollade systemair.com och ny fläkt till VM2 kostar 10.821 + moms. Till saken hör att 3/4 av kretskortet verkade var indränkt i olja/fett. Funderar på om det kommer från kondensatorn. Annars förstår jag inte var det kommer från. Plockade isär motorn en gång till, tittade lite på den och satte ihop den. Då fungerade den. Känns ändå rätt bra att ha sparat 27 052 kronor och 50 öre. Minus kostnad för 4 lager och en låsring som jag redan hade hemma.2007 köpte jag aggregatet för 23 600 så reservdelarna är allt annat än billiga.

Hur går det för andra som har VM2? Har de lagt av hel och har ni bytt till nya aggregat eller har ni kanske letat upp andra fläktar och satt i dessa istället? Hur gjorde ni då?

Vad köper ni för tilluftsfilter? Jag köpte 5 st 3-pack från Soliduct för 544 kronor (inkl moms) x 5 vilket är ganska prisvärt jämfört med systemair.com som kostar 639 kronor + moms. Har precis fått dem men de verkar hålla god kvalitet.


filter 16 mar 2013 11:09
 
M magaxe skrev:
Bytte lager 2013-03-16 i en VM2, se längre upp i denna tråd.
Idag bytte jag lager igen på båda motorerna. Sammanlagt har jag bytt lager 2 gånger på ena motorn och 3 på andra.
Dessutom handdiskade jag av fläktarna när de ändå var isärplockade. Mycket skräp hade fastnad på 13 år.

När jag monterat ihop alltihop så startade inte ena fläkten. "Engine fault". Kollade systemair.com och ny fläkt till VM2 kostar 10.821 + moms. Till saken hör att 3/4 av kretskortet verkade var indränkt i olja/fett. Funderar på om det kommer från kondensatorn. Annars förstår jag inte var det kommer från. Plockade isär motorn en gång till, tittade lite på den och satte ihop den. Då fungerade den. Känns ändå rätt bra att ha sparat 27 052 kronor och 50 öre. Minus kostnad för 4 lager och en låsring som jag redan hade hemma.2007 köpte jag aggregatet för 23 600 så reservdelarna är allt annat än billiga.

Hur går det för andra som har VM2? Har de lagt av hel och har ni bytt till nya aggregat eller har ni kanske letat upp andra fläktar och satt i dessa istället? Hur gjorde ni då?

Vad köper ni för tilluftsfilter? Jag köpte 5 st 3-pack från Soliduct för 544 kronor (inkl moms) x 5 vilket är ganska prisvärt jämfört med systemair.com som kostar 639 kronor + moms. Har precis fått dem men de verkar hålla god kvalitet.


filter 16 mar 2013 11:09

Bra jobbat, jag ska också byta snart, för tredje gången. Jag har haft lite missljud från en av fläktarna ett tag men det har inte blivit sämre så jag avvaktar. Jag tycker det skulle vara trevligt med fler lägen för fläktarna än min, normal,Max. Jag tror mitt hus skulle behöva ett mellanläge för att få normal ventilation/kvm. Jag har färdigställt några rum i källaren sedan ursprungliga intrimmningen och skulle helst behöva variera fläktarna steglöst.
 
B
Egentligen skulle man ju ha aggregat med externa kanalfläktar. Blir styrningen svår?
 
M magaxe skrev:
Bytte lager 2013-03-16 i en VM2, se längre upp i denna tråd.
Idag bytte jag lager igen på båda motorerna. Sammanlagt har jag bytt lager 2 gånger på ena motorn och 3 på andra.
Dessutom handdiskade jag av fläktarna när de ändå var isärplockade. Mycket skräp hade fastnad på 13 år.

När jag monterat ihop alltihop så startade inte ena fläkten. "Engine fault". Kollade systemair.com och ny fläkt till VM2 kostar 10.821 + moms. Till saken hör att 3/4 av kretskortet verkade var indränkt i olja/fett. Funderar på om det kommer från kondensatorn. Annars förstår jag inte var det kommer från. Plockade isär motorn en gång till, tittade lite på den och satte ihop den. Då fungerade den. Känns ändå rätt bra att ha sparat 27 052 kronor och 50 öre. Minus kostnad för 4 lager och en låsring som jag redan hade hemma.2007 köpte jag aggregatet för 23 600 så reservdelarna är allt annat än billiga.

Hur går det för andra som har VM2? Har de lagt av hel och har ni bytt till nya aggregat eller har ni kanske letat upp andra fläktar och satt i dessa istället? Hur gjorde ni då?

Vad köper ni för tilluftsfilter? Jag köpte 5 st 3-pack från Soliduct för 544 kronor (inkl moms) x 5 vilket är ganska prisvärt jämfört med systemair.com som kostar 639 kronor + moms. Har precis fått dem men de verkar hålla god kvalitet.


filter 16 mar 2013 11:09
M magaxe skrev:
Bytte lager 2013-03-16 i en VM2, se längre upp i denna tråd.
Idag bytte jag lager igen på båda motorerna. Sammanlagt har jag bytt lager 2 gånger på ena motorn och 3 på andra.
Dessutom handdiskade jag av fläktarna när de ändå var isärplockade. Mycket skräp hade fastnad på 13 år.

När jag monterat ihop alltihop så startade inte ena fläkten. "Engine fault". Kollade systemair.com och ny fläkt till VM2 kostar 10.821 + moms. Till saken hör att 3/4 av kretskortet verkade var indränkt i olja/fett. Funderar på om det kommer från kondensatorn. Annars förstår jag inte var det kommer från. Plockade isär motorn en gång till, tittade lite på den och satte ihop den. Då fungerade den. Känns ändå rätt bra att ha sparat 27 052 kronor och 50 öre. Minus kostnad för 4 lager och en låsring som jag redan hade hemma.2007 köpte jag aggregatet för 23 600 så reservdelarna är allt annat än billiga.

Hur går det för andra som har VM2? Har de lagt av hel och har ni bytt till nya aggregat eller har ni kanske letat upp andra fläktar och satt i dessa istället? Hur gjorde ni då?

Vad köper ni för tilluftsfilter? Jag köpte 5 st 3-pack från Soliduct för 544 kronor (inkl moms) x 5 vilket är ganska prisvärt jämfört med systemair.com som kostar 639 kronor + moms. Har precis fått dem men de verkar hålla god kvalitet.


filter 16 mar 2013 11:09
Tack för tipset angående tilluftsfilter, Magaxe. Jag har prenumererat på filter från Servicebolaget för mellan 500-600 kr/st.

Jag bytte kullager i somras och innan dess sommaren 2014. Tyckte det började låta en del, men inte mycket. Men efter bytet går aggregatet så tyst att jag ibland funderar på om det är igång :)

Vid förra bytet stoppade in gummitätade kullager av Biltemas märke och det har ändå hållit mycket längre än jag räknat med. Denna gång bytte jag till plåttätade SKF-lager.

Det där med olje-/fettbeläggningen lät ju inte så bra. Kan det ha kommit från kullagren? Försökte du rengöra på något sätt? Annars är det ju skönt att det ibland fungerar med att ge problemet 'onda ögat' för att det ska fungera igen ;)

Så länge jag bara behöver byta lager är jag helnöjd. Innan jag visste bättre, och bytte lager själv 2014, ringde jag runt en del och kollade vad några företag skulle ha för att kolla på fläktarna. Ingen ville ens ta på sig att öppna dem. Fick bara svaret om att köpa nytt, då till ca 6-7 tkr ex moms per fläkt.
 
B
P petrad_3 skrev:
Tack för tipset angående tilluftsfilter, Magaxe. Jag har prenumererat på filter från Servicebolaget för mellan 500-600 kr/st.

Jag bytte kullager i somras och innan dess sommaren 2014. Tyckte det började låta en del, men inte mycket. Men efter bytet går aggregatet så tyst att jag ibland funderar på om det är igång :)

Vid förra bytet stoppade in gummitätade kullager av Biltemas märke och det har ändå hållit mycket längre än jag räknat med. Denna gång bytte jag till plåttätade SKF-lager.

Det där med olje-/fettbeläggningen lät ju inte så bra. Kan det ha kommit från kullagren? Försökte du rengöra på något sätt? Annars är det ju skönt att det ibland fungerar med att ge problemet 'onda ögat' för att det ska fungera igen ;)

Så länge jag bara behöver byta lager är jag helnöjd. Innan jag visste bättre, och bytte lager själv 2014, ringde jag runt en del och kollade vad några företag skulle ha för att kolla på fläktarna. Ingen ville ens ta på sig att öppna dem. Fick bara svaret om att köpa nytt, då till ca 6-7 tkr ex moms per fläkt.
Borde det inte gå koppla in en kanalfläkt på
Utsidan istället ?
 
Kör forfarande här, bytte lager för 2 år sedan. Men byter nog om några år när jag ändå tänkt flytta den pga renovering etc
 
P petrad_3 skrev:
Det där med olje-/fettbeläggningen lät ju inte så bra. Kan det ha kommit från kullagren? Försökte du rengöra på något sätt?
Tror inte oljan kan ha kommit från lagren, dels var det för mycket, dels fanns det på ovansidan av kretskortet. Hade ingen elektronikrengöring hemma så jag torkade bara lite.
 
B Boan skrev:
Borde det inte gå koppla in en kanalfläkt på
Utsidan istället ?
En spännande tanke. Tycker det borde gå.
 
Är det någon som har input på felmeddelandet: 'Warning sensor error'?
Dök upp för några veckor sedan men jag kan inte uppfatta ngn dysfunktion i aggragatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.