Tråkig läsning =( lider me dig.

Men vilket agg idag har inte motorer med dyr elektronik i?

B
Går det inte ta det på hemförsäkringen? på samma sätt som när tex en värmepump går sönder.

Jag har nu råkat ut för att åtminstone det ena av de två fläktmotorerna låter illa i mitt VM2 agg =( Jag har redan bytt ut båda mina motorer på garanti en gång (se inlägg ovan) och nu vill aggregatet plötsligt väsnas rejält. Det här ger en driftstid på mina motorer om ca 2 år innan de går slut med DYRT underhåll som följd. Jag kan inte med dessa erfarenheter rekommendera någon att köpa det här aggregatet!

Ajdå, tråkigt. Sitter det samma motorer i alla Systemairs aggregat? tex VR 400 EC? då ligger jag risigt till i så fall.

Idag verkar det som om att allt skall vara "slit och släng" - dvs man byter ut den felaktiga prylen med stora kostnader till följd och allting är ofta hermetiskt tillslutet för att man inte skall kunna byta lager eller andra slitdetaljer själva. Typiskt dagens "effektiva" produkter....

Friskar upp denna tråd lite. Ja bytte lager själv idag på mina motorer i mitt FTX Systemair VM2 . Det var inte alls svårt men lite pilligt. Man behöver två torxvekrtyg samt en avdragare för 69 kr från biltema. Jag köpte även lagren där för 29 kr/st och det behövs 4 st totalt 2/per motor. Aggregatet blev helt tyst efteråt och nu susar det endast lite grann mot innan då det brummade och lät i hela huset.
Man måste ta bort hela fläkt huset och sedan ta bort bakstycket på motorn. Där under sitter ett kretskort som hålls på plats med en skruv, sedan bort med plåten runt motorn så man kommer åt med avdragaren. Man tar bort kretskortet genom att man snäpper loss kortet rakt uppåt. Det sitter tre små stift som genom borrar kretskortet så man måste vara försiktig när man snäpper loss det. Sedan använde jag en tre-arms avdragare från biltema som jag fäste runt motorhuset. Det gick nästan av sig själv så lagren sitter inte speciellt hårt fast. Sedan drog jag loss det inre lagret med samma avdragare. Allt tog ca en timme/motor och var ganska kul att fixa med.

Kostnad under 200 kr inkl verktyg.

Lagren har artnr 41-412 på biltema och kostar som sagt 29 kr/st

Lägger upp några bilder när jag får tid. :)

@jerk:
Ena fläkten i min VM2 började föra onödigt mycket väsen så jag har följt din beskrivning, men kört fast.
Jag har kommit så långt att jag tryckt ut axeln ur kullagret, men jag är osäker på om jag missförstått något för jag vet inte riktigt hur jag kommer vidare.

Kan du komma med några fler tips/instruktioner/bilder?
WP_20130312_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130312_007.jpg
Skapa konto

• Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Tjena!

Jag har också ett VM2 aggregat som låter illa! Tänkte köpa lager och avdragare och testa byta själv men är det någon (jerk) som vet vilken avdragare man ska ha?

Mvh/Anders

Jag hade en sådan här från biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-2-armad-20339/

Den jag har passade så den kunde hålla runt kanten på motorhuset men mina lager satt inte så hårt så att det var ett måste att använda den. Prova att driva ut axeln försiktigt genom att knacka med en träpinne i mitten på axeln samtidigt som du håller mot chassit. När jag använde avdragaren så satt den jättelöst så jag kunde skruva utan ansträngning.
Bilden nedan är en annan billig avdragaren för inre lagret.
ImageUploadedByByggahus.se1363375156.021561.jpg
Skapa konto

• Gilla
Grottdykarn och 1 till
  • Laddar…
@jerk
TACK! Du är min hjälte!
Jag går och lyssnar i huset men hör inget. Kontrollerar att fläkten verkligen snurrar för den hörs inte.

Mina erfarenheter:

Fläkten började låta för mycket för ett par veckor sedan. Jag plockade ut det ena fläkthuset och konstaterade att det satt väldigt mycket dammavlagringar på det. Blåste rent det med tryckluft och det blev märkbart bättre. Det klarade sig nästan i en vecka. Hittade denna tråd och bestämde mig för att byta lager.

Fick tips om att satsa på SKF-lager istället för Biltema, 348 kronor för 4 stycken på Sverull. (Nu vet jag att det satt SKF-lager i redan från början, så Biltema kanske ÄR bättre? ;)

När jag tog loss plåten runt motorn så satt de så hårt att skruvarna gick av, så jag fick borra fyra nya hål som jag fäste med skruv med en mutter på baksidan.

Jag hade bara skaffat den 3-armade avdragaren (Artikelnr 191127 på Biltema) och hade den för att trycka ut Axeln ur det första kullagret. För mig satt det andra lagret kvar i motordelen istället för fläktdelen. Därför blev det lite trögare att trycka ut resten av axeln genom det andra kullagret. Avdragarens skruv var för kort så jag fick förlänga den i omgångar med vad som fanns att tillgå.

Sedan var det inga problem att pilla loss lagren och trycka dit de nya. Det var enbart det nedre/inre lagret som verkade skadat men självklart bytte jag båda. Jag märkte också att det är olika sidor på de gamla respektive nya lagren - metall- respektive gummibrickor. Vet inte om det har någon betydelse. Kanske är det så att de dammavlagringar som satt sig på fläkthjulet skapat obalans som slitit ut lagret. Det andra fläkten är det inte lika mycket damm på och inte heller något missljud från.

Hur som helst ger det väldig tillfredställelse att ha klarat av detta själv, därav detta långa inlägg.
Avslutar med lite bilder.

WP_20130312_002.jpg
Skapa konto
WP_20130312_003.jpg
Skapa konto
WP_20130312_005.jpg
Skapa konto
WP_20130316_001.jpg
Skapa konto
WP_20130316_002.jpg
Skapa konto
WP_20130316_003.jpg
Skapa konto
WP_20130316_004.jpg
Skapa konto
WP_20130316_005.jpg
Skapa konto

• Gilla
Seglarvännen och 2 till
  • Laddar…
SKF är garanterat ett bättre val, jag hade så nära till biltema så det fick bli det😄. Mina gamla lager var från Indonesien och hade metallsida enligt den som jag pratade med så är det istort sett samma lager men kan vara antingen gummi eller metallsida som täcker kulorna. Antar att med SKF så blir de längre intervall på byten iframtiden 😄
Jag har även snålat in på luftfilter då jag anser att original är onödigt dyra.
Jag har helt enkelt ersatt filtret mot två st passande till en Peugeot från biltema 😄
ImageUploadedByByggahus.se1363434549.546753.jpg
Skapa konto

Artikelnummer syns på bilden.
Det behövs två st då dom är hälften så långa och man behöver en extra list på var sida för dom är något smalare än originalet. Pris för dessa är 69.90 st så för 140 kr så kan man byta oftare istället. Jag har för mig att original kostar runt 500 kr så det blir stor skillnad.

Friskar upp denna tråd med ett tack till jerk & magaxe för era beskrivningar!

Mitt system lade av med meddelandet ”Motorfel”. Jag hittade denna tråd och skruvade isär motorerna. Fann att 2 kullager var dåliga. Ett var lite åtgånget med små hack på ena sidan. Förmodligen någon åverkan som tillkommit i begynnelsen av någon annan. Det andra var helt brunt och rullade knappt. Antagligen detta som orsakat stoppet. Det hade även avgivit ett brunt damm som låg över nästan hela kretskortet. Rengjorde kortet med CRC Electronic Cleaner plus ett antal tops. Efter lagerbytet låter systemet bra igen .

Jag köpte både den lilla och den stora avdragaren. Lite onödigt kanske men jag upplevde det praktiskt vid avtagandet av lagren från de olika delarna. Jag fick även använda den stora avdragaren för att trycka tillbaka nya lagret i den ena kretskortsdelen litegrann. Jag mäktade inte med det med enbart handkraft. En låsringsavtagare (extern) fick också införskaffas. Tog en bildserie på bytet. Mest eftersom jag ville kunna sätta ihop allt igen på rätt sätt då jag tydligen kan vara lite glömsk ibland ;-)

Försöker infoga en bild. Där syns det lite hur brunt det är kring lagret.
WIN_20140807_001923.JPG
Skapa konto

• Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Vad trevligt att bidra med lite hjälp. Mina lager snurrar fortfarande tyst och fint sedan bytet 😄

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jag bytte också lager enligt beskrivningen i den här tråden. Första fläkten tog 60 minuter, den andra tog kanske en halvtimma. Helt tyst sedan våren 2013.:)
/Control

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jag begriper inte hur man ska få loss kretskortet?? Har lossat på den enda skruven jag hittar och pressar in plastclipsen men kortet sitter berghårt???

Kretskort fast i enhet med plastclips synliga, en skruv borttagen, omgiven av grå plaststruktur.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.