Är det någon som har bytt kontrollpanel / display / kretskort på VM2? Tänkte fråga hur man kommer åt det, innan jag river bort isoleringen på luckans insida på chans ;-o Displayen har varit död länge, liksom dioderna, men aggregatet verkar gå som det ska ändå med de inställningar det har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det visade sig bara vara kontakten i kopplingsboxen som hade lossnat. Lyckades trycka tillbaka den med en skruvmejsel och lite tålamod. Hann dock skära upp isoleringen och lossa luckan i dörren så nu vet jag hur man gör om det behövs. Se bilder.R RSRC skrev:
Redigerat:
Fick du någon ordning på det här? Har samma problem.B Brun kärrhök skrev:Behöver goda råd om FTX – Systemair VRC700DCV
Vid hade tjut från vårt FTX aggregat. Det hade varit i drift i 43 800 timmar d.v.s. över 5 år. Kullagren ska enligt SKF hålla i 40 000 timmar. Köpte nya SKF kullager från Sverull och grep mig an uppgiften. På ena sidan var det inga problem alls att byta. På andra sidan sitter lagret under kretskortet. Kretskortet gick att plocka bort, men sen blev det stopp. Problemet är att radialfläkten är så bred att den täcker hela motorn och även den delen där kretskortet sitter. Det går inte att få in armarna på avdragaren och få grepp om ”kretskorts” delen och komma åt lagret.[bild]
Tacksam för tips om hur jag lämpligen går vidare med kullagerbytet? Ska jag, eller kan jag pressa ut motordelen från radialfläkten för att fortsätta arbetet? Eller är jag tvungen att kross spargrisen och köpa två nya motor-fläktenheter?
Fick du någon ordning på det här? Den här modellen av fläkt är ju betydligt knepigare än dom flesta andra som det finns beskrivet instruktion för här i tråden eftersom man inte kan avlägsna fläkten från höljet (utan ingrepp).G gustavtr skrev:Hej,
Jag försöker byta kullager på fläkt till VR700DC precis som ovan tidigare försök. Har köpt nya fläktar ett par gånger och kostnaden är på tok för hög. Håller i max 4 år sedan börjar det tjuta och bullra.
Nu kommer jag inte vidare. Hur får jag ut lagret på den sida som kretskortet satt på? På andra sidan är det lätt genom att använda en avtagare, men på kretskortsidan finns ingen plats för att greppa. Vågar inte bara drämma till med hammaren, som föreslogs i ett inlägg ovan. Se bilderna. All hjälp uppskattas mycket!
[bild]
Bild på kretskortsidan.
[bild]
Bild på motsatt sida.
Problemet är att fläkten som sitter i VR700DCV inte går att plocka ur själva fläkthöljet så man kommer inte åt med avdragare...J jerk skrev:
ok, jag förstår men det låter konstigt. Det måste gå att montera bort motorerna för att kunna byta även för en servicetekniker så då borde man kunna göra det själv. Jag tog bort dom och satt vid köksbordet och bytte lager.H hfrid skrev:
Började låta en del från vårat VM2 igår men tänkte att ljudet kanske kom utifrån då det blåste väldigt mycket. Idag när jag testade att starta aggregatet med luckan öppen så låter det så här. Vet inte riktigt om man vågar ha det igång (kanske endast om man ska duscha?).
Med tanke på priserna på hela motorn så funderar jag på att göra som några av er och byta lager.
Med tanke på priserna på hela motorn så funderar jag på att göra som några av er och byta lager.
Det finns väl fler delar som kan låta illa i en fläkt, men kullager låter som en bra gissning. Jag skruvade ner fläktarna och tog dem till en mekanisk verkstad för att byta kullager. Det lät inte riktigt sådär illa innan med det lät iaf bättre efter Både smidigt och billigt jämfört med att byta fläktar.
Men ta gärna en titt i fläkten först så att det inte bara är nåt som ligger där och skramlar.
Men ta gärna en titt i fläkten först så att det inte bara är nåt som ligger där och skramlar.
Det där är kullagren som är slut. Jag ska snart byta till nya i mitt och denna gång till SKF som nämnts tidigare i tråden. Jag har bytt flera ggr och senast köpte jag SKF men en sort som egentligen inte är optimal. Jag såg senare i denna tråd att någon föreslagit SKF med en klassning som är lämpade för dess varvtal och miljö under långtid.D Dros skrev:Började låta en del från vårat VM2 igår men tänkte att ljudet kanske kom utifrån då det blåste väldigt mycket. Idag när jag testade att starta aggregatet med luckan öppen så låter det så här. Vet inte riktigt om man vågar ha det igång (kanske endast om man ska duscha?).
Med tanke på priserna på hela motorn så funderar jag på att göra som några av er och byta lager.