Det var ett tag sedan jag fixade fläktarna men jag minns att jag förmodligen pillade försiktigt med en flat skruvmejsel runt om, samt i det markerade området på bilden nedan. Där är det någon form av klister också tror jag som kan sitta ganska hårt till en början. Hoppas detta var till någon hjälp.
Bytte lager sommaren-14 och systemet har kört på fint sedan dess, ta i trä
//Peter
Bytte lager sommaren-14 och systemet har kört på fint sedan dess, ta i trä
//Peter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack nu fick jag loss kretskortet men hur får man lagret att släppa? Axeln är loss men lagret och plattan det sitter i går inte att rubba.P petrad_3 skrev:Det var ett tag sedan jag fixade fläktarna men jag minns att jag förmodligen pillade försiktigt med en flat skruvmejsel runt om, samt i det markerade området på bilden nedan. Där är det någon form av klister också tror jag som kan sitta ganska hårt till en början. Hoppas detta var till någon hjälp.
Bytte lager sommaren-14 och systemet har kört på fint sedan dess, ta i trä
//Peter
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagren delade sig när jag tryckte ur axeln, ett stannade på axeln och ett satt kvar i 'kretskorts-plattan'. Behövde därför köpa en mindre avdragare för att få loss lagret. Infogar bilder nedan. Axeln har du redan fixat, men sätter med en bild på det också. Det finns även lite bilder i #21-#25 i denna tråd.
Kämpa på
//Peter
Kämpa på
//Peter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte Biltemas, och de har väl fungerat fint tycker jag. Vet inte vilken skillnad det kan bli om man lägger lite extrapengar på några som bör vara av bättre kvalitet. Någon annan som har erfarenhet?
//Peter
//Peter
Jag bytte lager igen efter 5 år. Senast var 2013, då köpte jag mina på biltema och bytte ut indonesiska skitlagren. Köpte även denna gång biltema men fick problem med passningen av lagren. Jag gick driva dom på plats och kvaliten kändes inte helt bra. Upplevde missljud redan i samband med att jag snurrade för hand. Monterade trots detta tillbaka första fläkten och den lät lika ilka som innan jag bytte lager. Jag bestämde mig då för att köpa SKF lager istället. Bytte idag och upptäckte att fläktarna aldrig varit så tysta. Inte ens när systemet var nytt. Aggregatet är ett helt ny upplevelse då det inte låter något alls längre. Så ett tips är att byta ut lagren mot SKF. Hela huset blir tystare, makalös skillnad .
Kan instämma i detta. Köpte själv biltemalager, de fick jag byta efter några år. Köpte också SKF-lager med resultatet en tystare fläktmotor.
Det finns ingen anledning att spara några kronor på ett billigt lager som kanske ska sitta i motorn under 10-15 år.
Det finns ingen anledning att spara några kronor på ett billigt lager som kanske ska sitta i motorn under 10-15 år.
Tack för alla bra tipsen i den här tråden! Vi har ett lite större Systemair-aggregat som nu efter sex år har fått problem med lagren. Ja, det började vissla redan förra våren d.v.s. efter fem år. Återkommer om några veckor med aggregatets beteckning och en rapport och kanske även några bilder.
Behöver goda råd om FTX – Systemair VRC700DCV
Vid hade tjut från vårt FTX aggregat. Det hade varit i drift i 43 800 timmar d.v.s. över 5 år. Kullagren ska enligt SKF hålla i 40 000 timmar. Köpte nya SKF kullager från Sverull och grep mig an uppgiften. På ena sidan var det inga problem alls att byta. På andra sidan sitter lagret under kretskortet. Kretskortet gick att plocka bort, men sen blev det stopp. Problemet är att radialfläkten är så bred att den täcker hela motorn och även den delen där kretskortet sitter. Det går inte att få in armarna på avdragaren och få grepp om ”kretskorts” delen och komma åt lagret.
Tacksam för tips om hur jag lämpligen går vidare med kullagerbytet? Ska jag, eller kan jag pressa ut motordelen från radialfläkten för att fortsätta arbetet? Eller är jag tvungen att kross spargrisen och köpa två nya motor-fläktenheter?
Vid hade tjut från vårt FTX aggregat. Det hade varit i drift i 43 800 timmar d.v.s. över 5 år. Kullagren ska enligt SKF hålla i 40 000 timmar. Köpte nya SKF kullager från Sverull och grep mig an uppgiften. På ena sidan var det inga problem alls att byta. På andra sidan sitter lagret under kretskortet. Kretskortet gick att plocka bort, men sen blev det stopp. Problemet är att radialfläkten är så bred att den täcker hela motorn och även den delen där kretskortet sitter. Det går inte att få in armarna på avdragaren och få grepp om ”kretskorts” delen och komma åt lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för tips om hur jag lämpligen går vidare med kullagerbytet? Ska jag, eller kan jag pressa ut motordelen från radialfläkten för att fortsätta arbetet? Eller är jag tvungen att kross spargrisen och köpa två nya motor-fläktenheter?
Hur har det gått med fläkten @Brun kärrhök? Har missat detta inlägg. Ser på bilden att utförandet är lite annorlunda än på mitt eget aggregat. Förstår att du kanske inte kommer in med en avdragare, utan förmodligen behöver/har behövt en annan lösning.
//Peter
//Peter
Hej,B Brun kärrhök skrev:Behöver goda råd om FTX – Systemair VRC700DCV
Vid hade tjut från vårt FTX aggregat. Det hade varit i drift i 43 800 timmar d.v.s. över 5 år. Kullagren ska enligt SKF hålla i 40 000 timmar. Köpte nya SKF kullager från Sverull och grep mig an uppgiften. På ena sidan var det inga problem alls att byta. På andra sidan sitter lagret under kretskortet. Kretskortet gick att plocka bort, men sen blev det stopp. Problemet är att radialfläkten är så bred att den täcker hela motorn och även den delen där kretskortet sitter. Det går inte att få in armarna på avdragaren och få grepp om ”kretskorts” delen och komma åt lagret.[bild]
Tacksam för tips om hur jag lämpligen går vidare med kullagerbytet? Ska jag, eller kan jag pressa ut motordelen från radialfläkten för att fortsätta arbetet? Eller är jag tvungen att kross spargrisen och köpa två nya motor-fläktenheter?
Jag försökte mig på en exakt samma fläktmotor idag.
Om du slår på axeln med ett don och en hammare så åker den ur.
Problemet jag har nu att det samtliga magneter lossnade och vet inte hur dom ska sitta nu när jag ska montera ihop den.
Det är två banor av magneter med fjädrar imellan dom,
Någon som har en aning om hur dom ska sitta?
Mvh
Patrik
Tack vare denna tråd lyckades jag byta lager i min vm2. Skulle aldrig vågat utan tråden. Jag körde de rekommenderade skf-lagren. Några tillägg till tidigare inlägg är. Tänk på att inte peta på kondensatorn. Ha en lång nog avdragare redo. Den 2-armade från biltema var lite kort. Ha en låstång redo.
H hfrid skrev:
Hej,E Ex3mX skrev:Hej,
Jag försökte mig på en exakt samma fläktmotor idag.
Om du slår på axeln med ett don och en hammare så åker den ur.
Problemet jag har nu att det samtliga magneter lossnade och vet inte hur dom ska sitta nu när jag ska montera ihop den.
Det är två banor av magneter med fjädrar imellan dom,
Någon som har en aning om hur dom ska sitta?
Mvh
Patrik
Jag försöker byta kullager på fläkt till VR700DC precis som ovan tidigare försök. Har köpt nya fläktar ett par gånger och kostnaden är på tok för hög. Håller i max 4 år sedan börjar det tjuta och bullra.
Nu kommer jag inte vidare. Hur får jag ut lagret på den sida som kretskortet satt på? På andra sidan är det lätt genom att använda en avtagare, men på kretskortsidan finns ingen plats för att greppa. Vågar inte bara drämma till med hammaren, som föreslogs i ett inlägg ovan. Se bilderna. All hjälp uppskattas mycket!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på kretskortsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på motsatt sida.
Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Mitt lagerbyte i ftx systemair vm2 motorerna
Vårt hus från 2009 har haft ständiga problem med oljud (viner och visslar). Vi gjorde ett byte av båda motorerna efter 3-4 år. Garanti.
Nu senast 2020 störde vi oss på tjutandet i frånluftskanalerna och jag bestämde mig för att byta lager. 4 st SKF 6000-2RSH för ca 250:-
Verktyg:
20, 25 torx bits (och mejsel)
8 mm hylsa
Universalknut till hylsan
Smal skruvmejsel
Skiftnyckel
Skruvdragare är bra att ha
Avdragare 75 mm
Låsringstång
Platttång
Brytkniv eller rakblad
Nån förlängare av dragaren, ex hylsa lr liknande
Obs!!!! 2 st nya låsringar 9mm diam.
Problem att lossa motorerna
Problem med isärtagandet av motorerna
Instruktioner:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt hus från 2009 har haft ständiga problem med oljud (viner och visslar). Vi gjorde ett byte av båda motorerna efter 3-4 år. Garanti.
Nu senast 2020 störde vi oss på tjutandet i frånluftskanalerna och jag bestämde mig för att byta lager. 4 st SKF 6000-2RSH för ca 250:-
Verktyg:
20, 25 torx bits (och mejsel)
8 mm hylsa
Universalknut till hylsan
Smal skruvmejsel
Skiftnyckel
Skruvdragare är bra att ha
Avdragare 75 mm
Låsringstång
Platttång
Brytkniv eller rakblad
Nån förlängare av dragaren, ex hylsa lr liknande
Obs!!!! 2 st nya låsringar 9mm diam.
Problem att lossa motorerna
- Plåtbulten är lite svår att komma åt, speciellt lägre motorn. Här är knuten bra.
- Spänningskablaget har låsningar som är smågriniga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problem med isärtagandet av motorerna
- Kretskortet känns som det sitter hårt, men lossnar om man börjar med att separera skumgummit från kretsen med brytkniven.
- När rotorn ska frigöras mha dragaren, behöver låsringen på axeln tas bort. Den går då sönder (?) Jag hade 9mm reserver.
- Man lossar egentligen rotorn från axeln (och inte lagren i första läget). Lagren följer med altn att det inre lagret sitter kvar ensamt på axeln sen rotorn frigjorts från statorn.
- Om båda lagren sitter kvar i rotorn, behöver man köra ned något genom ena lagret för att trycka ut det andra. Det andra blir sen enkelt.
- Dragaren är ett måste. Det går inte att få loss varken rotor eller det nedre lagret från axeln med handkraft. En 100mm dragare är för stor om ett lager är kvar på axeln. Köp 75 mm.
Instruktioner:
- Stäng av strömmen i skåpet
- Lossa strömkabeln till motorn
- Tag 8 mm hylsa o lossa nedre motorn
- Lossa de 3 skruvarna till strömhuset o lägg kablaget åt sidan
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Lossa de två klämmorna
- Kretskortet, skär försiktigt mellan kylflänsen och kretsen, så nära kretsen det går. Det är inte lim hela baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Lossa skruven till kortet
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Tag plattången o grip till vid vita kontaktanslutningens sida, lossa samtidigt piggen (nära pennan på bilden)
- Drag nu försiktigt kortet uppåt med tången, det sitter tre anslutningar (pennan pekar på en) som ”håller fast” kortet.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- När kortet följer med kan nästa pigg bändas upp och kortet är löst. Dra ganska rakt uppåt så inte genomföringen skadas
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Lossa återstående 4 + 4 skruvar, hela fläkthuset med kablaget kan sedan läggas åt sidan
- Nu kan lämpligen skovelhjulet rengöras med en tandborste lr liknande. Hade nog 1 dl skräp.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Lossa låsringen och brickan
- Nu ska rotorn (lindningarna) lossas från axeln. Använd avdragaren och förläng om du har Biltemas 75 mm
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Sista biten kan göras med handkraft.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Sitter ett lager kvar i statorn (på axeln), kan den lossas med avdragaren igen. Lagret kommer att skadas, men kan bara dras av på det sättet. Skada inte axeln.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Sitter båda lagren kvar i rotorn, behöver en mejsel köras igenom och sedan knackas ut mhj av en hammare. Skada inte något annat än lagret. Jag fick för mig att det nedre lagret skulle bort först.
- Lossa sista lagret och tryck dit ett nytt på axeln. Dra på rotorn igen och tryck på nytt lager, bricka och sist ny ring.
- På med kortet. Skruva ihop allt igen.
- Lyssna och njut. Om du hör något - Skillnaden är i vilket fall mycket stor.