Varför kan man inte se klippning av parkslide på samma sätt som att klippa gräset. Dvs en normal del av skötsel av tomten?
 
Staffans2000
E schmeeelin skrev:
Folk ryggar ju inte bakåt när de hör parkslide för inget.
Jo. Läs trådarna om asbest och svartmögel, så skall du få se på omotiverat tillbakaryggande, som heter duga. Benen springer fortare än hjärnan hinner tänka och så är helveteskarusellen igång med Epafilter, engångsoveraller, saneringsfirmor, skicka barnen till svärmor, analyser, stämma hantverkare och Staffan Westerberg. Sist men inte minst, skall det SANERAS och allt detta för att en flisa slagits ur en fönsterbräda eller några mörka prickar hittats bakom en gardin.

Staffans
 
  • Gilla
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Jo, mycket omotiverad rädsla finns det. Fast jag vill inte ha vare sig asbest, mögel eller parkslide hemma. Och av de tre är det parkslide som tar längst tid och mest jobb att bli av med. Rädsla är i alla tre fallen onödigt, bättre att läsa på så man vet vad man har att göra med. (ska jag säga som har en omotiverad rädsla för tandläkare och poliser. Jag vet att de inte är farliga)
 
  • Gilla
STB och 4 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Parkslide är klassat som invasiv art av Naturvårdsverket: [länk]
På sidan:
Parkslide utvärderas för att eventuellt tas upp
Edit: Läs det du länkar till
 
  • Gilla
MiTi och 2 till
  • Laddar…
De ligger under ”invasiva växter som inte är reglerade av eu” tillsammans med tex lupiner och vresros. Växter som är trevliga i trädgården men som kan ställa till problem i naturen.

Visst är de invasiva. Men det finns inget regelverk runt dem.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
P
Hej!

Jag har inte läst hela tråden. Men även parkslide kan utgöra dolt fel. Dolt fel innebär att det ska ha funnits vid tillträdet, inte varit upptäckbart, inte förväntat och påverkat marknadsvärdet. Ett dolt fel kan därmed utgöras av olika saker, det svåra är att bevisa ovanstående och om säljaren vetat om det eller ej.

Dolt fel kan vara när ett nytt badrum inte fungerar tillfredsställande, medan samma fel på ett gammalt badrum kan förväntas (pga materialen är gamla etc.), dvs samma "fel" kan vara dolt fel respektive ej dolt fel, då skador på gammalt badrum kan förväntas (även om det inte syns, ex. kan tätskiktet vara gammalt och då får man förvänta sig skador, medan tätskikt på nytt badrum inte kan förväntas vara dåligt)...

Så jag tycker alla har rätt att ställa frågor om något är dolt fel eller inte. Vissa saker är uppenbara som när det gäller gamla renoveringsobjekt till hus vs. helt nybyggda, men andra är det inte.

Oavsett så hoppas jag att du lyckas ta bort parksliden så småningom. Man ska tydligen ge sig på dem när de är små, genom en metod som heter "knäck och väck" eller något likande, dvs man knäcker av dem istället för att försöka gräva upp dem och göra rötterna ilskna.
 
M Maledictus skrev:
Vart står det att en säljare måste uppge vilka ogräs som finns i trädgården? Och återigen, vad din subjektiva åsikt är gällande parkslide spelar ju ingen roll för en domstol.

Nu är jag fem år äldre än dig så jag vet inte om jag anser mig vara medelålders men jag oavsett hur gammal/ung jag är så hävdar jag fortfarande att yngre husköpare gärna vill hitta syndabockar till det mesta som behöver åtgärdas på ett hus.

Gud hjälpe mig den dagen jag behöver sälja kåken om utvecklingen fortsätter såhär. Jag kan förstå att det friskrivningsklausuler ökar.
Branschinfo från 2018:
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/vad-alla-maklare-borde-veta-om-parkslide

Dom från oktober 2018. Mäklaren friad pga okunskap, förlikning med 600 000 kr.
https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=19-0480

Texter i stil med denna finns på många husannonser:
"TOMTBESKRIVNING
Grannhuset har haft växten Parkslide på tomten. För att bli av med denna måste man trötta ut växten genom att rycka upp alla skott som kommer upp. Skotten ska ej komposteras. Säljaren plockar ca 10-12 små knoppar/vecka. Skotten är "vekare" än vad de var förra året. Nästa steg i behandlingen är att nästa sommar (2021) täcka över området och 2 meter utanför runt om med svart markduk (Plantex) och lägg på 20-30 ca jord ovanpå och så ny gräsmatta.

Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/Sa-m...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/"
 
E schmeeelin skrev:
Har inte funnits parkslide ovan jord vid något av tillfällena vi varit där. Känns väl lite väl extremt att man ska gräva upp igengrusad rabatt och gräsmatta vid en besiktning, bara för att leta efter en invasiv art det helt saknas tecken på... Nej detta är jag ganska säker på att det kan hamna utanför undersökningsplikt eller "sånt man kan räkna med dyker upp". Är så uppenbart också att säljaren dolt det med flit, för hade han inte vetat eller velat dölja det så hade det ju stått ett två meter högt bestånd på platsen med tanke på hur fort de växer...
Men dolt fel gäller bara fastigheten dvs huset, inte trädgården så lägg ned det med en gång, ni kommer inte få rätt.
 
Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Men dolt fel gäller bara fastigheten dvs huset, inte trädgården så lägg ned det med en gång, ni kommer inte få rätt.
Du talar mot dig själv i definitionen. En fastighet är INTE bara huset. Men jag tror inte heller att det går att få Parkslide som dolt fel.

Vinterbild av Stockholms stadssilhuett med snötäckt mark och isbelagd vattenyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har helt rätt, dolda fel kan vara i hela fastigheten även om det normalt är i själva huset, dränering etc. Men växtlighet finns verkligen inte listade bland kända dolda fel. Vill TS driva frågan i domstol blir det intressant praxis, om än dyrköpt för endera parten.
 
Staffans2000
Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Du har helt rätt, dolda fel kan vara i hela fastigheten även om det normalt är i själva huset, dränering etc. Men växtlighet finns verkligen inte listade bland kända dolda fel. Vill TS driva frågan i domstol blir det intressant praxis, om än dyrköpt för endera parten.
Vilken part det blir, är ganska givet.

Staffans
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
P maggan77 skrev:
Hej!

Jag har inte läst hela tråden. Men även parkslide kan utgöra dolt fel. Dolt fel innebär att det ska ha funnits vid tillträdet, inte varit upptäckbart, inte förväntat och påverkat marknadsvärdet. Ett dolt fel kan därmed utgöras av olika saker, det svåra är att bevisa ovanstående och om säljaren vetat om det eller ej.

Dolt fel kan vara när ett nytt badrum inte fungerar tillfredsställande, medan samma fel på ett gammalt badrum kan förväntas (pga materialen är gamla etc.), dvs samma "fel" kan vara dolt fel respektive ej dolt fel, då skador på gammalt badrum kan förväntas (även om det inte syns, ex. kan tätskiktet vara gammalt och då får man förvänta sig skador, medan tätskikt på nytt badrum inte kan förväntas vara dåligt)...

Så jag tycker alla har rätt att ställa frågor om något är dolt fel eller inte. Vissa saker är uppenbara som när det gäller gamla renoveringsobjekt till hus vs. helt nybyggda, men andra är det inte.

Oavsett så hoppas jag att du lyckas ta bort parksliden så småningom. Man ska tydligen ge sig på dem när de är små, genom en metod som heter "knäck och väck" eller något likande, dvs man knäcker av dem istället för att försöka gräva upp dem och göra rötterna ilskna.
En riktig tjejgissning. :)
Dolda fel gäller bara huset, inte trädgården.
 
P
Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Men dolt fel gäller bara fastigheten dvs huset, inte trädgården så lägg ned det med en gång, ni kommer inte få rätt.
Hej,

Det stämmer inte. Fastighet är själva market/tomten - inte huset. Huset tillhör dock fastigheten. Du kan köpa tomt utan byggnad som är fastighet, men även hus på ofri grund, då är huset ej fastighet.
 
P
Nissens Nissens skrev:
En riktig tjejgissning. :)
Dolda fel gäller bara huset, inte trädgården.
Hej, fel, fastighet är själva marken inklusive byggnad. En obebyggd tomt kan vara fastighet. En byggnad på ofri grund (ex. arrende) är ej fastighet. Då är marken fastighet men ej huset.

Hälsningar, många år på juristlinjen...

Från jordabalken, se nedan:
1 kap. Fastighet och dess gränser



K1.png1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser.
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.