Det ser ut som parkslide.
I Sverige finns inget speciellt om man fått det på sin fastighet.
Surt
 
E schmeeelin skrev:
Hej! Ta em bild på en knopp som precis har kommit ur jorden - har själv denna växt och försöker döda den genom att täcka alla plantor med svart plast under minst två år. Vet inte ännu om jag lyckats!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
 
  • Gilla
G M
  • Laddar…
Tar en bild imorgon på ”min” parlslide och lägger upp så går du jämföra! Marilyn
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
 
Karlia
M MarilynL skrev:
Tar en bild imorgon på ”min” parlslide och lägger upp så går du jämföra! Marilyn
Jättesnällt tänkt att fotografera av din parkslide. Men såhär inlägg #244 är det sedan länge konstaterat att det är just parkslide.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
OT, men vad gör att så många nya medlemmar väljer att skriva i just den här tråden? Noterar att vi har ett antal som har skrivit sina första och enda inlägg på byggahus i denna tråd.
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
OT, men vad gör att så många nya medlemmar väljer att skriva i just den här tråden? Noterar att vi har ett antal som har skrivit sina första och enda inlägg på byggahus i denna tråd.
Bara att anmäla till admin, detta händer jämt och ständigt
 
D DW79 skrev:
TS, här får du lite tips på vad du kan göra med den.
[länk]
TS frågar om hjälp med en växt och får ett matrecept :surprised: det händer genomgående när parkslide diskuteras.

Att tugga sig igenom ett bestånd av parkslide är inte att rekommendera ;)
 
  • Haha
MiTi
  • Laddar…
A
koka brännvin av det?
Går det?..
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Varför inte prova? Då får vi i alla fall lite omväxling till matrecepten :D
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Varför inte prova? Då får vi i alla fall lite omväxling till matrecepten :D
Ja kanske det..
Skulle haft tag på växten då bara... :rofl:
vore ju trevligt om man fick lite mer rengöringsmedel nästan gratis.. ;)
ättiksprit är så trögt... Att dricka.. ;)
 
A
teoretiskt sett..
En mäsk av socker jäst och parkslide..Kanske bör ha i lite majs eller korn..
Sedan en hembränningsapparat..
Lite tillgång till vatten..

vore ju intressant att prova... :thinking::D

om parkslide smakar som rabarber... Så kanske vanilj och jordgubbar vore trevligt att blanda upp med...
 
Redigerat:
Oj, men hjälp... alla nonsensinlägg i denna tråd har säkert genererat datakapacitet för att bryta en Bitcoin... :surprised:

Hur som, efter att ha haft samma situation tänkte jag ge ett par tips till @schmeeelin om hon nu överhuvudtaget orkar titta in här mer...
(Och BH är normalt sett ett bra forum där man får bra hjälp men som du märkt, undvik att nämna "dolt fel" för då vaknar trollen...)

Jag började som alla andra i helt fel ände med att försöka gräva upp skiten och sen täcka över. Det resulterade i ytterligare spridning samt att jord med rotbitar (trots att jag var extremt försiktig) spred sig till andra platser men de fick jag snabbt bukt med.
Sen försökte jag med gift, både pensla på bladen och spruta in i stammarna. Efter det kom det upp lite vanskapta saker och jag tänkte, "HA! nu har jag dig!", och fortsatte med att spruta in gift i stammarna.
Nästa år kom det igen mycket mer, men mindre i storlek, men säker tre gånger så många...

Nu senaste åren har jag bara ryckt skotten och även ibland när jag ser att det är mer "rot/stam" på skotten så spolar jag med trädgårdsslangen så jag får upp mer av roten.
Från att ha ryckt kanske 20-30 skott per vecka för 4-5 år sedan kommer det nu någon enstaka och förra sommaren kanske jag ryckte 20 totalt så det går åt rätt håll!

Riskerna och alla skräckpropaganda är rätt överdrivet om man nu inte har stora bestånd med flera meter höga stammar precis vid husknuten...
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
A
anders07 anders07 skrev:
Oj, men hjälp... alla nonsensinlägg i denna tråd har säkert genererat datakapacitet för att bryta en Bitcoin... :surprised:

Hur som, efter att ha haft samma situation tänkte jag ge ett par tips till @schmeeelin om hon nu överhuvudtaget orkar titta in här mer...
(Och BH är normalt sett ett bra forum där man får bra hjälp men som du märkt, undvik att nämna "dolt fel" för då vaknar trollen...)

Jag började som alla andra i helt fel ände med att försöka gräva upp skiten och sen täcka över. Det resulterade i ytterligare spridning samt att jord med rotbitar (trots att jag var extremt försiktig) spred sig till andra platser men de fick jag snabbt bukt med.
Sen försökte jag med gift, både pensla på bladen och spruta in i stammarna. Efter det kom det upp lite vanskapta saker och jag tänkte, HA!, nu har jag dick och fortsatte med att spruta in gift i stammarna.
Nästa år kom det igen mycket mer, men mindre...

Nu senaste åren har jag bara ryckt skotten och även ibland när jag ser att det är mer "rot/stam" på skotten så spolar jag med trädgårdsslangen så jag får upp mer av roten.
Från att ha ryckt kanske 20-30 skott per vecka för 4-5 år sedan kommer det nu någon enstaka och förra sommaren kanske jag ryckte 20 totalt så det går åt rätt håll!

Riskerna och alla skräckpropaganda är rätt överdrivet om man nu inte har stora bestånd med flera meter höga stammar precis vid husknuten...
Nja troll.. Men att ens skriva ut vissa saker så kanske säljaren sitter även här på forumet och läser....
 
Karlia Karlia skrev:
Jättesnällt tänkt att fotografera av din parkslide. Men såhär inlägg #244 är det sedan länge konstaterat att det är just parkslide.
Ok! Inte kul! Hoppas ni hittar Ngt sätt att bli av med det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.