electroluxaren skrev:
problemet är att jordmassorna måste destrueras och flyttas i täta kärl.
spridningen i Sverige beror på att uppgrävda bestånd har "flugit av" längs vägen och jordmassor återanvänts.

det räcker att man drar upp ett skott och går på platsen för att man skall föra med sig så mycket under sulorna att parkslidenen etablerar sig på nytt ställe

tar man bara bort ovanjorddelarna så skickar rotdelarna ut nya tentakler 2m ut för att plantan skall få ljus.
3 år kan en rot-del överleva utan ljus.
Det ska väldigt mycket till för att den ska sprida sig så. De bestånd jag sett är antingen de som spritt sig från bestånd i villaträdgårdar, eller på platser där jag kan tänka mig att folk dumpar trädgårdsavfall. Att de ska spridas med extremt små växtdelar under skor är väldigt osannolikt. Destruktion av jord är inte en lämplig metod. Det lättaste för undvika spridning är att låta växtdelar ligga kvar på växtplatsen. Absolut inte dumpa det i någon skogskant, det gäller även andra växter som inte hör hemma i svensk natur.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Men det är ju redan konstaterat att parkslide inte anses vara en invasiv art i juridisk mening? Att du (och många andra) tycker annorlunda spelar ju ingen roll där. I så fall skulle man ju behöva göra en artinventering i trädgården inför varje försäljning så att köparna kan avgöra vad de anser vara okej växtlighet eller ej.

Lägg ner det här och lägg energin på att lösa problemet istället för att leta syndabockar. Jag tycker mig se att de yngre generationerna alltid har en tendens att försöka skylla på någon annan och försöka få andra att ta på sig ansvar/kostnad/energi istället för att bara lösa det. Byggahus skulle ju kunna förbjuda diskussioner kring dolda fel så man slipper alla dessa trådar.
Om du nu tycker så varför lägger du tid på att läsa och besvara dessa trådar. Hoppa iväg nån annanstans i stället!

S salkin85 skrev:
Fruktar för den dagen jag ska sälja mitt hus, hur ska man kunna skydde sig mot folk som köper ett hus som är utav äldre modell, men begär garantier från säljaren som är jämförbara med nybyggnation. Spelar dolt fel kortet för saker de borde ha sett vid en besiktning, eller som är helt uppenbara...

Nu ska man alltså artbestämma hela trädgården och informera vad som finns där..
E schmeeelin skrev:
Jag är tacksam för alla svar och åsikter vi har fått, men syftet var från början bara att få parksliden identifierad en extra gång. Sen blev det diskussion om både juridik, moral och annat vilket egentligen aldrig var min mening. Jag har fått ut det jag ville av den här tråden och kommer inte att besvara fler inlägg i den. Skriv ett PM om ni önskar framföra något direkt till mig.

Trevlig första maj till er allihop! Nu ska vi ut och knäcka parkslide... :)
E schmeeelin skrev:
En växt som är snudd på omöjlig att utrota och som kommer att kosta oss både pengar och tid i många år framöver, ens för att hålla i schack. En växt som med stor sannolikhet sänker fastighetens värde, och därmed kan påverka oss väldigt negativt ekonomiskt om vi skulle hamna i en situation där vi vill eller måste sälja. En växt som säljaren av allt att döma dolt med flit just för att han känt till de två första punkterna.

Eftersom det inte är prövat tidigare huruvida detta är ett "dolt fel" eller inte så kan varken du eller jag veta vad som gäller. I min situation finns det dock ett värde i att ta reda på det.

Oerhört tråkigt att bli drabbad av, hoppas det löser sig för er! Helt rätt av dig att inte lägga mer energi på dessa trådar, för många ”experter” som uttalar sig och är helt säkra på sin sak. Ingen kan veta eftersom frågan aldrig är prövad, tråkigt och jobbigt för er om ni ska behöva ta det hela den vägen , men känns ju helt klart som ett case som borde prövas. Stort lycka till med huset!

• Gilla
Tptfm och 1 till
  • Laddar…
Maria T
D Daniel 109 skrev:
Att det finns individer som säger att de inte skulle köpa en fastighet med parkslide är inte något som visar att det är en stor värdepåverkan.
Det fanns en fastighet, gissningsvis sommarbostad och ganska enkel, med en stor tomt i en mycket populär skärgårdsort/förort till Stockholm (pendlingsavstånd 45 minuter). Under en lång tid innan fastigheten las ut till försäljning fanns stora skyltar på staketet om att "sanering pågår", minns inte vilken aktör det var. Det spekulerades vilt om allehanda tungmetaller, asbest, kreosot.... Sen gick det ett rykte, sant, att hela tomten behövdes grävas upp och massorna tas bort eftersom det var invaderat av parkslide.

Minns inte utgångs- eller slutpriset men kan säga som så att objektet var ute ovanligt länge för att vara en fastighet i den kommunen, med den platsen. Skulle varit mycket lättsålt annars.
....undrar hur det ser ut på närliggande tomter med tanke på spridningspotentialen :thinking:

R
A Abies koreana skrev:
TS gjorde ett psykologiskt misstag utan att veta om det. Här på forumet orsakar orden "dolt fel" en kaskad av upprörda känslor och kommentarerna blir därefter.
Med viss rätta eftersom:

- De flesta verkar tro att "dolt fel" innebär "ett fel som inte syns" eller "ett fel som jag inte såg på visningen när jag gick runt och kollade på tapeterna" eller "ett fel som fanns bakom en bräda" eller "ett fel som fanns under smultronplantorna". Det där med eget ansvar existerar inte för den yngre generationen.

- De flesta lägger mer tid, pengar och energi på att hävda "dolt fel" än att lösa själva problemet.

I det här fallet har det såklart ingenting med det juridiska begreppet "dolt fel" att göra. Det som är intressant är väl om säljaren medvetet försökt dölja något för köparen. Ingen av oss har tillräckligt med information för att avgöra det. Det kan vara intressant att ta vidare. Men, det är inte "dolt fel" oavsett. Därför är det väldigt ostrategiskt att blanda in det begreppet. Kontaktar man säljaren/mäklaren/försäkringsbolaget och hävdar "dolt fel" så kommer de slänga fram den juridiska definitionen och sedan så är matchen förlorad. Om man däremot har ett case där man kan påvisa att säljaren medvetet försökt luras så är det en helt annan sak.

Vad sa besiktningen om växtlighet intill husgrunden rent allmänt i det här fallet?

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är parkslide. Tyvärr

De vissnar inte ner förrän efter frost, mao borde man sett dem i augusti om de inte medvetet avlägsnats...
https://www.tekniskaverken.se/parkslide
Lite tips på hur man ska/ inte ska göra för att bli av med den..
Lycka till

Parkslide går att bekämpa effektivt med moderna bekämpningsmedel som når hela beståndet, inklusive rotsystemet. Men det är bråttom och inget du kan handla över disk. Ta kontakt med försäkringsbolaget eller ring Anticimex.
Dolt fel är det knappast, men om ni ställde frågan om det finns parkslide och säljaren svarat nej så finns rimligen möjlighet till kompensation, dvs kostnaden för bekämpningen.

E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...

A
D Daniel 109 skrev:
Det ska väldigt mycket till för att den ska sprida sig så. De bestånd jag sett är antingen de som spritt sig från bestånd i villaträdgårdar, eller på platser där jag kan tänka mig att folk dumpar trädgårdsavfall. Att de ska spridas med extremt små växtdelar under skor är väldigt osannolikt. Destruktion av jord är inte en lämplig metod. Det lättaste för undvika spridning är att låta växtdelar ligga kvar på växtplatsen. Absolut inte dumpa det i någon skogskant, det gäller även andra växter som inte hör hemma i svensk natur.
det är ju din vision självklart!
behöver ju inte nödvändigtvis vara samma som experternas! dvs de som jobbar och forskar med dessa.
jag har själv ett par intressanta bestånd, ett antal bekanta med en hel del erfarenhet i ämnet.
konstigt nog diametralt motsatt till det du vill förmedla men javisst du har ju aldrig sett detta IRL.

• Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Parkslide går att bekämpa effektivt med moderna bekämpningsmedel som når hela beståndet, inklusive rotsystemet. Men det är bråttom och inget du kan handla över disk. Ta kontakt med försäkringsbolaget eller ring Anticimex.
Dolt fel är det knappast, men om ni ställde frågan om det finns parkslide och säljaren svarat nej så finns rimligen möjlighet till kompensation, dvs kostnaden för bekämpningen.
Nej, det är definitivt inte bråttom. Det här är helt klart ett etablerat bestånd. Det är inget som växer till sig med fart. Den kemiska metod som verkar funkar är glyfosfat. Antingen på bladen eller injicerat. Men det har mycket dålig effekt tidigt på säsongen. Det funkar när den är fullvuxen och börjar skicka ner energi till roten. Inte på våren när den börjar växa.

? Rkarlsson skrev:
Rådet var väl att fråga säljaren, att du tolkar fel är ju ditt problem. Det behöver ju som jag skrev inte vara problem.
Kan inte följa logiken i ditt resonemang kompis, problem är det väl, minst ett hypotetiskt sådant, från det att TS skapade tråden. Men verkar inte som du och jag för tråden framåt på ett konstruktivt sätt i denna diskussion. God kväll!

• Gilla
..........
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är ju din vision självklart!
behöver ju inte nödvändigtvis vara samma som experternas! dvs de som jobbar och forskar med dessa.
jag har själv ett par intressanta bestånd, ett antal bekanta med en hel del erfarenhet i ämnet.
konstigt nog diametralt motsatt till det du vill förmedla men javisst du har ju aldrig sett detta IRL.
Jag har läst den forskning jag har hittat. Inga resultat har överraskat mig. Resultaten blir ungefär de jag förväntat mig. Men ibland tycker jag att tolkningen är lite udda. Att man i labb lyckas odla upp plantor från mycket små rotbitar betyder inte att spridning via skor är ett problem. Det är dumpning av trädgårdsavfall som är det stora problemet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
?
Ä Äpplesnö skrev:
Kan inte följa logiken i ditt resonemang kompis, problem är det väl, minst ett hypotetiskt sådant, från det att TS skapade tråden. Men verkar inte som du och jag för tråden framåt på ett konstruktivt sätt i denna diskussion. God kväll!
Vi har våra egna erfarenheter. Det är helt okej.
Man ska dock inte måla fan på väggen förrän man pratat och sett om det är ett problem. TS kan ha fått en snäll variant som håller sig på sin plats och låter allt vara, därför han ska fråga säljaren om växten.

Trevlig kväll.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det heter glyfosat.
Och det kräver att plantan är i tillväxt för att fungera.
Med tanke på att tillväxten verkligen är igång och parkslide kan dra iväg med mer än en decimeter per dygn så - jo, det är bråttom.
Med grenar så nära en vägg behöver det ta stopp snabbt. Skiten växer in i huset annars.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är definitivt inte bråttom. Det här är helt klart ett etablerat bestånd. Det är inget som växer till sig med fart. Den kemiska metod som verkar funkar är glyfosfat. Antingen på bladen eller injicerat. Men det har mycket dålig effekt tidigt på säsongen. Det funkar när den är fullvuxen och börjar skicka ner energi till roten. Inte på våren när den börjar växa.
Det heter glyfosat.
Preparatet kräver att plantan är i tillväxt för att fungera.

D Daniel 109 skrev:

• Växt som tränger igenom en vit hörna i ett hus, indikerar brådskande behov av växtkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
STB och 3 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Det heter glyfosat.
Och det kräver att plantan är i tillväxt för att fungera.
Med tanke på att tillväxten verkligen är igång och parkslide kan dra iväg med mer än en decimeter per dygn så - jo, det är bråttom.
Med grenar så nära en vägg behöver det ta stopp snabbt. Skiten växer in i huset annars.

Det heter glyfosat.
Preparatet kräver att plantan är i tillväxt för att fungera.
Nej, det kräver inte att växten är i tillväxt. Det kräver att växten har ett energiflöde ner till roten. Ett vanligt tips är att behandla precis innan den går i vintervila. Men forskning visar tydligt att det ger mycket dålig effekt att behandla på våren.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.