E schmeeelin skrev:
Ärendet bygger på att säljaren dolt detta avsiktligt. Har man parkslide på tomten och rycker det kontinuerligt så vet man varför man gör det och hur besvärligt det är.

Klart att parkslide påverkar fastighetens värde mycket negativt. Speciellt om det växer under grunden! Har inte säljaren uppgett det så tycker jag köparen ska kämpa in i det sista för att få det till ett dolt fel så de kan få hjälp av säljarens dolda fel försäkring.

Hade jag hamnat i samma situation hade jag blivit vansinnig.
 
  • Gilla
  • Haha
mg765 och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har inget emot växten.
Ska nog ta och plantera lite på hygget här hemma.. :thinking:

Så du VET att det är ett dolt fel? annars är det lika..
Jag skrev att jag hoppades att det räknas som dolt fel, men har inte kunskap om vad som gäller. Det lilla jag vet om parkslide grundar sig i flera artiklar med negativ beskrivning om denna invasiva art. Läs t.ex. https://www.for.se/invasiva-framman...lag-till-en-nationell-forbudslista/parkslide/. Alla får naturligtvis tycka vad de vill, men den som ställer en fråga vill förmodligen ha svar baserade på kunskap i ämnet.
 
E schmeeelin skrev:
Det hade vi såklart inte gjort om ogräset fanns på tomten vid något av de tillfällen vi besökte huset innan inflytt. Det gjorde det inte, eftersom han helt uppenbart dolt det.

Parkslide verkar definitivt vara ett helvete, och därmed något som säkerligen påverkar fastighetens värde, så självklart känner vi oss lurade efter att ha betalat en bra bit över utgångspris.
Fråga mina föräldrar, de har inga problem överhuvudtaget med sin. Klipper ner den varje år och blir riktigt vacker. Och den har inte spridit sig på dessa 30 åren, ja jag har frågat och farsan har inte hittat några skott alls när han lade sten för något år sedan bredvid den rabbatten. Inte ens i kvarteret finns fler parkslide.
Denna kanske stått där i 30 år och betett sig lika snällt som mina föräldrars som stått där i 30 år.

Hade ni agerat på samma vis om växten hade funnits i tomtens ena gräns så långt som möjligt från huset ?

Det kan vara möjligt att säljaren inte visste att parksliden var en skadeväxt heller.
 
P Per Mattsson skrev:
Jag hade en parkslide , tack och lov mitt på gräsmattan, den växte 1dm per dygn , som mest mätte jag upp 13 cm över dagen på 2 veckor var den 1,5 meter ....man kunde se hur den växte ....helt sjukt . Jag tog dit en gräv maskin grävde ett djupt hål mitt i gräsmattan och la ner hela busken , jag har lermark så 3 meter ner är det syrefattigt, sen en robotklippare som klipper dom små skotten som ändå kommer upp ...så 5 år senare verkar jag blivit av med problemet, skotten kommer dock fortfarande upp ...
Du kommer aldrig ifrån problemet eftersom det som robotgräsklipparen klipper ner förvandlas till nya skott om du inte tar bort det. Du måste göra dig av med alla växtdelar som den klipper av.
 
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Det är parkslide med 100% säkerhet. Jag har haft det i min trädgård i över 20 år. Nu har jag utrotat allt i princip men tog 3 år, fick ta till proffs roundup för att stoppa tillväxten. Nu har jag grävt bort all jord med grävmaskin, sållat jorden för att inga rötter ska va kvar. Hoppas det räcker... / Berthold
 
R Rkarlsson skrev:
Fråga mina föräldrar, de har inga problem överhuvudtaget med sin. Klipper ner den varje år och blir riktigt vacker. Och den har inte spridit sig på dessa 30 åren, ja jag har frågat och farsan har inte hittat några skott alls när han lade sten för något år sedan bredvid den rabbatten. Inte ens i kvarteret finns fler parkslide.
Denna kanske stått där i 30 år och betett sig lika snällt som mina föräldrars som stått där i 30 år.

Hade ni agerat på samma vis om växten hade funnits i tomtens ena gräns så långt som möjligt från huset ?

Det kan vara möjligt att säljaren inte visste att parksliden var en skadeväxt heller.

Detta var väl en väl anekdotisk rapport. Allt vi sett och läst senaste året på nyheter och i rapporter säger något annat.

Men visst dina pärons parkslide är snäll och trevlig och bjuder på kaffe så då kan vi alla slappna av.
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Detta var väl en väl anekdotisk rapport. Allt vi sett och läst senaste året på nyheter och i rapporter säger något annat.

Men visst dina pärons parkslide är snäll och trevlig och bjuder på kaffe så då kan vi alla slappna av.
Glöm inte bullen. dock är det sant.

Jag kan inte se heller att dolda fel går in om säljaren inte är så insatta som er =)
 
A
Violina Violina skrev:
Ja, med största sannolikhet har de bara plockat vad de själva anser vara ogräs..

Precis som alla andra som säljer sitt hus lägger de lite extra tid på att plocka ogräs i rabatten innan visning..

Inget konstigt alls.
Det tror jag verkligen inte. Helt säker på att de sålde huset på grund av parksliden. Den är nämligen ett helvete.
 
  • Gilla
  • Haha
Lis1b och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Glöm inte bullen. dock är det sant.

Jag kan inte se heller att dolda fel går in om säljaren inte är så insatta som er =)
R Rkarlsson skrev:
Glöm inte bullen. dock är det sant.

Jag kan inte se heller att dolda fel går in om säljaren inte är så insatta som er =)
Sällan är ju något vitt eller svart, brukar alltid finnas utrymme för tolkning. Så jag förstår inte alla råd om att bara gilla läget. De ska väl försöka om de nu fått ett sånt här gissel om halsen. Men visst ditt råd är att de bara ska ge upp. Upp till TS att värdera det.
 
Känns enligt mig lite väl överdrivet att köra ”dolt fel” den borde ju vuxit något sedan ni köpt huset?
 
A
P Per Mattsson skrev:
Jag hade en parkslide , tack och lov mitt på gräsmattan, den växte 1dm per dygn , som mest mätte jag upp 13 cm över dagen på 2 veckor var den 1,5 meter ....man kunde se hur den växte ....helt sjukt . Jag tog dit en gräv maskin grävde ett djupt hål mitt i gräsmattan och la ner hela busken , jag har lermark så 3 meter ner är det syrefattigt, sen en robotklippare som klipper dom små skotten som ändå kommer upp ...så 5 år senare verkar jag blivit av med problemet, skotten kommer dock fortfarande upp ...
Förstår inte varför du inte tog bort busken???
 
Jo jo, men det är ju som en skriver att det växer ju snabbt, extremt snabbt. Så då borde ju man sett det tidigare!
 
Hgren85 Hgren85 skrev:
Jo jo, men det är ju som en skriver att det växer ju snabbt, extremt snabbt. Så då borde ju man sett det tidigare!
Blir lite konfunderad av din kommentar. Ska vi inte tro på vad TS skriver?
 
Katolsster Katolsster skrev:
Efter vad jag har läst är konsekvenserna av att få in parkslide i trädgårdar i UK påtagligt värre än att få in dem i svenska trädgårdar. Har också för mig att det hade något med klimatet att göra, att vi har lite för kallt för att parksliden ska trivas optimalt.
Ja, det är påtagligt värre i UK än i Sverige.

Det finns en mycket känd "planthunter" Philip von Siebold som ägnade en stor del av sin livstid till att hämta växter från fjärran länder och introducera dem i Europa. Den som gillar botaniska namn kan upptäcka växter med hans namn i artepitetet.

År 1850 anlände Fallopia japonica till Botanical Gardens Kew i England från Siebolds plantskola i Holland, han visste uppenbarligen inte vad han introducerade i Europa. Parksliden är en ståtlig växt och blev snabbt populär i Englands parker och slottsträdgårdar.

År 1909 upptäcktes det första förvildade bestånden av parkslide i Blekinge och Östergötland. Sedan dess har den expanderat norrut och har nu nått Umeå.

Man bör komma ihåg att all spridning har skett med människans hjälp eftersom den inte sprider sig med frö i vårt land. Undantag från mänsklig påverkan är där den etablerat sig vid vattendrag och rotbitar lossnar och den hittar en ny plats den vägen. Det är en stryktålig växt som klarar stora klimatvariationer samt olika pH värden i marken. Den är dessutom alleopatisk, bedriver kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet förutom de stora bladen som skuggar.

Detta är den huvudsakliga anledningen till att vi inte drabbats lika hårt som UK, den etablerades här kanske 50 år senare och det är en avsevärd tid för en växt som parkslide.
 
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.