S
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Snälla nån. En växt räknas inte som ett dolt fel. Den har inte med kåken att göra. Skulle alla växter som inte passar och som dyker upp efter ett villaköp räknas som dolt fel så innebär det i princip att säljaren får fräsa upp allt rubb som stubb för att slippa sådana här tokerier. En del gillar inte rosor, dolt fel om det finns? Gräs, dolt fel? Jag raljerar lite här, men bara för att det finns en snabbväxande, utbredande och ihärdig växt som man själv inte vill ha så innebär inte det att det är ett dolt fel. De som hade huset innan kanske gillade Parkslide.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
E schmeeelin skrev:
Det hade vi såklart inte gjort om ogräset fanns på tomten vid något av de tillfällen vi besökte huset innan inflytt. Det gjorde det inte, eftersom han helt uppenbart dolt det.

Parkslide verkar definitivt vara ett helvete, och därmed något som säkerligen påverkar fastighetens värde, så självklart känner vi oss lurade efter att ha betalat en bra bit över utgångspris.
Har ni betalat mer än kåken är värd är det bara att gratulera. Det går att utrota parkslide men det är drygt. Hur mycket skulle värdet påverkas? Fanns det skador på kåken pga detta? Hur en minigrävare för några tusen och gräv upp skiten, då får du ju även möjlighet att se över dräneringen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Jag ber om ursät för mitt förlöjligande av situationen. Pratade just med min engelske vän och ställde frågan om eländet. I England är det tydligen ett helvete med detta. Där kan man tydligen bli skadeståndsskyldig om den sprider sig till grannen.
Hyr en minigrävare som sagt och gräv upp eländet. Du får inte bort allt, men det som blir kvar blir lättare att ta död på.

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den sänka fastighetsvärdet? Du behöver inte rycka var och varannan dag. Veckovis är redan det oftare än nödvändigt.
Jag hade en parkslide , tack och lov mitt på gräsmattan, den växte 1dm per dygn , som mest mätte jag upp 13 cm över dagen på 2 veckor var den 1,5 meter ....man kunde se hur den växte ....helt sjukt . Jag tog dit en gräv maskin grävde ett djupt hål mitt i gräsmattan och la ner hela busken , jag har lermark så 3 meter ner är det syrefattigt, sen en robotklippare som klipper dom små skotten som ändå kommer upp ...så 5 år senare verkar jag blivit av med problemet, skotten kommer dock fortfarande upp ...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Absolut. Det jag menar är att vi sannolikt inte hade varit beredda att betala så mycket om vi känt till parksliden.
Men du är inte säker på att du inte skulle bjudit vad du gjorde även om du visste om beståndet!
Med andra ord har du hittat något du tror dig kunna sänka priset med! Känns väldigt oseriöst

T twoody skrev:
Ja och det mesta som skrivs om mögel är också överdrivet, men det är inte något positivt att nämna att man har mögel eller parkslide eller hur.
Folk är livrädda för parkslide så självklart är det inte något positivt, tvärtom.
Om ts hade sett 3 meters plantor efter hela husfasaden av parkslide tror du då dom hade värderat fastigheten till ett samma värde?
Det har ts redan själv svarat på tidigare! Ts vet inte om de värderat fastigheten annorlunda.

A Abies koreana skrev:
Självklart har det ett samband, det blir samma mekanismer här som i England där parksliden introducerades i slottsparker, det är en grandios växt. De ligger bara före oss.

Enligt brittiska regeringen har kostnaden för att kontrollera parksliden år 2014 nått 1,25 miljarder pund.

[länk]

Det har blivit en (o)vana att avfärda människors oro och rädsla för olika saker men så enkel är inte verkligheten, ibland finns fog för denna oro och jag tycker nog att man bör vara både lyhörd och observant och inte avfärda allt som nonsens.

Vi har diskuterat detta många gånger och jag vet att du inte ändrar åsikt men din argumentation är inte ärlig. I denna tråd tog du återigen upp att parksliden inte finns på listan för invasiva växter fast du mycket väl vet varför och att det saknar betydelse i sammanhanget.

Du har inte presenterat några som helst bevis eller bilder på att det bara är att rycka parkslide och vara envis så löser det sig. Du bara pratar...

Ju mer kunskapen och informationen ökar om parkslide, desto mer kommer människors oro att påverka huspriset, även i Sverige. Ingen vill ha parkslide längs husväggen eller på tomten.

Efter vad jag har läst är konsekvenserna av att få in parkslide i trädgårdar i UK påtagligt värre än att få in dem i svenska trädgårdar. Har också för mig att det hade något med klimatet att göra, att vi har lite för kallt för att parksliden ska trivas optimalt.

Edit: ser nu att detta redan påpekats tidigare.

E schmeeelin skrev:
Detta är intressant läsning. I vårt fall tror jag inte att mäklaren känt till att det fanns parkslide, eftersom det varit dolt av säljaren.

Så kan det säkert vara. Säljaren här har dock ryckt det kontinuerligt och precis innan minst fyra tillfällen vi varit där, så min tolkning av det är att man vet vad man hanterat för växt.

Min åsikt kring värdeminskningen har bäring i allt du kan läsa om parkslide och diskussionerna som pågår inte bara i detta forum utan lite överallt, även i utbredd media. Det är ju också någonting som mäklarsamfundet varnar för, och som nämndes i tråden tidigare har börjat lägga till i frågelistor.

Din åsikt kring att det inte är ett problem har jag dock svårt att hitta någon grund för. I synnerhet ur ett ekonomiskt perspektiv.

Källa: Lawline
"Säljarens upplysningsplikt
I svensk rätt är det köparen som har en långtgående undersökningsplikt. Säljaren har ingen generell upplysningsplikt om det inte rör sig om fel som inte går att upptäcka. Men säljaren får inte agera svekfullt utan ska upplysa om förhållanden som kan inverka på köpet. Säljarens upplysningsplikt har utvecklats i praxis främst genom Motocrossbanefallet. I det rättsfallet klargörs att en säljare har en upplysningsplikt att berätta om omständigheter som har stor betydelse för köparen."

Då tillhör vi ju samma generation mer eller mindre. Jag kan inte tala för hela den generationen, men jag är generellt en person som tycker det är bäst att "lösa problemet själv" istället för att tjafsa. I det här fallet har vi dock ställts inför ett problem som är omöjligt att lösa på egen hand, dvs. den ekonomiska aspekten i att vår fastighets värde sjönk i samma stund som parksliden kom upp i trädgården. Det tänker vi inte bara svälja rakt av utan att åtminstone utforska våra rättigheter.
Jag vet inte så mycket om trädgård men lite mer om fastighetsjuridik. Nästan alla i tråden diskuterar om parkslide är att betrakta som ett väsentligt fel. Förmodligen kan nog en domstol komma fram till att det är det men det är bara steg ett. Det viktiga steget är att du ska bevisa att du fullföljt din undersökningsplikt och att säljaren agerat svekfullt. Har du dokumentation på att det inte fanns någon synlig parkslide vid era besökstillfällen och kan någon intyga att ni inspekterade trädgården noggrant etc. Sedan har du som köpare bevisbördan när det gäller om säljaren agerat svikligt. Dvs du ska bevisa dels att säljaren bör ha förstått att trädgårdens växtlighet var viktig för er (pratade ni överhuvudtaget om trädgården?), dels att han haft kunskap om att det var parkslide och vilket problem det innebär. Möjligen kan det finns grannar som kan vittna om detta annars har jag svårt att se hur du ska kunna vinna i en rättslig tvist. Att ni själva vittnar om att det inte fanns någon parkslide när ni gjorde era besök räcker inte. Det innebär sannolikt bara att ord står mot ord.

• Gilla
MrXman och 4 till
  • Laddar…
K
Intressant diskussion. Om Naturvårdsverket kan betraktas som en neutral och "ohysterisk" källa för information så kan det vara av intresse att se vad de skriver om parkslide. Här är några blandade citat apropå en del påståenden som gjorts i diskussionen:

"Parkslide utvärderas för att eventuellt tas upp på en nationell förteckning över invasiva främmande arter som kommer att omfattas av olika förbud."

"Rapportera fynd av parkslide
Om du hittar parkslide i naturen kan du rapportera in det till Artportalen via:

"Parkslide är besvärlig att bekämpa."

"Parkslide har även negativa effekter på ekosystemtjänster (exempelvis kan områden växa igen så man inte kan promenera där, trädgårdar kan inte odlas längre) och begränsar möjligheten till markanvändning. De kraftiga rötterna kan tränga in i byggnader och vattenledningar, vilket orsakar skador som kan få stora ekonomiska konsekvenser."

"Kommer parkslide att bli förbjuden?
Sverige har enligt EU-lagstiftningen möjlighet att reglera arter som inte är med på EU-förteckningen genom att man tar fram en nationell förteckning. Det pågår ett arbete med att göra detta och parkslide är en möjlig kandidat att föra upp denna förteckning. Målsättningen är att en sådan förteckning finns på plats under 2021. Det är regeringen som beslutar om en nationell förteckning. Hur förbudet kommer att se ut för de arter som tas upp på nationella förteckningen är i nuläget inte klarlagt."

"Hur bekämpar jag parkslide på min tomt?
Det finns i nuläget inga helt säkra eller bra metoder som fungerar för att helt bli av med parkslide."

"Kan parkslide tränga in i mitt hus?
Det finns exempel från Storbritannien på att det kan hända. I Sverige känner vi bara till ett bekräftat fall. Rötterna kan tränga in genom håligheter eller utnyttja redan befintliga sprickor eller skarvar och förvärra dessa. De gör inte hål i solida material som till exempel en väl gjuten betongplatta eller plaströr, men de kan spränga igenom asfalt."

www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
K Kjell K. skrev:
Intressant diskussion. Om Naturvårdsverket kan betraktas som en neutral och "ohysterisk" källa för information så kan det vara av intresse att se vad de skriver om parkslide. Här är några blandade citat apropå en del påståenden som gjorts i diskussionen:

"Parkslide utvärderas för att eventuellt tas upp på en nationell förteckning över invasiva främmande arter som kommer att omfattas av olika förbud."

"Rapportera fynd av parkslide
Om du hittar parkslide i naturen kan du rapportera in det till Artportalen via:
  • www.invasivaarter.nu"

"Parkslide är besvärlig att bekämpa."

"Parkslide har även negativa effekter på ekosystemtjänster (exempelvis kan områden växa igen så man inte kan promenera där, trädgårdar kan inte odlas längre) och begränsar möjligheten till markanvändning. De kraftiga rötterna kan tränga in i byggnader och vattenledningar, vilket orsakar skador som kan få stora ekonomiska konsekvenser."

"Kommer parkslide att bli förbjuden?
Sverige har enligt EU-lagstiftningen möjlighet att reglera arter som inte är med på EU-förteckningen genom att man tar fram en nationell förteckning. Det pågår ett arbete med att göra detta och parkslide är en möjlig kandidat att föra upp denna förteckning. Målsättningen är att en sådan förteckning finns på plats under 2021. Det är regeringen som beslutar om en nationell förteckning. Hur förbudet kommer att se ut för de arter som tas upp på nationella förteckningen är i nuläget inte klarlagt."

"Hur bekämpar jag parkslide på min tomt?
Det finns i nuläget inga helt säkra eller bra metoder som fungerar för att helt bli av med parkslide."

"Kan parkslide tränga in i mitt hus?
Det finns exempel från Storbritannien på att det kan hända. I Sverige känner vi bara till ett bekräftat fall. Rötterna kan tränga in genom håligheter eller utnyttja redan befintliga sprickor eller skarvar och förvärra dessa. De gör inte hål i solida material som till exempel en väl gjuten betongplatta eller plaströr, men de kan spränga igenom asfalt."

www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
" spränga igenom asfalt "det kan de flesta växter!

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Att den är invasiv är det inget snack om. Att den inte finns i EU-förordning nr 1143/2014) stämmer dock, om det är det du menar.

Urklipp från Naturvårdsverket:
Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014)) men eftersom den är mycket invasiv rekommenderar Naturvårdsverket att man avstår från att plantera den och försöker förhindra att den sprider sig om man har den på sin mark.

Den listas också som "invasiv art" av kommunen vi bor i.
Naturvårdsverket rekommenderar att man inte ska plantera parkslide. Bra Naturvårdsverket! Från klarhet till klarhet. Man får mycket för pengarna när man betalar Naturvårdverkets chef ca 115 000 kr i månaden.

• Gilla
Reo70
  • Laddar…
Det verkar att man kan äta den unga delen av Parkslide. Koka sylt eller kompott, äta såsom sparris, etc. Kanske det är en lösning om den är inte stor än, använda det vad kommer upp och förhindra spridning.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja det är möjligt, jag var och är fundersam på varför en växt skulle vara dolt fel bara...
För mig är det då inte det...
Maskintok skrev:
Ja det är möjligt, jag var och är fundersam på varför en växt skulle vara dolt fel bara...
Maskintok skrev:
Maskintok skrev:
”en växt...”. Om man har läst på det minsta om parkslide, så borde man inse att man inte kan klumpa ihop den med andra växter. Varför uttala sig om man inte vet? Jag hoppas att det räknas som dolt fel, då det verkar som att förra ägaren undanhållit information som rimligen hade påverkat priset negativt. Tips: läs på ordentligt innan ev. försök att bli av med växten påbörjas. Jag har läst att det kan bli motsatt effekt om man ”rensar” utan kunskap.

A
G M G M skrev:
”en växt...”. Om man har läst på det minsta om parkslide, så borde man inse att man inte kan klumpa ihop den med andra växter. Varför uttala sig om man inte vet? Jag hoppas att det räknas som dolt fel, då det verkar som att förra ägaren undanhållit information som rimligen hade påverkat priset negativt. Tips: läs på ordentligt innan ev. försök att bli av med växten påbörjas. Jag har läst att det kan bli motsatt effekt om man ”rensar” utan kunskap.
Jag har inget emot växten.
Ska nog ta och plantera lite på hygget här hemma.. :thinking:

Så du VET att det är ett dolt fel? annars är det lika..

Hade nog bara funnit mig i situationen och försökt utrota den. Vi hittade parkslide i vår oxelhäck. Inte superlätt ställe för utrotning då vi ville ha kvar häcken. Vi penslade bladen med roundup och grävde oss ner till rotsystemet som också penslades och injicerades med roundup. När jag hittade stora rötter så följde jag dem så djupt det gick och grävde bord dem. Fyllde hålet med kokande vatten och förra året och i år har vi inte sett några skott. Möjligt den ligger i dvala men känslan är att vi kommit åt den så det går att bli av med den.

I ert fall verkar det inte finnas så mycket krånglig vegetation runt om den. Hade jag varit er så hade jag grävt up och slängt jorden på brännbart och sedan kokat de hålorna ni grävt. Låt dem stå öppna en säsong och se vad som kommer och sedan göra om processen till det inte kommer fler skott. För oss tog det två säsonger att jobba ner den. Ett tips är också att behandla med roundup innan frost. När kylan kommer så drar växten ner vätska i rötterna och då gör roundupen mer effektivt skada på växten.

lycka till!

E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.