235 499 läst · 821 svar
235k läst
821 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Jag kan nog ha vilselett dig lite, de utgångar som ligger under min PGM är nog min WL-IOG (de som jag köpte den av var vänliga nog att programmera in den i förväg åt mig). Annars borde det inte funnits både "borta" och "hemma".
Kikar jag så ser också mycket riktigt att de inte ändrar sig från "off" även om jag larmar på nu. Och något annat än detta som har med min WL-IOG att göra hittar jag inte i appen.
Jag vill minnas att jag programmerade enligt detta (alltså inte exakt så, men enligt de stegen och under den menyn):
Som sagt, full sanning får vi kanske inte innan jag öppnar min burk och ser hur jag kopplade in det (vill inte göra det nu, ungarna sover och det är ju så lätt att misslyckas med serviceläge och därmed larma sabotage med den där), men det är ju bara två ledare så det LÄR ju sitta på just PGM utgången du visade ovan.
Kikar jag så ser också mycket riktigt att de inte ändrar sig från "off" även om jag larmar på nu. Och något annat än detta som har med min WL-IOG att göra hittar jag inte i appen.
Jag vill minnas att jag programmerade enligt detta (alltså inte exakt så, men enligt de stegen och under den menyn):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, full sanning får vi kanske inte innan jag öppnar min burk och ser hur jag kopplade in det (vill inte göra det nu, ungarna sover och det är ju så lätt att misslyckas med serviceläge och därmed larma sabotage med den där), men det är ju bara två ledare så det LÄR ju sitta på just PGM utgången du visade ovan.
Redigerat:
Nej, jag använder inte WL-IOG alls ännu (den ligger i sin orginalkartong fortfarande). Den är bara förinlagd. Jag löste allt detta innan jag ens köpte WL-IOGn. WL-IOGn köpte jag bara för att kunna skilja på borta och hemma larmat (eftersom det nog bara är en utgång som kan gå hög eller låg "inbyggd" i powermastern). Än så länge har jag inte behövt skilja på det och då räcker ju en utgång (dvs den säger ju bara larmat eller olarmat, inte om det är hemma eller borta).S slezi skrev:
Jag tror att jag bara kopplat de där två ledarna in i PGM på Powermastern och via knapparna på den programmerat utgången att gå hög när det är borta eller hemma larmat.
Kanske lite sent nu, men nu äntligen skulle jag byta lite batterier så jag passade på att öppna och se hur jag kopplat och det är mycket riktigt in på PGM. Så om jag förstod ditt use case rätt så behöver du inte mer än fibaro saken som jag har och inget mer.
Tack för uppdateringen men jag hittade problemet.
Jag hade kopplar fel, strömmen går igenom pgm-en bara på ett hål, jag satte ingående på minus och därav blev det ingen signal.
Protexus suppor hjälpte mig lokalisera felet.
Mvh Otto
Jag hade kopplar fel, strömmen går igenom pgm-en bara på ett hål, jag satte ingående på minus och därav blev det ingen signal.
Protexus suppor hjälpte mig lokalisera felet.
Mvh Otto
Efter exakt 10år med mitt Visonic POWERMAX EXPRESS så strular något.
Displayen och knappsatsen blinkar till och med några sek mellanrum men larmet startar inte upp.
Bröt ström men samma resultat.
Mätte den inbyggda transformatorn och den gav 7.5V.
Tog ur batteriet och testade utan de. (mätte 4V i det) Då hände ingenting. Inget blinkande som tidigare.
Satte i batteriet och provade igen. Nu är det inget blinkande alls.
Stendöd.
Kan den bete sig så här för batteriet är slut eller är den kaputt?
Displayen och knappsatsen blinkar till och med några sek mellanrum men larmet startar inte upp.
Bröt ström men samma resultat.
Mätte den inbyggda transformatorn och den gav 7.5V.
Tog ur batteriet och testade utan de. (mätte 4V i det) Då hände ingenting. Inget blinkande som tidigare.
Satte i batteriet och provade igen. Nu är det inget blinkande alls.
Stendöd.
Kan den bete sig så här för batteriet är slut eller är den kaputt?
Stoppade i ett nytt batteri och den hoppade igång. Den går dock bara på batteri.
Mätte den inbyggda transformatorn och den gav 7.5V?
Någon som råkar ha en transformator som jag kan få låna eller köpa och testa med?
Mätte den inbyggda transformatorn och den gav 7.5V?
Någon som råkar ha en transformator som jag kan få låna eller köpa och testa med?
Kan inte se varför det inte skulle fungera, ger du den rätt volt så borde den dra igångSuhagg skrev:
Jag hade samma problem med min powermaster. Jag mätte iof inte spänningen, men jag beställde en ny transformatorenhet, sen funkar det som det ska.
Suhagg skrev:
Nu är jag trött på att det inte händer något med Garda Alarms utlovade uppdateringar. Är det någon som kör Garda och intregrerat i Homey eller Home-Assistant?
Skulle en sådan här kabel vara en början?
https://www.ebay.com/itm/182011216969?hash=item2a60b6c449:g:5PAAAOSwJb9WsPYp
Har en powermax 360r har jag för mig
Skulle en sådan här kabel vara en början?
https://www.ebay.com/itm/182011216969?hash=item2a60b6c449:g:5PAAAOSwJb9WsPYp
Har en powermax 360r har jag för mig
Hur fungerar det med Garda Alarm och PowerMaster 10?
Kan man plocka ur sim-kortet och installera en PowerLink med ethernet? Min efterforskning tyder på ja, men missar jag något, allra helst specifikt till Garda Alarm?
När 3g/2g läggs ner kommer sim-modulen inte fungera längre och Garda Alarm tycker mina föräldrar ska köpa en ny larmbox för ~20k sek..... Vore fördelaktigt om jag kunde plugga i en PowerLink bara istället...
Kan man plocka ur sim-kortet och installera en PowerLink med ethernet? Min efterforskning tyder på ja, men missar jag något, allra helst specifikt till Garda Alarm?
När 3g/2g läggs ner kommer sim-modulen inte fungera längre och Garda Alarm tycker mina föräldrar ska köpa en ny larmbox för ~20k sek..... Vore fördelaktigt om jag kunde plugga i en PowerLink bara istället...
hur har det gått? Går det att få in Garda Alarm i Homey på nåt sätt?mapam skrev:
Om det är en Visonic enhet du har, har jag en lösning som fungerar klockrent. Se min beskrivning,Robin2161 skrev:
https://www.dropbox.com/s/en9fgibqoh9ctb8/Guide connecting Powermaster to Homey.pdf?dl=0
Jag var till och med så nöjd så jag beställde storpack av enheten och jag har två kvar ihopkopplade och programmerade. Jag kan förstås inte svära på att det funkar för dig, men den har funkat för alla andra som köpt. Du kan köpa en för 300 kr inkl frakt av mig. Det går också utmärkt att beställa på AliExpress eller Amazon.
Har faktiskt fått in Garda i Home-Assistant mha detta tillägg iom att android-appen uppdaterats och jag såg alla inställningar och började fundera på detta igen! Funkar fint att se status och larma på, skallarma och larma av.Robin2161 skrev:
Nackdelen är att den pollar statusen var 10 sekund, så om jag låser upp dörren tänkte jag göra en automation som larmar av direkt om det är jag eller frun, men nu blir det då en viss fördröjning.