65 545 läst · 124 svar
66k läst
124 svar
Visa mig din verktygstavla!
Hos mig är det något slags halvorganiserat semi-kaos. Jag hade tavla förr, men verktygen låg i stället lite här och där. Semi-kaoset fungerar i alla fall hjälpligt för mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Känner du att detta är ett stort problem kan du läsa mitt inlägg i början av tråden, kanske väcker lite empati (kan såklart betala porto)Frustrator skrev:
Nä men seriöst vem bryr sig om verktygen blir dammiga, fördelen att ha vissa sorters verktyg inom en armslängd överväger alla nackdelar tycker jag. Sen behöver inte varenda rackarns pryl ha en plats på väggförvaringen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Sant, men alla använs inte samtidigtprototypen skrev:
Jag är rookie med eget garage så än så länge ligger allt i lådor på golvet
Stänga till när det bösas kanske är rimligare. Jag gillar att ha det rent så det underlättar att städa om det inte ligger saker överallt. Man ska ju inte behöva börja med att städa när man har fixarfeeling
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Vad behöver du?Rickard.ag skrev:Känner du att detta är ett stort problem kan du läsa mitt inlägg i början av tråden, kanske väcker lite empati (kan såklart betala porto)
Nä men seriöst vem bryr sig om verktygen blir dammiga, fördelen att ha vissa sorters verktyg inom en armslängd överväger alla nackdelar tycker jag. Sen behöver inte varenda rackarns pryl ha en plats på väggförvaringen.
Bidrar med mina tillsvidare-tavlor...
För att få igång verkstaden måste jag göra en del tillsvidare-lösningar. Min avsikt är att ha verktygsskåp istället för att ha tavlor eftersom jag hatar att ha damm och skit på verktygen. Samtidigt måste jag få fram verktygen och ha tillgång till dem för att komma vidare. Alltså gör jag tillfälliga verktygstavlor.
Som skrivits tidigare behöver det ju inte vara så märkvärdigt egentligen, stora tavlan är en osb-skiva, de andra är spillbitar av spånskiva; upphängningarna är allt från gipsskruv till dyckert, skruvkrokar och egna trämojänger — "whatever makes your boat float" helt enkelt.
Verktygstavla ett:
Tänkt för verktyg som främst har med snickeri att göra — mäta, märka, kapa, borra, skruva osv. Ska ersättas med två skåp av altarskåptyp, dvs två dörrar per skåp med verktygshängning i luckorna också.
Verktygstavla två:
På väg att fyllas upp. Kommer att innehålla olika verktyg som är snickerirelaterade, filar, raspar och annat för att forma trä; layoutverktyg av olika slag osv. Det som hänger här bör få plats i skåpen som nämndes tidigare.
Verktygstavla tre:
Verktyg som hör hemma över metalloftet. Mejslar av olika slag, tänger, nycklar, filar och metallsågar osv. Även här ska jag ha skåp så småningom men just nu handlar det bara om att få upp allt på väggarna så får jag ta det därifrån.
Utöver de här tavlorna har jag ett gäng med verktyg som ligger som reserver eller för att användas när det är risk att man skrotar verktyg osv, men de kommer att få bo i lådor framgent.
Återkommer här när det blir några förändringar.
//Ronnie
För att få igång verkstaden måste jag göra en del tillsvidare-lösningar. Min avsikt är att ha verktygsskåp istället för att ha tavlor eftersom jag hatar att ha damm och skit på verktygen. Samtidigt måste jag få fram verktygen och ha tillgång till dem för att komma vidare. Alltså gör jag tillfälliga verktygstavlor.
Som skrivits tidigare behöver det ju inte vara så märkvärdigt egentligen, stora tavlan är en osb-skiva, de andra är spillbitar av spånskiva; upphängningarna är allt från gipsskruv till dyckert, skruvkrokar och egna trämojänger — "whatever makes your boat float" helt enkelt.
Verktygstavla ett:
Logga in
Skapa konto
Tänkt för verktyg som främst har med snickeri att göra — mäta, märka, kapa, borra, skruva osv. Ska ersättas med två skåp av altarskåptyp, dvs två dörrar per skåp med verktygshängning i luckorna också.
Verktygstavla två:
Logga in
Skapa konto
På väg att fyllas upp. Kommer att innehålla olika verktyg som är snickerirelaterade, filar, raspar och annat för att forma trä; layoutverktyg av olika slag osv. Det som hänger här bör få plats i skåpen som nämndes tidigare.
Verktygstavla tre:
Logga in
Skapa konto
Verktyg som hör hemma över metalloftet. Mejslar av olika slag, tänger, nycklar, filar och metallsågar osv. Även här ska jag ha skåp så småningom men just nu handlar det bara om att få upp allt på väggarna så får jag ta det därifrån.
Utöver de här tavlorna har jag ett gäng med verktyg som ligger som reserver eller för att användas när det är risk att man skrotar verktyg osv, men de kommer att få bo i lådor framgent.
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Tjusigt!P Pysslarn skrev:Bidrar med mina tillsvidare-tavlor...
Verktygstavla ett:
[bild]
Verktygstavla två:
[bild]
Verktygstavla tre:
[bild]
//Ronnie
Kom på att tom jag har en verktygstavla. Efter 20min städande kom jag fram så jag kunde fota den.
Logga in
Skapa konto
Den är helt värdelös. Så fort man tar loss ett verktyg så lossar hållaren.
Jaja. I mitt fall lossar ju inget. Eftersom det är ytterligare 2h städning innan man kommer fysiskt fram till tavlan.
Har medvetet utelämnat 95% av min verkstad, men det här är jag hittills mycket nöjd med! Hoplimmade MDF-plattor med hål för borrar. Tröttnade på alla borrsnurror som snabbt blir icke-kompletta. Här syns det klart och tydligt och den bästa borren i varje storlek är placerad främst. Ska kompletteras med cirkelborrar och koromant-borrar och sen är det klart!
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ser fint ut tycker jag!Klaugust skrev:
Önskar att jag kunde få sån ordning, men jag har aldrig varit någon riktig pedant
Logga in
Skapa konto
Här har jag tänkt att sitta och pyssla med min nya hobby: Att bygga flaskskepp.
Alla förstår väl hur man börjar