Jag körde mycket verktygstavlor i förra hobbyhörnan, men allt blir dammigt och det tar väldigt mycket yta. Den här gången ska jag satsa på skåp istället, tror det blir bättre. Bilden är från förra hobbyrummet. Panoramavy över ett dammigt hobbyrum med verktygstavlor, arbetsbänkar och maskiner som bandslip och bandsåg.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Cheesen
Verktygshörnet.... Man behöver inte krångla till någonting. Organiserad verktygsvägg med upphängda verktyg och förvaringshyllor i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Min lilla hörna, svårt att få plats med allt, speciellt som det växer konstant. Lite verktyg utlånade. Nöjd med belysningen och den väggmonterade dammsugaren (till höger i bild). 3 eluttag finns bakom den vita skivan. Vill få upp fler tavlor och bättre förvaring av skruvlådorna.

• Verkstadshörna med väggmonterade verktyg, belysning och dammsugare, arbetsbänk och förvaringshyllor.
    Skapa konto
  • Gilla
nochl och 8 till
  • Laddar…
Så här blev det.

Verktygstavla från Biltema med ordnat sortiment av handverktyg på trävägg.
Skapa konto

Kör på Biltemas system.

Använder Biltemas med OSB skiva bakom, så behöver man inte köpa hängare till allt, utan kan använda vanliga skruvar som hängare. Och slipper att de blir massor med märken i gipset bakom.

• Välorganiserad verkstad med verktyg upphängda på Biltemas väggpaneler framför en OSB-skiva.
    Skapa konto
  • Gilla
mahus och 6 till
  • Laddar…
Nån mer än jag som gillar Star Wars?
Verktygstavla med Star Wars-tema, ordnade verktyg formar en Darth Vader-bild.
Skapa konto

• Gilla
LevaLivet och 20 till
  • Laddar…
Folk är verkligen läskigt pedantiska på det här forumet! ;)

Rörigt snickeri med verktyg på väggskiva och oorganiserade föremål på arbetsbord.
Skapa konto

Jag skulle önska att jag skulle kunna säga att jag har någon form av ordning i kaoset, men det hade varit en lögn.

Jag har verkligen inte haft tid att fixa i ordning snickerboan, förra ägaren lämnade bord och tavla med diverse plock på och sedan dess har det bara växt. Nu till sommarn hoppas jag på att hinna röja lite. Särskilt de fasta nycklarna hade varit trevliga att få upp på väggen, man blir verkligen galen av att leta upp rätt när de ligger i två eller fler osorterade högar...

Pedant. . . Säger han som har både gardin o persienner i snickarboa. ;)

Vad gillar du ”pegboard” ?
Jag tycker inte om att hållarna lossnar så lätt.
Jag kör plywood. Bara att dra i skruvat där det behövs.

//AA

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag kan inte ta åt mig äran för den homestylingen, det var tidigare ägare som satte upp dem nån gång på 70-talet (av tygmönstret och dammråttorna att döma).

Jag är väl inte stormförtjust i tavlan, hade mycket hellre byggt egna hållare (lär väl bli skruvar) som man sätter i väggen eller på en skiva. Mitt största problem just nu är att det är betydligt fler verktyg än krokar och jag vet inte om jag vill köpa fler krokar.

Som vanligt förespråkar jag mina kombovarianter, vanlig verktygstavla pimpad med egensnickrade attiraljer för de saker som inte passar standardkroksystemet. Enkelt att möblera om och när så är fallet slipper man en massa fula hål som skulle varit resultatet om jag kört på plywoodtavla.

Klaugust Klaugust skrev:
Jag kan inte ta åt mig äran för den homestylingen, det var tidigare ägare som satte upp dem nån gång på 70-talet (av tygmönstret och dammråttorna att döma).

Jag är väl inte stormförtjust i tavlan, hade mycket hellre byggt egna hållare (lär väl bli skruvar) som man sätter i väggen eller på en skiva. Mitt största problem just nu är att det är betydligt fler verktyg än krokar och jag vet inte om jag vill köpa fler krokar.
Jag undrar just om det inte var en låda med såna krokar jag såg för ett tag sen i garaget, vill du ha dom om dom finns kvar?
Jag äger ingen pegboard...
Skicka mig ett PM isf så vi inte chattar sönder tråden :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag brukar inte gilla tavla för att verktygen blir skitiga av allt damm. Kanske är värt att prova att bygga en ram runt tavlan och luckor i Polycarbonat?

• Gilla
Needas
  • Laddar…
Men Johannes, låter du bara verktygen hänga där på tavlan? Om man ANVÄNDER verktyg så blir de avdammade emellanåt.

Protte

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Men Johannes, låter du bara verktygen hänga där på tavlan? Om man ANVÄNDER verktyg så blir de avdammade emellanåt.

Protte
Han kan ju också ha samma problem som jag, dvs så många av samma verktyg att de på tavlan sällan används :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.