P PontusmedPP skrev:
Eftersom tråden blommat upp igen kan jag bidra med Version 5 som stod klart i vintras :)
[bild]
[bild]
[bild]
Lägg upp en poseringsbild på dig själv också. Du lär vara stor som ett hus med alla stora vikter. Eller ni är två eller flera som tränar samtidigt 😁

K
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Lägg upp en poseringsbild på dig själv också. Du lär vara stor som ett hus med alla stora vikter. Eller ni är två eller flera som tränar samtidigt 😁
Man behöver inte vara stor för att använda de vikterna. Är du svag? 😁

K Katthatt skrev:
Man behöver inte vara stor för att använda de vikterna. Är du svag? 😁
Jag är stor och hyfsat stark 62 år gammal. Vad kör du på i basövningarna då du kör tungt ?

K
Jag är stor och hyfsat stark 62 år gammal. Vad kör du på i basövningarna då du kör tungt ?
När jag började styrketräna gjorde jag efter två år 150/120/200 i böj/bänk/mark. Och det är inte imponerande om man jämför med de som tränar styrkelyft. Vad gör du själv i basövningarna, och vad spelar det för roll?

K Katthatt skrev:
När jag började styrketräna gjorde jag efter två år 150/120/200 i böj/bänk/mark. Och det är inte imponerande om man jämför med de som tränar styrkelyft. Vad gör du själv i basövningarna, och vad spelar det för roll?
Jag tränar inte de basövningarna nu pga 2 lindriga diskbråck och en stålprotes i höger arm efter en fallolycka som gör att jag inte kan räta ut högerarmen helt. Därav inga marklyft. Allt annat funkar bra. Då jag var ung (62) och i bästa formen var det 150/200 djupt och 245. Bodybuilding, inte styrkelyft. Kroppsvikt 85 kg. Längd 172 cm. Det spelar ingen roll och jag har inte räknat ihop vikterna du har. Tyckte det såg mycket ut bara. Jag är inte ute efter någon kukmätning här som du verkar tro. Du verkar ta illa upp. Träna mer så du lyfter mer så får du kanske bättre självförtroende. Kampsport är bra för självförtroendet också 👍
PS. 150 i bänk är bra för en motionär, 120 i böj inte bra. 200 i mark är bra.

Redigerat:
Det är vettigt med mycket vikter.
Det kommunala gamla atletgymmet jag tränar på har så få vikter att när kusinen kör bänkpress på 170 kilo så är där knappt något kvar att göra.
Tur vi är typ 2-3 st bara där på kvällarna :)

Men trots så få vikter så orkar inte ungdomarna hänga tillbaka något :(

• Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
engs
Skulle säga att alla sådan siffror bör vara i relation till kroppsvikt.

Typ 3x kroppsvikt i mark.
Kanske 1,5 i bänk och 1,7 i böj, eller nått åt det hållet, som mål. Inte försöka jämföra sig med nån med helt andra förutsättningar.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Jag är skogsägare och behöver inget gym. Jag hugger min ved, jag gallrar och hugger timmer och sågar virke på min solosång, och planterar i skogen. Får vara ute i frisk luft året om. Ett bättre gym kan jag inte tänka mig.

• Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
C
M Mikko58 skrev:
Jag är skogsägare och behöver inget gym. Jag hugger min ved, jag gallrar och hugger timmer och sågar virke på min solosång, och planterar i skogen. Får vara ute i frisk luft året om. Ett bättre gym kan jag inte tänka mig.
Så har jag alltid med resonerat. Har man ett aktivt yrke behövs det inte läggas massa tid och pengar på gym.

C C.Ö skrev:
Så har jag alltid med resonerat. Har man ett aktivt yrke behövs det inte läggas massa tid och pengar på gym.
Nä vi är nog lyckligt lottade som inte behöver sitta framför en dator hela dagarna och jobba.

engs
C C.Ö skrev:
Fast det är ofta väldigt bra ändå. Blir du starkare minskar risken man lyfter fel i vardagen. Jobbet blir också enklare / mindre slitsamt.

Kanske har man enformigt fysiskt jobb så man får obalans i kroppen (fast det är vanligt på gymmet också, de av manligt kön som bara tränar tuttar o armar, kvinnor som bara kör rumpövningar).

Det ger också en större marginal när skiten träffar fläkten. Dvs om man kommer hem från en tung dag på jobbet och händer något så man måste vara aktiv fysiskt och psykiskt.

Jag tränar inte de basövningarna nu pga 2 lindriga diskbråck och en stålprotes i höger arm efter en fallolycka som gör att jag inte kan räta ut högerarmen helt. Därav inga marklyft. Allt annat funkar bra. Då jag var ung (62) och i bästa formen var det 150/200 djupt och 245. Bodybuilding, inte styrkelyft. Kroppsvikt 85 kg. Längd 172 cm. Det spelar ingen roll och jag har inte räknat ihop vikterna du har. Tyckte det såg mycket ut bara. Jag är inte ute efter någon kukmätning här som du verkar tro. Du verkar ta illa upp. Träna mer så du lyfter mer så får du kanske bättre självförtroende. Kampsport är bra för självförtroendet också 👍
150 böj, 120vbänk 200 mark skrev han.

150 i bänk är "bra" för en motionär? Du är rätt långt ut på normalfördelningen när 150 i bänk är vanligt.

Också... Han har ju inte ens så mycket vikt? Rätt smidigt att ha lite extra så man slipper flytta runt dom så förbannat.
M Mikko58 skrev:
Nä vi är nog lyckligt lottade som inte behöver sitta framför en dator hela dagarna och jobba.
Ngmi

Själv får jag reklambrev från Eleiko dagarna i ända där typ tycker jag ska kontakta deras försäljare för en offert. Jag tror inte de samkört sitt kundregister med skatteverket för då hade de justerat sin marknadsföring en aning...

• Gilla
llehs
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
150 böj, 120vbänk 200 mark skrev han.

150 i bänk är "bra" för en motionär? Du är rätt långt ut på normalfördelningen när 150 i bänk är vanligt.

Också... Han har ju inte ens så mycket vikt? Rätt smidigt att ha lite extra så man slipper flytta runt dom så förbannat.

Ngmi

Själv får jag reklambrev från Eleiko dagarna i ända där typ tycker jag ska kontakta deras försäljare för en offert. Jag tror inte de samkört sitt kundregister med skatteverket för då hade de justerat sin marknadsföring en aning...
150 i bänk är inte bra, det är utöver vanligt motionär så det är extremt bra som motionär. En glad motionär är det bra med runt 50-70 kilo.

I mark så är 100 bra för en motionär, och 200 är för lite för en kroppsbyggare anser jag. Men jag lyfte bara 250 kg när jag låg på 100 kg i kroppsvikt (10 år sen) och klarade bara av typ 80 i bänk, gissa vad jag gillade mest?
Idag är det åt andra hållet, superglad att jag är på 100 i bänk.

Men så länge man inte tävlar så anser jag att man lyfter det man bäst vill =)

R Rkarlsson skrev:
150 i bänk är inte bra, det är utöver vanligt motionär så det är extremt bra som motionär. En glad motionär är det bra med runt 50-70 kilo.

I mark så är 100 bra för en motionär, och 200 är för lite för en kroppsbyggare anser jag. Men jag lyfte bara 250 kg när jag låg på 100 kg i kroppsvikt (10 år sen) och klarade bara av typ 80 i bänk, gissa vad jag gillade mest?
Idag är det åt andra hållet, superglad att jag är på 100 i bänk.

Men så länge man inte tävlar så anser jag att man lyfter det man bäst vill =)
När du jobbar i skogen och hugger får du vara hur stark som helst men har du inte tekniken att hugga och dra ihop stockarna då orkar du inte en hel dag.

M Mikko58 skrev:
När du jobbar i skogen och hugger får du vara hur stark som helst men har du inte tekniken att hugga och dra ihop stockarna då orkar du inte en hel dag.
Nej, det är samma i allt man gör.
Att hugga och dra ihop stockar har ju med din delvisa råstyrka men jag vill nog mer säga uthållighet.

Men det har heller inget med gym att göra så förstår inte varför du vill påtala att du jobbar i skogen ;)

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.