Bjor Bjor skrev:
För smala bänkar, skivstångsställning utan safety racks. För lätta vikter på hantlar och kettelbels och för lite med fria vikter. Mycket träningsmaskiner och då med för små viktmagasin. Magnesium förbud. Inget gymm för den som inte vill satsa på någon idrott, ungefär så. Eller att det är för långt i tak som på gymmet här så man slår skivstången i taket.

Skulle jag träna på ett annat gymm då blir enbart transportkostnaden ca. 20 tusen på ett år. Bor man som jag i glesbygden så lönar det sig snabbt med ett hemmagymm. 200 tusen på 10 år, det blir ett finnt gymm de.
Det är mer populärt och fräschare att träna på en kedja eller hos en som tar det på allvar. De här källargymmen du eftersträvar städas ju ungefär en gång i halvåret, inget trasigt byts ut. Sen hänger de många suspekta snubbar på de gymmen.

I byn har vi ju gym på kommunens anläggning som tillhörde just atletklubb förr, men de är så brutalt sunkigt att är där mer än 10 personer går de inte att andas.

I stan har vi 5-6 gymkedjor, det byggs ett just nu mitt i smeten som ser riktigt fint ut.
Sen har vi ett som vad jag hört efterliknar typ gold gyms, men ägaren är ju en gammal bodybuilder så han vet nog vad han gör.

Jag tränar inte på något av dem då jag inte är intresserad att lägga 4500-10 000 per år på ett gym :D

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Jag tror du passerat 20k och är närmre 30!
Jasså? Jag köpte dyrare rack, mer vikter och fler mattor, men inte resterande grejer jag betalade 14000

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
För att knyta an till inlägget jag skrev om dåliga hemmagym kontra bra hemmagym till en rimlig kostnad.

Om ni får gissa, vad tror ni följande setup går lös på? Bara kvalitetsgrejer som vilken lyftare som helst skulle uppskatta. Med reservation för skivstångsställningen som fungerar bra till bänk och okej till knäböj.

Maxlast 280 kg
[bild]

2 st 50x50 30mm matta (för marklyft)
[bild]

Olympisk skivstång med standardmått. Oerhört prisvärd stång tillverkad i fjäderstål. Fyra precisionslager.
-155.000 PSI

-Håldiameter:50mm

-Längd: 2200mm

-Greppdiameter: 28mm

-Vikt:20kg

-Maxlast: 680kg
[bild]

150 kg gummibumpers (5, 10, 15, 20, 25 kg)
Gjorda i solid gummi, väldigt bra kvalité testade från fall från 180cm 9000 ggr
[bild]

16 och 28 kg kettlebell
[bild]

Plan träningsbänk (tävlingsmått)
Dynan har mått: Längd 111, Bredd 30, Höjd 7 cm
Maxlast 350 kg
[bild]

Latsdrag
Maxbelastning 150 kg
[bild]

Lite tillbehör såklart.
[bild]
[bild]
Bra gissat Jojje!

Rätt svar exkl. frakt
Skärmbild av en kalkylatorapp som visar summan 15 727 på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, det är inget superrack. Men för en amatörpressare fungerar det toppen! Säkerhetsarmarna känns robusta och än är det en bit kvar till 280 kg :p Gillar smidigheten i att kunna flytta på ett enkelt sätt. Väldigt praktiskt när man kör skivstångsrodd, curls mm. Sen gillar jag att det går att skruva åt så att hållarna blir stumma.

Det går att köra knäböj i den, men det är definitivt inte optimalt när det börjar bli uppemot 130 kg. Säkerhetsarmarna går inte heller att höja tillräckligt för att fungera tillfredsställande om man är längre än ca 170cm. Men det fungerar tycker jag som inte har knäböj som paradgren. Racket lämpar sig bäst för bänkpress, det andra är en bonus.

Priset som jag gav landade på 2390:- vill jag minnas, vilket jag tycker är sjukt prisvärt. Det är en robust klump på +30 kg med rejäla monteringsdelar.

Om jag ska uppgradera något så är det i främsta hand storleken på rummet och i andra hand komplettera med en bur. Ställningen kommer jag vilja ha kvar länge :)
Svart och rött skivstångsställ med justerbara säkerhetsarmar och stöd för viktplattor.

Person utför knäböj med skivstång i ett hemmagym med röd och svart ställning.
Skapa konto

Hemmagym med skivstång och vikter framför ett justerbart rödsvart ställ för bänkpress.
Skapa konto

Bänkpressställning med säkerhetsarmar och skivstång lastad med viktskivor i ett hemmagym.
Skapa konto

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Som sagt, det är inget superrack. Men för en amatörpressare fungerar det toppen! Säkerhetsarmarna känns robusta och än är det en bit kvar till 280 kg :p Gillar smidigheten i att kunna flytta på ett enkelt sätt. Väldigt praktiskt när man kör skivstångsrodd, curls mm. Sen gillar jag att det går att skruva åt så att hållarna blir stumma.

Det går att köra knäböj i den, men det är definitivt inte optimalt när det börjar bli uppemot 130 kg. Säkerhetsarmarna går inte heller att höja tillräckligt för att fungera tillfredsställande om man är längre än ca 170cm. Men det fungerar tycker jag som inte har knäböj som paradgren. Racket lämpar sig bäst för bänkpress, det andra är en bonus.

Priset som jag gav landade på 2390:- vill jag minnas, vilket jag tycker är sjukt prisvärt. Det är en robust klump på +30 kg med rejäla monteringsdelar.

Om jag ska uppgradera något så är det i främsta hand storleken på rummet och i andra hand komplettera med en bur. Ställningen kommer jag vilja ha kvar länge :)
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Har samma märke, skulle köpt samma som du köpte om det inte hade varit slut över allt. Fick bli det som fanns i lager.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Vi verkar ha en liknande uppsättning. Skillnaden är att du verkar ha värme i ditt gym och jag har 244 cm till taket. Min värmepump blir nog installerad vilken månad som helst...

N Nilsbygger skrev:
Vi verkar ha en liknande uppsättning. Skillnaden är att du verkar ha värme i ditt gym och jag har 244 cm till taket. Min värmepump blir nog installerad vilken månad som helst...
Jag har konstant 15° :D Helt perfekt!

Jag skulle gärna ha 244cm i takhöjd! Det hade öppnat upp så många möjligheter.

Är du nöjd med utrustningen? :)

Tycker racket är lite vingligt, så jag ska väl köpa en rigg när jag övertalat flickvännen klart. Ska investera i romerska ringar, klätterrep och en pulley-bar(?) så fort jag har fått tummen ur.
Egentligen funkar det utan värme här i Skåne, men grejerna håller nog bättre med lite värme!

Tycker racket är lite vingligt, så jag ska väl köpa en rigg när jag övertalat flickvännen klart. Ska investera i romerska ringar, klätterrep och en pulley-bar(?) så fort jag har fått tummen ur.
Egentligen funkar det utan värme här i Skåne, men grejerna håller nog bättre med lite värme!

Mitt tillfälliga "hemmagym".
Två st fundament som använda till farmers walk, curls, raka marklyft och rodd.
Sen en sandsäck som används till "Stone över shoulder" och även att gå med säcken på axeln.
Plattorna på andra bilden står jag på för att få lite mer djup i rodd/raka marklyft.
När vi flyttar hit lite mer permanent ska jag bygga en dipsställning och en stockpress för utomhusbruk.

Två betongfundament och en svart 45 kg sandsäck på en grusyta, används som utrustning i ett hemmagym.
Skapa konto

Tillfälligt hemmagym utomhus med betongfundament för farmers walk och plattor för höjdjustering.
Skapa konto

• Gilla
mrmlz och 1 till
  • Laddar…
T

Jag hade samma men sålde det, var inte alls nöjd. Dels fattades det ungefär tio centimeter för knäböj i högsta läget, dels hittade jag inget bra läge för bänkpress (men det beror förstås på många faktorer).

Bytte till ett väggmonterat fällbart rack istället, passar mycket bättre för mig. Kräver mindre golvyta utfällt, går att fälla undan, mycket kraftigare, kraftigare och längre säkerhetsarmar, avsevärt enklare att ändra höjd och det har en pullup-stång. Det enda jag inte gillar är hålen, funderade på Rogues motsvarighet som har mycket tätare hål men bara frakten skulle gå på 1500 spänn förutom att det var slut i lager typ hela hösten.

Men vi har alla såklart olika krav och behov, så enda rekommendationen är väl att tänka igenom noga innan köp.

(Och ja, det finns reservationer mot väggmonterade rack och säkerhetsarmar, men jag har plöjt massor av trådar och sett en demofilm på youtube och landat i att det är säkert med de tyngder jag klarar av.)

Väggmonterat, fällbart träningsrack med pullup-stång och justerbara säkerhetsarmar.
Skapa konto

• Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag hade samma men sålde det, var inte alls nöjd. Dels fattades det ungefär tio centimeter för knäböj i högsta läget, dels hittade jag inget bra läge för bänkpress (men det beror förstås på många faktorer).

Bytte till ett väggmonterat fällbart rack istället, passar mycket bättre för mig. Kräver mindre golvyta utfällt, går att fälla undan, mycket kraftigare, kraftigare och längre säkerhetsarmar, avsevärt enklare att ändra höjd och det har en pullup-stång. Det enda jag inte gillar är hålen, funderade på Rogues motsvarighet som har mycket tätare hål men bara frakten skulle gå på 1500 spänn förutom att det var slut i lager typ hela hösten.

Men vi har alla såklart olika krav och behov, så enda rekommendationen är väl att tänka igenom noga innan köp.

(Och ja, det finns reservationer mot väggmonterade rack och säkerhetsarmar, men jag har plöjt massor av trådar och sett en demofilm på youtube och landat i att det är säkert med de tyngder jag klarar av.)

[bild]
Stiligt och smidigt! Som sagt, vid knäböj är det tämligen dåligt :cool: Upplever det inte som särskilt vingligt utan tycker allt är stumt och fint.

Man blir ju sugen på en ställning för knäböj när man ser den där :love::crysmile:

Ja, köpdjävluen grep tag i mig. Ingen mellandagsrea här inte, bara riktigt bra grejer.

Det blev två extra bumpers på 5kg styck. Lite skönt att bara lägga på en till femma om den andra redan sitter på.

Sen blev det två kettlebells på 8 resp 28 kg. Den lila hade jag sen innan. Dottern blev skitglad över sin rosa :D

Tre olika färgade kettlebells på gymmattan, orange, lila och rosa, med synliga viktmärkningar.
Skapa konto

Sen tidigare hade jag en tyngdlyftarstång som jag älskar. Men i takt med att träningsmängd och vikter ökar så började jag tråna efter en stång för styrkelyft. Dvs en stång som är stum, grövre lättring, 29mm i diam och sämre rull så att vikterna inte roterar lika enkelt.

Valet föll på Metalfarms Delta Powerlifting bar från Järnkula.se. Även därifrån som jag köpte kettlebellsen liksom alla vikter och tyngdlyftarstången. Så sjukt nöjd över kvaliten på grejerna! Det går liksom inte att jämföra med nonameprodukter eller budgetmärken.

Från jarnkula.se
DELTA Powerliftingbar

-230.000PSI
-Håldiameter 50mm
-Längd 2200mm
-Greppdiameter 29mm
-Maxlast 900kg

Närbild på änden av en Metalfarms Delta Powerlifting skivstång med logotyp, angiven vikt 20 kg och texten "SWEDEN".
Skapa konto

Hemma gym med en ny Metalfarms Delta Powerlifting bar, viktplattor, kettlebells och en träningsbänk.
Skapa konto

Närbild på grövre lättring av en Delta Powerlifting bar från Metalfarms med viktskivor i bakgrunden.
Skapa konto

Närbild på greppdelen av en Metalfarms Delta Powerlifting bar med tydlig textur för bättre grepp.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Gaaaah vilken skivstång :beer::coffee::ok: Vilket grepp!

ikväll fick jag sällskap av dottern igen. Hon ville inviga sin kettlebell :cool:

• Flicka inviger en ny kettlebell i hemmagymmet med skivstång och viktplattor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Flicka svingar en rosa kettlebell i ett hemmagym med skivstång och viktplattor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Dalmatiner sitter på en hemmabyggd plyobox i ett gym.
Skapa konto

Uppdaterat gymmet med en hemmabyggd plyobox. Hittade en guide på internet: http://sunday-racer.blogspot.com/2013/02/hemma-gym-plyo-box.html?m=1
Om ni får för er att följa guiden ska 70x50 biten vara 60x50, annars får ni stå och grubbla ett tag...

• Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.