hek hek skrev:
Har haft lite dåligt med tid de senaste två dagarna.. men ikväll fick jag iallafall igång DOF mjukvaran så fläkt, shaker och beacon triggas igång av spelen.
[video]

Här är lite mer närbilder på ett annat 4k-spel. Ser galet bra ut på OLED-skärmen.

[video]

Ledarna är fortfarande ett mysterium. Får inte igång dom. Blir mer felsökning. Dessutom saknas musiken i flera spel. Fattar inte vad jag gjort för fel.
Det här är ju sjukt fränt!!! :rofl::rofl:

• Gilla
hek
  • Laddar…
Filmsnutt som visar uppstart och menysystem:

• Gilla
  • Älska
lassej01 och 26 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Filmsnutt som visar uppstart och menysystem:
[video]
En sån här grej hade nog varit riktigt fint att kunna köra med 3D-glasögon för att komma ännu närmare verkligheten. Finns det stöd för det?

W wildcard_swe skrev:
En sån här grej hade nog varit riktigt fint att kunna köra med 3D-glasögon för att komma ännu närmare verkligheten. Finns det stöd för det?
Ja

Testade att downloada visual pinball X. Kändes betydligt bättre än det PinballFX3 jag kört på PS4an.

Min dator med Ryzen5 5600G laggade tyvärr lite, men det kändes ändå som bollfysiken var OK. Testspelade 5 minuter på F14 jag hade som riktigt flipper för 20 år sen (längtar efter ett igen) och STTNG som jag har ett riktigt nu... Båda två kändes faktiskt som de betedde sig rätt bra. Men som sagt, med lite lagg och bara 60Hz så lirar inte riktigt snabba bollar... Ska provinstallera på någon av barnens datorer...

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Puh! Flipperspelet överlevde studentfesten och är nu officiellt invigt. Min gamle far uppskattade det mycket.

Man spelar flipperspel hemma, inrett vardagsrum, "Whirlwind"-tema på flipperspelet, dagsljus, växter, konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anonymiserad 220941 och 28 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Puh! Flipperspelet överlevde studentfesten och är nu officiellt invigt. Min gamle far uppskattade det mycket.

[bild]
Underbart att den blev klar i tid... Grattis dubbelt upp!!! Superhäftigt att följa din tråd. Tack!

• Gilla
nimhed och 4 till
  • Laddar…
Idag kom leddarna som skulle sitta på sidorna av spelplanen från Kina.

Blev bra med diffusern!

• Gilla
Ursviken och 12 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Idag kom leddarna som skulle sitta på sidorna av spelplanen från Kina.

[video]
[video]
Blev bra med diffusern!
Riktigt fint bygge!

Är själv i tagen att börja bygga nåt men i mindre skala. Har du lust att länka led-lister och diffuserare? Kontrollkort? Teensy?

• Gilla
Grevick
  • Laddar…
Efter många timmars spelande har jag fått göra en liten komplettering/förbättring på mitt flipperspel för att enklare kunna justera volym på de olika högtalar-zonerna på spelplan/backbox. Hittade en usb-volymkontroll samt en 5-läges switch på aliexpress. Samt två snygga svarta aluminium-vridknappar.

Med dessa två vridknappar kan man ställa in:

Tysta all (ett tryck på usb-volymkontrollen)

De 5 lägena på vridknappen.

1. Global volym (alla spel)
2. Table volume (finjusterar all volym för det aktuella spelet)
3. SSF zon närmast spelaren.
4. SSF zon längst bort på spelplanen
5. Backbox (musik och ljudeffekter)

Två svarta rattar, en potentiometer, tryckknapp på grönt kretskort, ligger på ljus bakgrund.
Skapa konto
Två joystick-moduler framför ett tangentbord på ett skrivbord. Elektronik, hårdvara, spelkomponent, teknik.
Skapa konto

Borrade två hål i nederdelen av myntluckan där dom monterades.

Öppen musikspelare eller instrument, elektroniska komponenter synliga, inre arbete, reparationsmiljö, hem bakgrund.
Skapa konto
Elektronisk enhet öppnad, kablar, kretskort, hand håller del, inomhusmiljö, reparation eller underhåll pågår.
Skapa konto

Så! Nu är det slut med att fippla med tangentbordet varje gång man skall justera volym!

Arkadspelmaskin i ett vardagsrum med knappar, joystick, myntinkast och ben. Retro, nostalgi, spel, underhållning.
Skapa konto

• Gilla
Zevv och 14 till
  • Laddar…
Sjukt imponerande bygge!

• Älska
hek
  • Laddar…
L LeffeMejsel skrev:
Sjukt imponerande bygge!
Håller med!

Men funderar på om ett budgetbygge skulle kunna bli spelbart?

Vad är bedömningen att det skulle göra att göra ett budgetbygge med mdf/spånskivor isf plyfa och hur mkt sämre skulle hållbarheten vara? Tänker man kan förstärka med att limma trä eller plyfa just i hörnen.

Undrar hur låg spec på dator det kan vara för att funka good enough?

J JohanLun skrev:
Håller med!

Men funderar på om ett budgetbygge skulle kunna bli spelbart?

Vad är bedömningen att det skulle göra att göra ett budgetbygge med mdf/spånskivor isf plyfa och hur mkt sämre skulle hållbarheten vara? Tänker man kan förstärka med att limma trä eller plyfa just i hörnen.

Undrar hur låg spec på dator det kan vara för att funka good enough?
Klart det går att bygga i MDF och få det spelbart. Många som gjort det! Blir bara lite tyngre. Som du säger, med limklossar i hörnen håller det nog fint i en torr miljö. Som du ser på mina bilder tidigare i tråden skall man ju ändå montera en triangelformad träbit bakom ben-hållarna. Denna bör ju kunna förlängas.

Man kanske får fundera lite på hur det skall skruvas ihop så inte MDF-skivan spricker när man är så nära hörnen. Akustiken blir lite annorlunda i MDF också, om du tänkt köra SSF ljud. Du kanske få beefa up exciter-högtalarana lite om du skall få vibrationer att kännas genom MDF:en?

Angående datorn... beror helt på upplösning/uppdateringsfrekvens. 1080p/60Hz kräver inte så mycket. I den här gruppen finns många som frågor/svar runt om hårdvarukrav för olika konfigurationer: https://www.facebook.com/groups/570599429710599

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
hek hek skrev:
Klart det går att bygga i MDF och få det spelbart. Många som gjort det! Blir bara lite tyngre. Som du säger, med limklossar i hörnen håller det nog fint i en torr miljö. Som du ser på mina bilder tidigare i tråden skall man ju ändå montera en triangelformad träbit bakom ben-hållarna. Denna bör ju kunna förlängas.

Man kanske får fundera lite på hur det skall skruvas ihop så inte MDF-skivan spricker när man är så nära hörnen. Akustiken blir lite annorlunda i MDF också, om du tänkt köra SSF ljud. Du kanske få beefa up exciter-högtalarana lite om du skall få vibrationer att kännas genom MDF:en?

Angående datorn... beror helt på upplösning/uppdateringsfrekvens. 1080p/60Hz kräver inte så mycket. I den här gruppen finns många som frågor/svar runt om hårdvarukrav för olika konfigurationer: [länk]
Jag har ju två riktiga flipperspel, så det hade varit kul att ha ett VP för att kunna spela några andra favoritspel med good enough känsla... Då behövs nog inte bells and whistles på ljud, vibrationer mm utan bara att det är roligare än att köra dem på datorn vid skrivbordet... Jag skulle vilja ha ett VP flipper och ett arkadspel för att kunna ha lite variation... Just nu finns inte tid och utrymme, men om man börjar spara på sig grejor man kommer över, typ glas, ben, myntlucka, skärm, GPU osv när man snubblar över nåt billigt eller gratis så kanske man kan bygga ihop nåt för nästan inga pengar som ändå kan vara en kul grej...

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.