39 851 läst · 139 svar
40k läst
139 svar
Virtual Pinball
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det här är ju sjukt fränt!!!hek skrev:Har haft lite dåligt med tid de senaste två dagarna.. men ikväll fick jag iallafall igång DOF mjukvaran så fläkt, shaker och beacon triggas igång av spelen.
[video]
Här är lite mer närbilder på ett annat 4k-spel. Ser galet bra ut på OLED-skärmen.
[video]
Ledarna är fortfarande ett mysterium. Får inte igång dom. Blir mer felsökning. Dessutom saknas musiken i flera spel. Fattar inte vad jag gjort för fel.
Testade att downloada visual pinball X. Kändes betydligt bättre än det PinballFX3 jag kört på PS4an.
Min dator med Ryzen5 5600G laggade tyvärr lite, men det kändes ändå som bollfysiken var OK. Testspelade 5 minuter på F14 jag hade som riktigt flipper för 20 år sen (längtar efter ett igen) och STTNG som jag har ett riktigt nu... Båda två kändes faktiskt som de betedde sig rätt bra. Men som sagt, med lite lagg och bara 60Hz så lirar inte riktigt snabba bollar... Ska provinstallera på någon av barnens datorer...
Min dator med Ryzen5 5600G laggade tyvärr lite, men det kändes ändå som bollfysiken var OK. Testspelade 5 minuter på F14 jag hade som riktigt flipper för 20 år sen (längtar efter ett igen) och STTNG som jag har ett riktigt nu... Båda två kändes faktiskt som de betedde sig rätt bra. Men som sagt, med lite lagg och bara 60Hz så lirar inte riktigt snabba bollar... Ska provinstallera på någon av barnens datorer...
Aluprofil (inkl diffuser): https://www.amazon.se/gp/product/B08VRXNPTNG Grevick skrev:
Kontrollerkort för leddar: https://shop.arnoz.com/en/adressable-led/2-pinmos.html
(+ en wemos)
Led lister på sidorna (svart, ip30, 144 led/m): https://vi.aliexpress.com/item/4000744445376.html
Efter många timmars spelande har jag fått göra en liten komplettering/förbättring på mitt flipperspel för att enklare kunna justera volym på de olika högtalar-zonerna på spelplan/backbox. Hittade en usb-volymkontroll samt en 5-läges switch på aliexpress. Samt två snygga svarta aluminium-vridknappar.
Med dessa två vridknappar kan man ställa in:
Tysta all (ett tryck på usb-volymkontrollen)
De 5 lägena på vridknappen.
1. Global volym (alla spel)
2. Table volume (finjusterar all volym för det aktuella spelet)
3. SSF zon närmast spelaren.
4. SSF zon längst bort på spelplanen
5. Backbox (musik och ljudeffekter)
Borrade två hål i nederdelen av myntluckan där dom monterades.
Så! Nu är det slut med att fippla med tangentbordet varje gång man skall justera volym!
Med dessa två vridknappar kan man ställa in:
Tysta all (ett tryck på usb-volymkontrollen)
De 5 lägena på vridknappen.
1. Global volym (alla spel)
2. Table volume (finjusterar all volym för det aktuella spelet)
3. SSF zon närmast spelaren.
4. SSF zon längst bort på spelplanen
5. Backbox (musik och ljudeffekter)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Borrade två hål i nederdelen av myntluckan där dom monterades.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så! Nu är det slut med att fippla med tangentbordet varje gång man skall justera volym!
Logga in
Skapa konto
Medlem
· södermanland
· 75 inlägg
Sjukt imponerande bygge!
Håller med!L LeffeMejsel skrev:
Men funderar på om ett budgetbygge skulle kunna bli spelbart?
Vad är bedömningen att det skulle göra att göra ett budgetbygge med mdf/spånskivor isf plyfa och hur mkt sämre skulle hållbarheten vara? Tänker man kan förstärka med att limma trä eller plyfa just i hörnen.
Undrar hur låg spec på dator det kan vara för att funka good enough?
Klart det går att bygga i MDF och få det spelbart. Många som gjort det! Blir bara lite tyngre. Som du säger, med limklossar i hörnen håller det nog fint i en torr miljö. Som du ser på mina bilder tidigare i tråden skall man ju ändå montera en triangelformad träbit bakom ben-hållarna. Denna bör ju kunna förlängas.J JohanLun skrev:Håller med!
Men funderar på om ett budgetbygge skulle kunna bli spelbart?
Vad är bedömningen att det skulle göra att göra ett budgetbygge med mdf/spånskivor isf plyfa och hur mkt sämre skulle hållbarheten vara? Tänker man kan förstärka med att limma trä eller plyfa just i hörnen.
Undrar hur låg spec på dator det kan vara för att funka good enough?
Man kanske får fundera lite på hur det skall skruvas ihop så inte MDF-skivan spricker när man är så nära hörnen. Akustiken blir lite annorlunda i MDF också, om du tänkt köra SSF ljud. Du kanske få beefa up exciter-högtalarana lite om du skall få vibrationer att kännas genom MDF:en?
Angående datorn... beror helt på upplösning/uppdateringsfrekvens. 1080p/60Hz kräver inte så mycket. I den här gruppen finns många som frågor/svar runt om hårdvarukrav för olika konfigurationer: https://www.facebook.com/groups/570599429710599
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skruvas MDF"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ju två riktiga flipperspel, så det hade varit kul att ha ett VP för att kunna spela några andra favoritspel med good enough känsla... Då behövs nog inte bells and whistles på ljud, vibrationer mm utan bara att det är roligare än att köra dem på datorn vid skrivbordet... Jag skulle vilja ha ett VP flipper och ett arkadspel för att kunna ha lite variation... Just nu finns inte tid och utrymme, men om man börjar spara på sig grejor man kommer över, typ glas, ben, myntlucka, skärm, GPU osv när man snubblar över nåt billigt eller gratis så kanske man kan bygga ihop nåt för nästan inga pengar som ändå kan vara en kul grej...hek skrev:Klart det går att bygga i MDF och få det spelbart. Många som gjort det! Blir bara lite tyngre. Som du säger, med limklossar i hörnen håller det nog fint i en torr miljö. Som du ser på mina bilder tidigare i tråden skall man ju ändå montera en triangelformad träbit bakom ben-hållarna. Denna bör ju kunna förlängas.
Man kanske får fundera lite på hur det skall skruvas ihop så inte MDF-skivan spricker när man är så nära hörnen. Akustiken blir lite annorlunda i MDF också, om du tänkt köra SSF ljud. Du kanske få beefa up exciter-högtalarana lite om du skall få vibrationer att kännas genom MDF:en?
Angående datorn... beror helt på upplösning/uppdateringsfrekvens. 1080p/60Hz kräver inte så mycket. I den här gruppen finns många som frågor/svar runt om hårdvarukrav för olika konfigurationer: [länk]