Jag byggde ett i ca 75% storlek av budget- och utrymmesskäl. Skippade kontaktorer/relän och motorer och har bara SSF som taktil feedback. Är väldigt nöjd. Hamnade nog runt 10-12 k sammanlagt. Byggde dock i dyr plywood och köpte allt utom de båda större skärmarna.

• Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
A
hek hek skrev:
Efter många timmars spelande har jag fått göra en liten komplettering/förbättring på mitt flipperspel för att enklare kunna justera volym på de olika högtalar-zonerna på spelplan/backbox. Hittade en usb-volymkontroll samt en 5-läges switch på aliexpress. Samt två snygga svarta aluminium-vridknappar.

Med dessa två vridknappar kan man ställa in:

Tysta all (ett tryck på usb-volymkontrollen)

De 5 lägena på vridknappen.

1. Global volym (alla spel)
2. Table volume (finjusterar all volym för det aktuella spelet)
3. SSF zon närmast spelaren.
4. SSF zon längst bort på spelplanen
5. Backbox (musik och ljudeffekter)

[bild][bild]

Borrade två hål i nederdelen av myntluckan där dom monterades.

[bild][bild]

Så! Nu är det slut med att fippla med tangentbordet varje gång man skall justera volym!

[bild]
Hej!
Vilket jätte fint bygge du gjort,det är verkligen imponerande att se.Jag spelade i flipper hallarna på 70 - 80 talet. Vill pröva på att bygga ett flipperspel, har funderat rätt länge på detta. Har dock inte läst så värst mycket i några forum, har lite frågor till att börja med
Verktyg som behövs?
Vad Kostar ritning på kabinet, vart finner jag den?
Vilken annan utrustning i kabinet?
Storlek på skärmar?
Dator komponenter?
Var köpa spelen.vad kostar de?
Kommer säkert flera frågor.......

G Grevick skrev:
Jag byggde ett i ca 75% storlek av budget- och utrymmesskäl. Skippade kontaktorer/relän och motorer och har bara SSF som taktil feedback. Är väldigt nöjd. Hamnade nog runt 10-12 k sammanlagt. Byggde dock i dyr plywood och köpte allt utom de båda större skärmarna.
Inkusive dator? Funderar på vad som funkar, om en gammal vanlig TV och en beg budgetspeldator fixar nog snabb respons... Fast, just nu har jag ju varken tid eller plats, men nån gång ska jag nog bygga ett VPIN... :)

Banorna och programmet har jag förresten förstått är helt gratis... Om det är lagligt eller ej vet jag inte, men det är nog entusiaster som lagt in dem, så det är inte "piratkopierat", däremot kan jag tänka mig att rättighetshavarna till förebilderna kan ha synpunkter?

• Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Volvo v70 skrev:
Verktyg som behövs?
De verktyg jag fick komplettera med var en bordssåg och överhandsfräs. Men man kan nog klara sig fint med en cirkelsåg+skena om man gör lite annan sammanfogning. Hade sedan tidigare sänksåg + skena som jag kapade de stora bitarna med
Volvo v70 skrev:
Vad Kostar ritning på kabinet, vart finner jag den?
Gratis.
http://mjrnet.org/pinscape/BuildGuideV2/BuildGuide.php?sid=plywoodCuttingPlans
Volvo v70 skrev:
Vilken annan utrustning i kabinet?
Oj, man kan ha mycket... Jag postade hela min inköpslista tidigare i tråden.
Volvo v70 skrev:
Storlek på skärmar?
Jag hade en 42" som spelfält. I backbox sitter en 30" monitor som "backglass" + 17" för poäng.
Volvo v70 skrev:
Dator komponenter?
Viktigt att grafikkortet klarar att driva 3 monitorer. Uppdateringsfrekvens och upplösning styr valet. Jag klarar mig med Nvidia 3060Ti med min 120Hz/4k setup. Men det är precis att det går. Hade kanske steppat upp en aning idag.
Volvo v70 skrev:
Var köpa spelen.vad kostar de?
Gratis på vpuniverse eller vpforums.org

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
hek hek skrev:
De verktyg jag fick komplettera med var en bordssåg och överhandsfräs. Men man kan nog klara sig fint med en cirkelsåg+skena om man gör lite annan sammanfogning. Hade sedan tidigare sänksåg + skena som jag kapade de stora bitarna med

Gratis.
[länk]

Oj, man kan ha mycket... Jag postade hela min inköpslista tidigare i tråden.

Jag hade en 42" som spelfält. I backbox sitter en 30" monitor som "backglass" + 17" för poäng.

Viktigt att grafikkortet klarar att driva 3 monitorer. Uppdateringsfrekvens och upplösning styr valet. Jag klarar mig med Nvidia 3060Ti med min 120Hz/4k setup. Men det är precis att det går. Hade kanske steppat upp en aning idag.

Gratis på vpuniverse eller vpforums.org
Tack så jättemycket.
Jag ska läsa igenom tråd detta kommer bli ett roligt projekt, kommer ta detta pö om pö då jag jobbar väldigt mycket. Kommer inte påbörjas förrän en bit in på nya året, kommer lägga upp bilder när projektet kommer igång.
Ett jättestort tack......
"Kommer säkerligen mång flera frågor"

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.