39 851 läst · 139 svar
40k läst
139 svar
Virtual Pinball
Köpt en Wemos + Pinmos.K K1as skrev:
https://shop.arnoz.com/en/adressable-led/2-pinmos.html
Arnoz har bra grejer för vpin-byggen. Köpte hans rigmaster, brain samt grejer till uppskjutaren där också.
En wemos kan styra upp 8 lister/matriser (men man kan seriekoppla fler om man vill och dela upp dom via konfig)
Jag kommer nog använda 7 kanaler. 1x matris, 2 x sidor, 2 x högtalare, 2 x undercab.
Men detta är väl för cab och GI belysning? Själva LED-displayen finns ju PIN2DMD, fast du kanske tänkt köra en vanlig datorskärm?hek skrev:Köpt en Wemos + Pinmos.
[länk]
Arnoz har bra grejer för vpin-byggen. Köpte hans rigmaster, brain samt grejer till uppskjutaren där också.
En wemos kan styra upp 8 lister/matriser (men man kan seriekoppla fler om man vill och dela upp dom via konfig)
Jag kommer nog använda 7 kanaler. 1x matris, 2 x sidor, 2 x högtalare, 2 x undercab.
Ja, vanlig skärm för dmd. Matrisen som ligger under glaset i fronten har addresserbaea leds och styrs av wemosen. PIN2DMD använder en annan teknik.. samma som på starka reklamtavlor.J JohanLun skrev:
Jag tror att problemet är att de är gjorda för liggande format på skärmen, och från en tid när spelen hade låst upplösning. Svårt att få det bra på de här proportionerna.Dan1891 skrev:
Jag råkar ha viss (men gammal) inside information om detta.T Troberg skrev:
Men jag vet inte hur Virtual Pinball funkar, men här är ett antagande. Pinball Dreams är skrivet för Amigans arkitektur, i 68k assembler. Min tro är att virtual pinball emulerar den HW och den 6802 CPU som sitter i WMS spelen, ljudkort, switchmatris för lampor, solenoider, switchar osv. Amigaspelet har ju inte alls samma format på "logiken" osv. Så det är nog ett jätte jobb att konverera detta. Plus att rättigheterna för spelen troligen fortfarande tillhör någon, de senare spelen gissar jag fortfarande ägs av Digital Illusions (DICE/EA) medan de första spelen ägdes av 21st centry entertainment som gick i konkurs på 90-talet och rättigheter mm såldes vidare. Och även om dessa spel var revolutionerande på sin tid är de jämfört med vad som finns i VPIN med riktiga spel som förebilder rätt bleka.
Grafiken är nog därmed det minsta problemet att ordna fram.
Två lager svart färg blev det efter jobbet idag. Tror det duger nu... får kika i ordentligt dagsljus imorgon.
Under tiden färgen torkade passade jag på snickra ihop en låda till subwoofern.
Inte vacker.. men jag hoppas den gör sitt jobb.
Under tiden färgen torkade passade jag på snickra ihop en låda till subwoofern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte vacker.. men jag hoppas den gör sitt jobb.
Riktigt snyggt och spännande bygge! För mig som aldrig skulle få ihop ekektroniken kanske detta är ett alternativ?
https://stuffstore.se/produkt/flipp...PeisWjAlulIzYHr03ESNm8iH5YBZHmLJMGrii-P6y69qw
https://stuffstore.se/produkt/flipp...PeisWjAlulIzYHr03ESNm8iH5YBZHmLJMGrii-P6y69qw
Fredagsmys! Äntligen lite montering!
Byggde en spärr som kan används när man fäller upp skärmen.
Sedan monterade jag strömförsörjningen
...och benen
Subwooferlådan (underifrån)
Transformatorer för 5, 12 och 24 volt
Jordade benen (flätan kommer också anslutas till lockdownbar, myntlucka och siderails)
Myntlucka, knappar, plunger med den analoga glidresistorn.
Kul när det händer lite.
Byggde en spärr som kan används när man fäller upp skärmen.
Logga in
Skapa konto
Sedan monterade jag strömförsörjningen
Logga in
Skapa konto
...och benen
Logga in
Skapa konto
Subwooferlådan (underifrån)
Logga in
Skapa konto
Transformatorer för 5, 12 och 24 volt
Logga in
Skapa konto
Jordade benen (flätan kommer också anslutas till lockdownbar, myntlucka och siderails)
Logga in
Skapa konto
Myntlucka, knappar, plunger med den analoga glidresistorn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul när det händer lite.
Redigerat:
Imponerande bra tempo på bygget!
Blev inte supermycket gjort idag då vi skall iväg på kalas. Men fläkarna kom på plats.
Exciters (små vibrationshögtalare) som sitter i fyra hörn. Blev tajt vid uppskjutaren...
Tillverkade också en liten bur av hönsnät till skakmotorn.
Logga in
Skapa konto
Exciters (små vibrationshögtalare) som sitter i fyra hörn. Blev tajt vid uppskjutaren...
Logga in
Skapa konto
Tillverkade också en liten bur av hönsnät till skakmotorn.
Logga in
Skapa konto