Hur har du löst styrningen av din led-matrix och var kommer delarna ifrån?
 
K K1as skrev:
Hur har du löst styrningen av din led-matrix och var kommer delarna ifrån?
Köpt en Wemos + Pinmos.
https://shop.arnoz.com/en/adressable-led/2-pinmos.html

Arnoz har bra grejer för vpin-byggen. Köpte hans rigmaster, brain samt grejer till uppskjutaren där också.

En wemos kan styra upp 8 lister/matriser (men man kan seriekoppla fler om man vill och dela upp dom via konfig)

Jag kommer nog använda 7 kanaler. 1x matris, 2 x sidor, 2 x högtalare, 2 x undercab.
 
Har du nån bild eller så på hur det är tänkt att se ut när det är klart?
 
nino nino skrev:
Har du nån bild eller så på hur det är tänkt att se ut när det är klart?
Du menar som en skiss? Nej, tyvärr. Men dimensioner på kabinett och backbox är exakt som ett vanligt flipper.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
hek hek skrev:
Köpt en Wemos + Pinmos.
[länk]

Arnoz har bra grejer för vpin-byggen. Köpte hans rigmaster, brain samt grejer till uppskjutaren där också.

En wemos kan styra upp 8 lister/matriser (men man kan seriekoppla fler om man vill och dela upp dom via konfig)

Jag kommer nog använda 7 kanaler. 1x matris, 2 x sidor, 2 x högtalare, 2 x undercab.
Men detta är väl för cab och GI belysning? Själva LED-displayen finns ju PIN2DMD, fast du kanske tänkt köra en vanlig datorskärm?
 
J JohanLun skrev:
Men detta är väl för cab och GI belysning? Själva LED-displayen finns ju PIN2DMD, fast du kanske tänkt köra en vanlig datorskärm?
Ja, vanlig skärm för dmd. Matrisen som ligger under glaset i fronten har addresserbaea leds och styrs av wemosen. PIN2DMD använder en annan teknik.. samma som på starka reklamtavlor.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
En tanke slog mig! Finns de gamla goda Amiga Pinball Dreams och Fantasies banorna i Virtual Pinball?
Eller är de under copyright fortfarande?
Jag tror att problemet är att de är gjorda för liggande format på skärmen, och från en tid när spelen hade låst upplösning. Svårt att få det bra på de här proportionerna.
 
  • Ledsen
Dan1891
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag tror att problemet är att de är gjorda för liggande format på skärmen, och från en tid när spelen hade låst upplösning. Svårt att få det bra på de här proportionerna.
Jag råkar ha viss (men gammal) inside information om detta.

Men jag vet inte hur Virtual Pinball funkar, men här är ett antagande. Pinball Dreams är skrivet för Amigans arkitektur, i 68k assembler. Min tro är att virtual pinball emulerar den HW och den 6802 CPU som sitter i WMS spelen, ljudkort, switchmatris för lampor, solenoider, switchar osv. Amigaspelet har ju inte alls samma format på "logiken" osv. Så det är nog ett jätte jobb att konverera detta. Plus att rättigheterna för spelen troligen fortfarande tillhör någon, de senare spelen gissar jag fortfarande ägs av Digital Illusions (DICE/EA) medan de första spelen ägdes av 21st centry entertainment som gick i konkurs på 90-talet och rättigheter mm såldes vidare. Och även om dessa spel var revolutionerande på sin tid är de jämfört med vad som finns i VPIN med riktiga spel som förebilder rätt bleka.

Grafiken är nog därmed det minsta problemet att ordna fram.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Två lager svart färg blev det efter jobbet idag. Tror det duger nu... får kika i ordentligt dagsljus imorgon.

Under tiden färgen torkade passade jag på snickra ihop en låda till subwoofern.

Teknisk ritning av en subwooferlåda, mått och materialspecifikationer, delvis rivet papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord utomhus med högtalarbyggen, verktyg, lim, kablar. Pool och stolar synliga i bakgrunden. Diy-projekt på gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsstation med verktyg, byggprojekt, limkassett, träbitar och flaskor utomhus på brun kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högtalarbygge eller reparation, med högtalarelement, klämma, bomull och verktyg på bord utomhus. DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart högtalarlåda på kartong med kablar, pensel, skruvmejslar och produktlåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte vacker.. men jag hoppas den gör sitt jobb.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
hek hek skrev:
Två lager svart färg blev det efter jobbet idag. Tror det duger nu...
Lägg två lager till. Ett så här digert och fint bygge kräver sina detaljer. Vad är en dag till med torktid i det stora hela? Det är sådant som gör de där sista 90 procenten.
 
  • Gilla
hek och 2 till
  • Laddar…
Fredagsmys! Äntligen lite montering!

Byggde en spärr som kan används när man fäller upp skärmen.
Utomhus cornhole-spelbräda, lutande, med hål, trästöttor, nätdetalj. Spelelement synliga men ur bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan monterade jag strömförsörjningen
Eluttag på en trävägg med switchar och kablar, sannolikt i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och benen
Utomhus, ofärdigt arkadspelkabinett, svart, på ben, i en trädgård, soligt väder, grill och möbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Subwooferlådan (underifrån)
Närbild på svart tak med ventilationsgaller, skruvar och suddig bakgrund med byggnader och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Transformatorer för 5, 12 och 24 volt
Elektrisk utrustning med kablar, strömförsörjningsenheter och grenuttag monterade på träyta. Installationsprojekt eller arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordade benen (flätan kommer också anslutas till lockdownbar, myntlucka och siderails)
Metallplatta med skruvar, elkabel, ansluten jordkabel och svart plastlåda på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Myntlucka, knappar, plunger med den analoga glidresistorn.
Svart arkadmaskin utomhus, reglage, knappar, myntingång, lås med nycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis monterat 3D-skrivarprojekt med komponenter och verktyg på betongtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul när det händer lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Anderscurl och 16 till
  • Laddar…
K KristofferBromma skrev:
Imponerande bra tempo på bygget!
Hade en tanke om att få det spelbart till en student om 3 veckor...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Blev inte supermycket gjort idag då vi skall iväg på kalas. Men fläkarna kom på plats.
Svart rökgenerator med två fläktar och en röd strömbrytare utomhus på betong, delvis i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exciters (små vibrationshögtalare) som sitter i fyra hörn. Blev tajt vid uppskjutaren...
Anpassad låda med elektroniska komponenter, fläktar, kablar och ett mekaniskt system. Verkar vara en del av en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkade också en liten bur av hönsnät till skakmotorn.
Elektrisk motor innesluten i metallgaller, röd kabel ansluten, bredvid en datorfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.