39 911 läst · 139 svar
40k läst
139 svar
Virtual Pinball
Grymt projekt! Kommer följas.
Började denna strålande dag med att borra ut för tryckknapparna på framsidan. Följer mottot färre är bättre. Någon sa att för varje knapp man lägger till så försvinner 1 månad av ens liv i förklaringar till släkt och vänner. Start/exit får det bli...
Fläkten kom förresten igår. Den 3D printande luftkanals-splittern verkar passa bra.
Fixade sedan hållarna för högtalarpenelen. Fick använda en sån där hylsa man skruvar i träet då den sitter i kanten på det spröda MDF:en. Hylsan var 10mm djup och skivan 12mm. Råkade tyvärr borra igenom på ett av hålen. Kunde fixas med lite träspackel.
Nästa misstag var att jag glömma att låsa anhållet när jag skulle fräsa kanten på biten som skall ligga på toppen av kabinettet. Blev en rejäl slirning... tur att det inte kommer synas när den kommer på plats.
Sista kluriga träbiten som behövde göras var en triangelformad list som skall sitta i hörnen av kabinettet där benskruvarna går in i mottagaren. Fick den rätt på andra försöket. Lite läskigt när man håller på med bordssågen ibland.
Slutade dagen med att limma ihop alla delarna i kabinettet! Känns stort att ha kommit hit!
Trött hund...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fläkten kom förresten igår. Den 3D printande luftkanals-splittern verkar passa bra.
Logga in
Skapa konto
Fixade sedan hållarna för högtalarpenelen. Fick använda en sån där hylsa man skruvar i träet då den sitter i kanten på det spröda MDF:en. Hylsan var 10mm djup och skivan 12mm. Råkade tyvärr borra igenom på ett av hålen. Kunde fixas med lite träspackel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa misstag var att jag glömma att låsa anhållet när jag skulle fräsa kanten på biten som skall ligga på toppen av kabinettet. Blev en rejäl slirning... tur att det inte kommer synas när den kommer på plats.
Logga in
Skapa konto
Sista kluriga träbiten som behövde göras var en triangelformad list som skall sitta i hörnen av kabinettet där benskruvarna går in i mottagaren. Fick den rätt på andra försöket. Lite läskigt när man håller på med bordssågen ibland.
Logga in
Skapa konto
Slutade dagen med att limma ihop alla delarna i kabinettet! Känns stort att ha kommit hit!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trött hund...
Redigerat:
Idag hann jag bara borra för benen och lite slip/spackel
Hörnen skulle borras 45 grader exakt rakt... min borrmall underlättade något oerhört för att få det rakt.
Limmade och spikpistolade fast de triangelformade bitarna innan borrningen.
Fick skruva bort benen igen för att påbörja slip och spackel. Tydligen är vinyl inte så förlåtande om man har ojämnheter har jag läst.
Hörnen skulle borras 45 grader exakt rakt... min borrmall underlättade något oerhört för att få det rakt.
Limmade och spikpistolade fast de triangelformade bitarna innan borrningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick skruva bort benen igen för att påbörja slip och spackel. Tydligen är vinyl inte så förlåtande om man har ojämnheter har jag läst.
Logga in
Skapa konto
Vilket roligt projekt!
Har länge velat starta ett bygge själv men inte kommit igång, har däremot "tränat" lite genom att bygga en arkadmaskin för att testa en del av bygg-momenten.
Du ska inte inkludera en Kinect också för att få 3D-upplevelse på spelet?
Har länge velat starta ett bygge själv men inte kommit igång, har däremot "tränat" lite genom att bygga en arkadmaskin för att testa en del av bygg-momenten.
Du ska inte inkludera en Kinect också för att få 3D-upplevelse på spelet?
Läst på lite om kinnect... Det verkar vara blandade upplevelser av hur 3d det blir (båda ögonen ser ju samma bild). Jag har däremot tänkt låna en kollegas 3d-headset vid tillfälle. Det skall vara väldigt "immersive" tydligen. Har placerat en USB-port under kabinettet i fronten för detta.DaErkiman skrev:
Redigerat:
Har börjat fundera på hur spelfälts-tv:n skall monteras. Var speciellt fundersam på hur jag skulle göra med den lilla powerknappen/it-sensorn som sticker ut på undersidan av tv:n ca 1cm. Den kommer vara lite i vägen om jag skall montera led-lister på sidorna.
Fick ta och dissikera den nya tv:n...
Visade sig att det var ganska lätt att flytta på it-sensorn till en bättre plats.
Men det var tyvärr även en utstickande del i bakpanelen...
Man kan ju naturlitvis såga bort den delen... Men för att inte tappa garantin är det nog smartare att helt enkelt skippa bakpanelen helt. Skall ju ändå montera härligheten på en 12mm mdf-skiva för att kunna lyfta upp skärmen ur kabinettet på ett smidigt sätt vid behov (och VESA fästpunkterna finns ju kvar). Dessutom blir ventilationen enklare att lösa. Sågade ut en bit där de varma power-komponenterna kommer hamna.
Fick ta och dissikera den nya tv:n...
Logga in
Skapa konto
Visade sig att det var ganska lätt att flytta på it-sensorn till en bättre plats.
Logga in
Skapa konto
Men det var tyvärr även en utstickande del i bakpanelen...
Logga in
Skapa konto
Man kan ju naturlitvis såga bort den delen... Men för att inte tappa garantin är det nog smartare att helt enkelt skippa bakpanelen helt. Skall ju ändå montera härligheten på en 12mm mdf-skiva för att kunna lyfta upp skärmen ur kabinettet på ett smidigt sätt vid behov (och VESA fästpunkterna finns ju kvar). Dessutom blir ventilationen enklare att lösa. Sågade ut en bit där de varma power-komponenterna kommer hamna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Testa, mäta och kontrollera... Idag har jag trippelcheckat alla mått så att flipperknappar och plunger (uppskjutaren) inte hamnar i vägen för spelplansskärmen innan jag gjorde hålen.
Ville ha en lagom vinkel på skärmen så jag får plats med en led-matrix längst bak på spelplanen och så nära lockdown-baren som möjligt.
Fuskade med en isoleringsskiva som råkade vara precis lika tjock som tvn + MDF-skivan.
Ville ha en lagom vinkel på skärmen så jag får plats med en led-matrix längst bak på spelplanen och så nära lockdown-baren som möjligt.
Fuskade med en isoleringsskiva som råkade vara precis lika tjock som tvn + MDF-skivan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsatt med upphängning av skärmen idag. Satte också ett par överlappande hönsnät över ventilationsöppningen så ingen råkar peta där när man fäller upp skärmen.
Sågade också till listen som skall hålla ledskenan bredvid spelplanen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sågade också till listen som skall hålla ledskenan bredvid spelplanen.
Logga in
Skapa konto
Hela jäkla dagen gick åt till att få ordning på ledmatris och sidolister för leddar. Ganska pilligt att få dom i rätt höjd och lutning så det ser snyggt ut.
Matrisen byggdes av dubbla lager av mdf + lite padding och ovanpå. Avslutades med 4mm akrylplast med 15% solfilm applicerad.
Ledmatrisen fick klippas lite för att få plats
Hål på baksidan där allt kan kopplas ihop
...och med sidolister:
Puh.. solfilmen blev lite bubblig så jag avslutade kvällen med ett nytt försök. Nu skall jag inte röra den förrän den torkat ordentligt.
Matrisen byggdes av dubbla lager av mdf + lite padding och ovanpå. Avslutades med 4mm akrylplast med 15% solfilm applicerad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ledmatrisen fick klippas lite för att få plats
Logga in
Skapa konto
Hål på baksidan där allt kan kopplas ihop
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
...och med sidolister:
Logga in
Skapa konto
Puh.. solfilmen blev lite bubblig så jag avslutade kvällen med ett nytt försök. Nu skall jag inte röra den förrän den torkat ordentligt.
Redigerat: