Ägnade kvällen åt att bygga om dotterns gamla roterande diskoljus så att den går att monteras högst upp på backboxen som en s.k. "topper".
Demonterat disco-kulhuvud med kretskort och kablar på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Lite delar till fläkten utskrivna idag.
Svart 3D-utskrivna objekt på ett skrivbord med tangentbord och penna i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Småpyssel med backbox idag och slutligen limmning.
Öppet träkabinett, troligen arkadmaskin, verktyg, hantverksprojekt utomhus, osammanhängande delar, DIY-uppbyggnad.
Skapa konto
Träskelett med rektangulär öppning, tvingar och verktyg på arbetsbänk utomhus. Hantverksprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Idag har jag passat in och ordnat fäste för backglass-monitorn i backboxen.

Träkonstruktion, metallfästen, hörndetalj, skriftmärkning, skruvar, precision, hantverk, arbete pågår, högkvalitativt material.
Skapa konto
Träkonstruktion, metallskruvar, vit yta, del av svart objekt, handskrivet textfragment, antydan om en planritning.
Skapa konto
Träkonstruktion, högtalare, skivor, utomhusarbetsplats, verktyg, soligt, DIY-projekt, byggplats, snickeri, hörlurar, målarjobb.
Skapa konto

Simulerade glasskivan som skall sitta framför monitorn med en 3mm fiberskiva för att få exakt rätt mått. Började även med högtalarpanelen som även skall ha utlopp för fläkt och DMD-skärm.
Blå bärbar dator öppen på trottoar med pappersark och små delar, fotograferad uppifrån.
Skapa konto
Byggarbetsplats med högtalarinstallation, synlig högtalarutskärning, person bär säkerhetsstövel.
Skapa konto

Blev ganska tajt... med gick få plats med allt.

• Gilla
k_per och 8 till
  • Laddar…
Kul och inspirerade att läsa och följa! Gått i samma tankar några år men det har hittills endast resulterat i 4 ben och en plunger som ligger i en kartong.. ;)

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag kör Pinball Dreams på min gamla Amiga 500.
Det är ta mig tusan det bästa pinball spelet någonsin! :)
Jag glömde ju att lägga till vilket otroligt gediget och kreativt projek du håller på med!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Tror pinball dreams finns återskapat... men kan ha fel.
Rätta mig gärna om jag har fel men vill minnas att banorna i Dreams och/eller Illusions lånat sin layout från riktiga flipperspel och därför gick det någorlunda smidigt att konvertera de digitala versionerna av dessa till Amiga-versionerna.

Kul projekt! Jag har också funderat på vPin men jag har nog med att underhålla mitt ”riktiga” flipperspel :)

• Rörigt rum med flipper, kylskåp fullt av klistermärken, utklippsfigur, stol och diverse föremål.
    Skapa konto
  • Gilla
Tom_N och 8 till
  • Laddar…
S Småhusägare skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men vill minnas att banorna i Dreams och/eller Illusions lånat sin layout från riktiga flipperspel och därför gick det någorlunda smidigt att konvertera de digitala versionerna av dessa till Amiga-versionerna.
Ingen aning om hur de gjorde, det var några ungdomar från Växjö som fick till det hela är allt jag vet.

edit: Grejen är ju hur i hela friden de fick till känslan och den naturliga bollbanan.
Man ska komma ihåg att Amiga 500 hade en 7.09 MHz processor och 512 KB ram att leka med!

Redigerat:
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
S Småhusägare skrev:
Gått i samma tankar några år men det har hittills endast resulterat i 4 ben och en plunger som ligger i en kartong.. ;)
Förståligt... Var ett antal mentala barriärer jag fick ta mig över. Projektet innehåller ju ganska avancerat snickeriarbete, elektronik samt mjukvara. Just snickeriet har jag fått läsa på ordentligt då jag är lite novis. Men man kan ju natutligtvis ta genvägar... inte mycket kommer synas när man väl slipat/målat och ev. wrappat härligheten i något motiv.

Guiden jag länkade i första inlägget är en guldgruva.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ingen aning om hur de gjorde, det var några ungdomar från Växjö som fick till det hela är allt jag vet.

edit: Grejen är ju hur i hela friden de fick till känslan och den naturliga bollbanan.
Man ska komma ihåg att Amiga 500 hade en 7.09 MHz processor och 512 KB ram att leka med!
Jo viss inspiration finns ju...

aHR0cHM6Ly9vLnBpbnNpZGUuY29tL2IvNzkvOTMvYjc5OTNhNWNhZDQ0NjYwMDZjNDgzZDNlMGFmYTNmOGFiZTBhODk5Ny5qcGc

40225c77aed1878faeff96b77b58d87f.png

Men från att sno layouten till att få nåt som spelar bra är ju en rätt lång resa...

Att nästan alla flipperspel finns och är spelbara i moderna pinball-emulatorer är ju helt fantastiskt. Har försökt att spela på både PS4 och min PC men tycker inte känslan är rätt. På PS4 upptäckte jag att TVn stod inställd på nåt "filter" vilket inte märktes i många spel, men där timing är viktig (dvs flipper) så var det helt ospelbart. Blev något bättre när man ställde TVn i gaming mode.

Har tyvärr aldrig provat ett "proffsbyggt" VPIN. Det kan säkert vara väl så roligt. Framförallt för att man ju inte kan ha alla kul flipper som "riktiga" spel...

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hann bara med någon timmes arbete ikväll. Fräste ut hål och gjorde försänkning för DMD-skärmen i högtalarpanelen. Blev ganska klent när jag tagit bort så mycket material... så jag limmade på en förstärkning på baksidan.
Svart datorfodralpanel med genomskärningar på ett brunt trägolv, väl synliga skruvhål och självhäftande etiketter.
Skapa konto
Svart rektangulärt objekt med runda utskärningar på träyta, reflekterar träd och himmel.
Skapa konto
Grå hållare och svart surfplatta med vattendroppar, på en träyta utomhus, oskarp bakgrund, dagsljus.
Skapa konto
Ramdel hålls ihop med svarta klämmor för limning eller reparation på arbetsbänk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:

Jag snackade med en av dem för många år sedan, och tydligen var det största problemet multiball. En rörlig boll som kolliderar med en massa stillastående objekt är ganska rättframt, men två rörliga bollar som ska krocka naturligt är svårare (speciellt som den bara simulerar saker i ett visst antal steg per sekund).

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kul projekt! Mera flipper till folket.
Jag håller mig dock enbart till riktiga för jag älskar mekaniken och elektroniken. Banka, slå och ruska på ett äkta spel är halva grejen för mig.
Men fördelen med VPin är att man kan spela allt. Allt, allt, allt.

Några stycken i garaget och farsan några hemma, det är alltid kul att dricka bärs och banka kulor.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V ViperTim skrev:
Kul projekt! Mera flipper till folket.
Jag håller mig dock enbart till riktiga för jag älskar mekaniken och elektroniken. Banka, slå och ruska på ett äkta spel är halva grejen för mig.
Men fördelen med VPin är att man kan spela allt. Allt, allt, allt.

Några stycken i garaget och farsan några hemma, det är alltid kul att dricka bärs och banka kulor.
Man kan ruska även ett vp och tilta det :D

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.