Alfredo Alfredo skrev:
Ska kursen vara enkel får du även rekommendera en viss "låt" med respektive artist.
Men det går ju inte! Allt är ju bra :)

• Älska
  • Gilla
  • Haha
OverAndOut och 2 till
  • Laddar…
Nu fick jag feeling som man brukar säga, och detta album åkte fram från 1961!
8 Bitar Johansson:

Skivomslag, "Jan Johansson", röd och svart text, grafisk design, Megafon etikett, minimalistisk, vinyl LP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av mina favoritalbum med Jan Johansson.
Det är ju så otroligt tragiskt att han gick bort vid endast 37 års ålder i en bilolycka :(

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Och bara för att trötta ut er ännu mer, så kom detta mästerverk från 1958 upp på LPspelaren:

Albumomslag med saxofonist, jazzalbumtitel, fyra andra musikernamn, svartvit med gröna toner, "Original Album + Bonus Tracks".
Skapa konto

Kan nog vara min absolut största favoritplatta i genren.

Och säger man att man inte gillar Jazz efter att hört denna, så gillar man helt enkelt inte musik säger jag :)

Redigerat:
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och bara för att trötta ut er ännu mer, så kom detta mästerverk från 1958 upp på LPspelaren:

[bild]

Kan nog vara min absolut största favoritplatta i genren.

Och säger man att man inte gillar Jazz efter att hört denna, så gillar man helt enkelt inte musik säger jag :)
Eftersom jag halvgillar jazz men inte hört denna skiva så är jag nyfiken och kör nån "musiklyssningstjänst" för att fånga den. Miles Davis och Art Blakey lovar gott.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Jag känner nästan ett uppdrag att tipsa om Jazz här :)
Så idag blev det denna klassiker från 1959, tänkte att nån kanske har missat denna, hur nu det skulle kunna gå till :)

Skivomslag, musiker med trumpet, svartvit, "Kind of Blue", konstnärlig, jazz, Columbia Records, ikoniskt album.
Skapa konto

Och den uppmärksamme känner kanske igen ett och annat namn på omslaget.

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så idag blev det denna klassiker från 1959, tänkte att nån kanske har missat denna, hur nu det skulle kunna gå till :)

[bild][/QUOTEEr
Finns inte i min samling men hänger gärna med i din "lära-sig-lyssna-till-jazz skola".
Harry Bosch, en av mina fiktiva favoritfigurer (i böckerna av Michael Connelly och filmatiseringarna av densamma) lyssnar en hel del till jazz/soft music och varvar ned med detta, och jag tror att det var nån gång runt 2010 som jag tittade på "nåt jag inte minns" (hotell i Kuala Lumpur), var på en resa och kände att lite laid-back hiss-musik som jag tidigare irriterat mig på, faktiskt kunde ge mig ett lugn, och började lyssna till Jan Johansson som jag redan hade skivor av.
Men den musik jag lyssnar till i stunden beror på hur jag mår, jazz går inte alltid hem s a s.

Vi har en total Bowiekväll här, kollar på YouTube och sjunger med. Det ska va gött med musik oavsett.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Finns inte i min samling men hänger gärna med i din "lära-sig-lyssna-till-jazz skola".
Harry Bosch, en av mina fiktiva favoritfigurer (i böckerna av Michael Connelly och filmatiseringarna av densamma) lyssnar en hel del till jazz/soft music och varvar ned med detta, och jag tror att det var nån gång runt 2010 som jag tittade på "nåt jag inte minns" (hotell i Kuala Lumpur), var på en resa och kände att lite laid-back hiss-musik som jag tidigare irriterat mig på, faktiskt kunde ge mig ett lugn, och började lyssna till Jan Johansson som jag redan hade skivor av.
Men den musik jag lyssnar till i stunden beror på hur jag mår, jazz går inte alltid hem s a s.

Vi har en total Bowiekväll här, kollar på YouTube och sjunger med. Det ska va gött med musik oavsett.
Då tycker jag absolut att du ska lägga till Kind of Blue i samlingen!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:

[bild]

För att svara på din direkta fråga så känner jag igen herrarna Cobbs och Coltrane sen tidigare. Tar lite cred för det haha (y)

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:

Aah Harry Bosch! Han spisar jazz!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Skivomslag, "The Atomic Mr. Basie", svampmoln, explosion, röd-orange färgtoner, Count Basie Orchestra, musikalbum, tracklista.
bara omslaget är värt att köpa!

P Pin skrev:
[bild]
bara omslaget är värt att köpa!
Påminner en hel del om en LP jag har:
Rött omslag med svampmoln från kärnvapenexplosion, "Cro-Mags" och "The Age of Quarrel" text.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:

Person inne i rum med panoramautsikt över stad, modern inredning, stora fönster, soligt, vardagsrumsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
P Pin skrev:
[bild]
Visst vill man vara där? Sväva över Hollywood och lyssna till jazz...eller coyotes som ylar.
Fin bild av hans LP-samling, och en bra TV-serie (fast det får vara i annan tråd).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:

[bild]

nu slog det mig...1959 kom detta album..alltså för 64 år sedan..Ja, bra musik står sig länge måste jag säga.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
galento
Hur många plattor har du egentligen ? :D
Hörde på Mental as anything tidigare idag ,
jäkla bra ljud i skivan. Den där Blue Öyster cult skivan ska man se om man hittar. Vi ser ganska ofta på musikvideos på tv.n också :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.