54 512 läst · 1 046 svar
55k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Nu fick jag feeling som man brukar säga, och detta album åkte fram från 1961!
8 Bitar Johansson:
Ett av mina favoritalbum med Jan Johansson.
Det är ju så otroligt tragiskt att han gick bort vid endast 37 års ålder i en bilolycka
8 Bitar Johansson:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett av mina favoritalbum med Jan Johansson.
Det är ju så otroligt tragiskt att han gick bort vid endast 37 års ålder i en bilolycka
Och bara för att trötta ut er ännu mer, så kom detta mästerverk från 1958 upp på LPspelaren:
Kan nog vara min absolut största favoritplatta i genren.
Och säger man att man inte gillar Jazz efter att hört denna, så gillar man helt enkelt inte musik säger jag
Logga in
Skapa konto
Kan nog vara min absolut största favoritplatta i genren.
Och säger man att man inte gillar Jazz efter att hört denna, så gillar man helt enkelt inte musik säger jag
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Eftersom jag halvgillar jazz men inte hört denna skiva så är jag nyfiken och kör nån "musiklyssningstjänst" för att fånga den. Miles Davis och Art Blakey lovar gott.Dan1891 skrev:
Jag känner nästan ett uppdrag att tipsa om Jazz här
Så idag blev det denna klassiker från 1959, tänkte att nån kanske har missat denna, hur nu det skulle kunna gå till
Och den uppmärksamme känner kanske igen ett och annat namn på omslaget.
Så idag blev det denna klassiker från 1959, tänkte att nån kanske har missat denna, hur nu det skulle kunna gå till
Logga in
Skapa konto
Och den uppmärksamme känner kanske igen ett och annat namn på omslaget.
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Finns inte i min samling men hänger gärna med i din "lära-sig-lyssna-till-jazz skola".Dan1891 skrev:
Harry Bosch, en av mina fiktiva favoritfigurer (i böckerna av Michael Connelly och filmatiseringarna av densamma) lyssnar en hel del till jazz/soft music och varvar ned med detta, och jag tror att det var nån gång runt 2010 som jag tittade på "nåt jag inte minns" (hotell i Kuala Lumpur), var på en resa och kände att lite laid-back hiss-musik som jag tidigare irriterat mig på, faktiskt kunde ge mig ett lugn, och började lyssna till Jan Johansson som jag redan hade skivor av.
Men den musik jag lyssnar till i stunden beror på hur jag mår, jazz går inte alltid hem s a s.
Vi har en total Bowiekväll här, kollar på YouTube och sjunger med. Det ska va gött med musik oavsett.
Då tycker jag absolut att du ska lägga till Kind of Blue i samlingen!Maria T skrev:Finns inte i min samling men hänger gärna med i din "lära-sig-lyssna-till-jazz skola".
Harry Bosch, en av mina fiktiva favoritfigurer (i böckerna av Michael Connelly och filmatiseringarna av densamma) lyssnar en hel del till jazz/soft music och varvar ned med detta, och jag tror att det var nån gång runt 2010 som jag tittade på "nåt jag inte minns" (hotell i Kuala Lumpur), var på en resa och kände att lite laid-back hiss-musik som jag tidigare irriterat mig på, faktiskt kunde ge mig ett lugn, och började lyssna till Jan Johansson som jag redan hade skivor av.
Men den musik jag lyssnar till i stunden beror på hur jag mår, jazz går inte alltid hem s a s.
Vi har en total Bowiekväll här, kollar på YouTube och sjunger med. Det ska va gött med musik oavsett.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
För att svara på din direkta fråga så känner jag igen herrarna Cobbs och Coltrane sen tidigare. Tar lite cred för det hahaDan1891 skrev:
Aah Harry Bosch! Han spisar jazz!Maria T skrev:Finns inte i min samling men hänger gärna med i din "lära-sig-lyssna-till-jazz skola".
Maria T skrev:Finns inte i min samling men hänger gärna med i din "lära-sig-lyssna-till-jazz skola".
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
nu slog det mig...1959 kom detta album..alltså för 64 år sedan..Ja, bra musik står sig länge måste jag säga.Dan1891 skrev: