55 587 läst · 1 046 svar
56k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 502 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 502 inlägg
Beställde också massor från Ginza, deras kartonger var bra och de fyllde upp utrymmet med brunt hopknycklat papper eller frigolit. Känns bara som det kan bli lite knepigt att hitta för ändamålet bra kartonger som inte är enorma. En enda LP kanske kan skickas med bubbelplast i en pizzakartong?Alfredo skrev:På åttiotalet beställde jag en del LP från bland andra Ginza och jag minns inte att de packades speciellt märkvärdigt. En platt kartong var det nog bara även om jag inte kan minnas detaljerna.
Nu var ju detta inga dyrgripar utan bara vanliga skivor till dåtidens normala marknadspris så en raritet vill man nog skicka som värde.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 373 inlägg
Kanske inte med 22 skivor på rad, men några har man nog förlorat på det sättet....Maria T skrev:I princip håller jag med dig, ogillar över lag folk som är ohyfsade och trängs men den här situationen är ju minst sagt annorlunda, säg att personen före dig letar efter exakt samma skivor som du [progg från 1973] och du låter den leta igenom varje back i tur och ordning, och du är snäppet efter = "förste man" kommer på slutet att stå där och vela hur många av de 22 progg-plattorna som den tänker köpa och du står där utan en enda proggplatta och hoppas att förstetjingaren ska lämna några skulor kvar.
I det här väldigt specifika fallet så tycker jag nog att rättvisast är om du går och spanar i back nr två
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har aldrig ens tänkt tanken att man ska köa till backarna. Kommer nog fortsätta att inte tänka den tanken.Dan_Johansson skrev:På tal om loppislådor, är det någon här som har något att säga om hur man ordnar kösystemet när det är färre lådor hos nån "vanlig säljare" (inte de som bara åker runt och kränger skivor och har typ 20 backar på rad)?
För mig är det liksom självklart att man aldrig går "före" och börjar kolla back 2, när personen som kom innan står och kollar back 1, utan att man väntar och tar back 1 efter..
Höll på att hamna i slagsmål med en gobbe som hade väldigt bråttom på en loppis häromveckan, och inte riktigt verkade vara på samma plan som jag..
Är jag ute och cyklar, eller finns det en tyst överenskommelse bland kännare?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag köper mina flesta skivor från discogs.com. Utbudet är större än på Tradera och priserna blir förmodligen lite jämnare. Köper sällan jättedyra skivor så där kanske Tradera fyller en funktion, men för helt vanliga eller någorlunda vanliga skivor är discogs kanon. Kollar man betygen på säljarna blir det sällan problem heller.galento skrev:
Lite Off topic men ändå. Apropå det här med hyfs när man kollar vinyllådor på loppisar så finns det i min stad en person som brukar ta upp så stor plats vid lådorna så ingen kommer fram såvida det inte är 5-10 lådor. Om bara 2 eller 3 finns ingen chans att komma igenom utan att fråga om han kan flytta på sig lite.
Då brukar han oftast köra sitt starkaste kort; vadå då? jag har ju varit med i farmen. Ja är ju kääändis. Jo men visst vi såg ditt deltagande Paul..
Vi har såklart andra som gärna kan tränga sig före men Paul är inte favoriserad varken hos säljarna eller de som vill köpa. Han säljer själv också en del av sina fynd. Vet inte om han är dyrare än andra för jag har inte hittat nåt kul som just han har sålt.
Då brukar han oftast köra sitt starkaste kort; vadå då? jag har ju varit med i farmen. Ja är ju kääändis. Jo men visst vi såg ditt deltagande Paul..
Vi har såklart andra som gärna kan tränga sig före men Paul är inte favoriserad varken hos säljarna eller de som vill köpa. Han säljer själv också en del av sina fynd. Vet inte om han är dyrare än andra för jag har inte hittat nåt kul som just han har sålt.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Om man köper en vanlig skiva från någon skivhandlare på nätet har de oftast kartonger som är speciellt anpassade för att skicka vinyl. Nån gång då och då kan den ha fått en smäll i hörnet eller en seam split, men oftast kommer de fram som de ska. Sen är det ju att rekommendera att inte skicka vinylen i fodralet, just för att undvika seam splits.Maria T skrev:Min partner har kollat rätt mycket på Tradera på sistone och sett att vissa LP gått för rätt dyra pengar, bl a några Bob Marley som vi också råkar ha och kan tänka oss att sälja när andan faller på, men hur fasiken förpackar man en LP för att det ska kännas säkert att skicka den?
En enormt stor låda med massa frigolitfluff runt skivan?
Om nån vinner/köper en vara av mig så skulle jag skämmas a*slet av mig om jag packat så dåligt att den kom fram skev eller knäckt (blandar inte in pakethanteringen nu). Har under mina 21 år på Tradera aldrig fått ett dåligt omdöme, och enbart fått beröm för att jag packar bra men en LP..... huvvaligen.
Ja jävlar vilken pajasT Tvattman skrev:Lite Off topic men ändå. Apropå det här med hyfs när man kollar vinyllådor på loppisar så finns det i min stad en person som brukar ta upp så stor plats vid lådorna så ingen kommer fram såvida det inte är 5-10 lådor. Om bara 2 eller 3 finns ingen chans att komma igenom utan att fråga om han kan flytta på sig lite.
[media]
[media]
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Senast jag köpte en LP på tradera, "Ett steg till" med Pugh, så kom den i emballaget för ett cirkelsågklinga lika stor som en LP. Utmärkt stabilt för att packa skivor i. Men så är det ju inte alla gånger. Hur packade skivklubbarna när det begav sig? Jag tror ett par rejäla kartongbitar på vardera sida är tillräckligt. Om sedan postnord lägger försändelsen i solen eller tappar ut den genom öppna bakdörrar är svårt att göra något åt.Maria T skrev:Min partner har kollat rätt mycket på Tradera på sistone och sett att vissa LP gått för rätt dyra pengar, bl a några Bob Marley som vi också råkar ha och kan tänka oss att sälja när andan faller på, men hur fasiken förpackar man en LP för att det ska kännas säkert att skicka den?
En enormt stor låda med massa frigolitfluff runt skivan?
Om nån vinner/köper en vara av mig så skulle jag skämmas a*slet av mig om jag packat så dåligt att den kom fram skev eller knäckt (blandar inte in pakethanteringen nu). Har under mina 21 år på Tradera aldrig fått ett dåligt omdöme, och enbart fått beröm för att jag packar bra men en LP..... huvvaligen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Vad är det för program? Bonde saknar fru?T Tvattman skrev:Lite Off topic men ändå. Apropå det här med hyfs när man kollar vinyllådor på loppisar så finns det i min stad en person som brukar ta upp så stor plats vid lådorna så ingen kommer fram såvida det inte är 5-10 lådor. Om bara 2 eller 3 finns ingen chans att komma igenom utan att fråga om han kan flytta på sig lite.
[media]
[media]
Jag har bra erfarenhet de gånger jag köpt LP med postleverans.imported_Benno skrev:Senast jag köpte en LP på tradera, "Ett steg till" med Pugh, så kom den i emballaget för ett cirkelsågklinga lika stor som en LP. Utmärkt stabilt för att packa skivor i. Men så är det ju inte alla gånger. Hur packade skivklubbarna när det begav sig? Jag tror ett par rejäla kartongbitar på vardera sida är tillräckligt. Om sedan postnord lägger försändelsen i solen eller tappar ut den genom öppna bakdörrar är svårt att göra något åt.
Som du säger, inslagna i kartongsidor och ordentligt tejpade funkar det bra, LP skivor är tåliga, bara de ligger platt och tight i paketet.
@imported_Benno och @roli
Klippen var från farmen. Han var dock också med i "Ensam Kvinna söker" året innan farmen, har jag för mig.
Nu till något helt annat. Den här artisten (Lena Andersson) har jag faktiskt träffat några gånger. Min pappa var från Halmstad och hon bodde där när jag var ung och pappa hälsade på sina släktingar i Halmstad varje påsk. Lena kände några av pappas släktingar och var med ibland och sjöng för oss. Mest var det folksånger men även lite pop.
Jag tror många yngre vinylälskare inte har en aning om vem Lena Andersson är. De kanske tror hon är den kända författaren men icke så. 1971 hade den här Lena Andersson en jättehit här i Sverige. Låten heter "Är Det Konstigt Att Man Längtar Bort Nån Gång". Det är en amerikansk sångare som hter Buffy Sainte-Marie som har gjort orginalet men Lenas version är mycket bättre än orginalet.
Lena var 15 år då hon gjorde första skivan.Tror det var ganska ovanligt på den tiden med så unga artister. Det var Stikkan Andersson som "Hittade" henne kan man säga, även om hon tidigare hade skickat sju låtar till radioprogrammet "Så kan det bli"
Lena var senare med i Hylands hörna och det var nog efter det framträdandet som hon blev känd.
Klippen var från farmen. Han var dock också med i "Ensam Kvinna söker" året innan farmen, har jag för mig.
Nu till något helt annat. Den här artisten (Lena Andersson) har jag faktiskt träffat några gånger. Min pappa var från Halmstad och hon bodde där när jag var ung och pappa hälsade på sina släktingar i Halmstad varje påsk. Lena kände några av pappas släktingar och var med ibland och sjöng för oss. Mest var det folksånger men även lite pop.
Jag tror många yngre vinylälskare inte har en aning om vem Lena Andersson är. De kanske tror hon är den kända författaren men icke så. 1971 hade den här Lena Andersson en jättehit här i Sverige. Låten heter "Är Det Konstigt Att Man Längtar Bort Nån Gång". Det är en amerikansk sångare som hter Buffy Sainte-Marie som har gjort orginalet men Lenas version är mycket bättre än orginalet.
Lena var 15 år då hon gjorde första skivan.Tror det var ganska ovanligt på den tiden med så unga artister. Det var Stikkan Andersson som "Hittade" henne kan man säga, även om hon tidigare hade skickat sju låtar till radioprogrammet "Så kan det bli"
Lena var senare med i Hylands hörna och det var nog efter det framträdandet som hon blev känd.