imported_Benno imported_Benno skrev:
Den här innehåller klassikern "Girls on film" som inleds med ljudet av en Nikon FM med motor MD-11 eller MD-12 (enligt hörsägen).
[bild]
Tillhör sorgligt nog en av skivorna som hamnade på tippen... den låt jag fastnade mest för var Careless memories från samma platta. Över 100milj sålda skivor talar sitt tydliga språk !

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Oj oj oj, så man dräglade över Samantha som en tonåring på 80-talet :)
Men musiken var väl sådär får man säga nu i efterhand :)
Vad tycks om denna videon ;)

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Nu blir det ännu lite mer OT från vinylen, men vissa låter bär jag alltid med mig i hjärtat - Lita Fords sång "Lisa" som handlar om hennes mamma, blev lite av tröst när min mamma var sjuk (och senare avled). Mycket fin text.

Sen är en annan favorit duetten med Lita Ford och Ozzy "Close my eyes forever", två grymt bra röster.

Nä, nu blev jag sugen på lite Black Sabbath :p

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Lite söndagsmys får man väl ändå bjuda på :D
Röd och vit bokrygg med svart text och symbol, lutad mot en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
I kväll blev det denna LP från 1971.

Vilken röst! Och artist, tyvärr fick han väl inte den uppmärksamhet som han var värd, och nu tom. nästan bortglömd. :(

Vinylskiva med omslag för Richie Havens "The Great Blind Degree", utgiven av Polydor, rödtonat konstnärligt omslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

galento
Såg att det säljs en del LP på Tradera men
är lite svårt att inte se skicket ;)

galento galento skrev:
Såg att det säljs en del LP på Tradera men
är lite svårt att inte se skicket ;)
Problemet är att fraktkostnaden är så hög att det blir dyra skivor även om de var billiga. Är skicket sedan inte bättre än i loppislådan så blir det en ren förlust.

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
På tal om loppislådor, är det någon här som har något att säga om hur man ordnar kösystemet när det är färre lådor hos nån "vanlig säljare" (inte de som bara åker runt och kränger skivor och har typ 20 backar på rad)?

För mig är det liksom självklart att man aldrig går "före" och börjar kolla back 2, när personen som kom innan står och kollar back 1, utan att man väntar och tar back 1 efter..

Höll på att hamna i slagsmål med en gobbe som hade väldigt bråttom på en loppis häromveckan, och inte riktigt verkade vara på samma plan som jag..

Är jag ute och cyklar, eller finns det en tyst överenskommelse bland kännare? :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
hsd
Klart att man kollar nästa back om någon står å kollar första, en del tar väääldigt lång tid på sig innan de kommit igenom en back
De som reser runt med +20 backar har oftast inget för mig intressant
På slagauktiioner irl. brukar det finnas guldkorn men ofta innebär det att det blir många ointressanta skivor i bunten
Har även hittat några på Erikshjälpen och då köper man ju bara det intressanta

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På tal om loppislådor, är det någon här som har något att säga om hur man ordnar kösystemet när det är färre lådor hos nån "vanlig säljare" (inte de som bara åker runt och kränger skivor och har typ 20 backar på rad)?

För mig är det liksom självklart att man aldrig går "före" och börjar kolla back 2, när personen som kom innan står och kollar back 1, utan att man väntar och tar back 1 efter..

Höll på att hamna i slagsmål med en gobbe som hade väldigt bråttom på en loppis häromveckan, och inte riktigt verkade vara på samma plan som jag..

Är jag ute och cyklar, eller finns det en tyst överenskommelse bland kännare? :)
I princip håller jag med dig, ogillar över lag folk som är ohyfsade och trängs men den här situationen är ju minst sagt annorlunda, säg att personen före dig letar efter exakt samma skivor som du [progg från 1973] och du låter den leta igenom varje back i tur och ordning, och du är snäppet efter = "förste man" kommer på slutet att stå där och vela hur många av de 22 progg-plattorna som den tänker köpa och du står där utan en enda proggplatta och hoppas att förstetjingaren ska lämna några skulor kvar.
I det här väldigt specifika fallet så tycker jag nog att rättvisast är om du går och spanar i back nr två :)

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Maria T
imported_Benno imported_Benno skrev:
Problemet är att fraktkostnaden är så hög att det blir dyra skivor även om de var billiga. Är skicket sedan inte bättre än i loppislådan så blir det en ren förlust.
Min partner har kollat rätt mycket på Tradera på sistone och sett att vissa LP gått för rätt dyra pengar, bl a några Bob Marley som vi också råkar ha och kan tänka oss att sälja när andan faller på, men hur fasiken förpackar man en LP för att det ska kännas säkert att skicka den?
En enormt stor låda med massa frigolitfluff runt skivan?
Om nån vinner/köper en vara av mig så skulle jag skämmas a*slet av mig om jag packat så dåligt att den kom fram skev eller knäckt (blandar inte in pakethanteringen nu). Har under mina 21 år på Tradera aldrig fått ett dåligt omdöme, och enbart fått beröm för att jag packar bra men en LP..... huvvaligen.

Maria T Maria T skrev:
Min partner har kollat rätt mycket på Tradera på sistone och sett att vissa LP gått för rätt dyra pengar, bl a några Bob Marley som vi också råkar ha och kan tänka oss att sälja när andan faller på, men hur fasiken förpackar man en LP för att det ska kännas säkert att skicka den?
En enormt stor låda med massa frigolitfluff runt skivan?
Om nån vinner/köper en vara av mig så skulle jag skämmas a*slet av mig om jag packat så dåligt att den kom fram skev eller knäckt (blandar inte in pakethanteringen nu). Har under mina 21 år på Tradera aldrig fått ett dåligt omdöme, och enbart fått beröm för att jag packar bra men en LP..... huvvaligen.
Jag fick en singel skickad i vanligt C4-kuvert. Mitt hår stod rakt upp innan jag hunnit säkerställa att den var oskadad.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Maria T
jarlh jarlh skrev:
Jag fick en singel skickad i vanligt C4-kuvert. Mitt hår stod rakt upp innan jag hunnit säkerställa att den var oskadad.
Några singlar har jag skickat, då med bubbelplast + hård kartong runt, och i ett vadderat kuvert. Man det kanske är jag som är lite nitisk.

Maria T Maria T skrev:
Några singlar har jag skickat, då med bubbelplast + hård kartong runt, och i ett vadderat kuvert. Man det kanske är jag som är lite nitisk.
I mitt fall gick det bra. Singeln är nu värd ungefär 10 ggr pengarna enligt discogs.com.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
hur fasiken förpackar man en LP för att det ska kännas säkert att skicka den?
På åttiotalet beställde jag en del LP från bland andra Ginza och jag minns inte att de packades speciellt märkvärdigt. En platt kartong var det nog bara även om jag inte kan minnas detaljerna.

Nu var ju detta inga dyrgripar utan bara vanliga skivor till dåtidens normala marknadspris så en raritet vill man nog skicka som värde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.