Skivor som är skeva och solskadade är inte så kul att ha. Har hittat två Youtube videor där det låter ok trots att skivorna är vågiga.


I den andra videon hoppar skivan ibland men det beror nog inte på att den är skev utan att det är en enkel skivspelare utan justeringsratt för nåltryck. Vet att jag hade en billig skivspelare som var hopplös med skivor från Chrysalis records och även vissa WEA pressar. Ibland löste man det med 10 öring ovanpå nålen.

 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det denna LP'n från 1989, och den har stått sig bra måste jag säga, med tanke på att det var i början av techno/club/dance vågen! Riktigt sköna låtar som inte känns föråldrade alls, inte för mig iaf.

Färgglad skulptur på skivomslag vid sidan av svart vinylskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Hade lovat mig själv att nästa gång Depeche Mode kommer till Stockholm så ska jag se dem.
Blev inget av med det tyvärr, kan skylla på många saker varför jag inte köpte biljett... lyssnade däremot på Fredrik Strages (för övrigt en favorit bland musikrecensenter sen länge) inför-konserten-snacket och efter-konserten-dito på TV4 Nyhetsmorgon och det gjorde mig jätteglad, han verkligen hyllade konserten.
Senaste skivan Memento Mori är, enligt mig, svinbra.
(Såg Depeche på Hovet 1988, och några gånger därefter) plus har sett dem i England och i Tyskland.

Letar ännu efter en specifik singel som jag tänkte posta här, håll ut.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Den här skivan är superbra. Jag gjorde dock ett misstag då jag köpte den på rea första gången 1989. Utgåvan jag köpte då var en bildskiva och det såg ju fräckt ut med en snurrande Michael Jackson på skivtallriken.

Själva utgåvan var dock under all krititk. Framförallt brusade den högt. Skivan var även felcentrerad så den svajade rätt rejält i vissa låtar. Jag blev även besviken då jag hörde i "I just can´t stop loving you" så hade de tagit bort Michaels talande inledning. På "Smooth criminal" hade de tagit bort andetagen.

Hittade orginalutgåvan av skivan på loppis för några år sedan för 10 kronor så den köpte jag. Perfekt kvalitet och både "I just can´t stop loving you" och "Smooth criminal" låter som de skall. Inget svaj heller utan perfekt ljud.

Sensmoral: Köp gärna skivor men unvik 80 talets bildskivor.

 
  • Albumomslag, man i svart läder, röd text "BAD", stilfull, ikonisk pose.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Appropå 80-talets bildskivor... Ja, de låter i allmänhet riktigt riktigt dåligt. :crysmile:
Här har vi i alla fall Samantha Fox första två album - vardera på 3 x 7" bildvinyl.
 
  • Fyra vinylskivomslag med kvinnlig artist, röd matta, skyddsfodral, "Samantha Fox", nostalgi, musik, 1980-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
nameloser och 2 till
  • Laddar…
Den här innehåller klassikern "Girls on film" som inleds med ljudet av en Nikon FM med motor MD-11 eller MD-12 (enligt hörsägen).
Vinylskiva, Duran Duran, gruppbild, färgstark, retro, musik, popband, 80-tal, omslag, stiliga män, vinylsamling, skivhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
nameloser och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Appropå 80-talets bildskivor... Ja, de låter i allmänhet riktigt riktigt dåligt. :crysmile:
Här har vi i alla fall Samantha Fox första två album - vardera på 3 x 7" bildvinyl.
Oj oj oj, så man dräglade över Samantha som en tonåring på 80-talet :)
Men musiken var väl sådär får man säga nu i efterhand :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bra samlings-LP (dubbel) med grymma låten "A Change Is Gonna Come".
Skivomslag, man i skjorta, leende, "The Man and His Music", omgiven av andra album.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skivomslag från RCA med en leende man. Röd bakgrund, låtlistor och RCA-logotyp syns. Vinylskivor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bra samlings-LP (dubbel) med grymma låten "A Change Is Gonna Come".
[bild] [bild]
Vilken artist! Vilken röst och låtar, trist att han gick bort så ung... Kungen av soul, är det inte så man kallar honom?
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
"One LP Wonder" Jakob Hellman. :) Tycker den går att lyssna på än idag.
En person med gitarr på skivomslag, svartvitt foto, bokhylla med skivor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OverAndOut och 4 till
  • Laddar…
Lite Ebba Grön

Två vikta pappersark med mönster och bilder, ett diagonalt randigt, ett med hjärtform och foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Maria T
imported_Benno imported_Benno skrev:
Den här innehåller klassikern "Girls on film" som inleds med ljudet av en Nikon FM med motor MD-11 eller MD-12 (enligt hörsägen).
[bild]
Har Girls on film som ringsignal sen 2010, kan inte välja något bättre ( hade Popcorn i flera år innan dess). Just kameramotorljudet är så kul, skrämmer lite slag på [yngre personer] har jag märkt om det ringer inne på ICA :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Oj oj oj, så man dräglade över Samantha som en tonåring på 80-talet :)
Men musiken var väl sådär får man säga nu i efterhand :)
Jag skulle vilja påstå att låten "Touch me" är en av de bästa som någonsin gjorts. Albumet "Touch me" är däremot ett mediokert hopkok utan minsta lilla röda tråd. :)
 
David Wallin:

Diggade också Samathas "Toch Me" och hade flera plancher från Okej uppsatta i mitt rum när jag bodde hemma. Tror även jag hade Sabrina ett tag men hon sjöng inte lika bra men snygg var hon.
 
  • Kvinnlig artist på albumomslag, mörkhårig, vit topp, gul text, tittar in i kameran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
David Wallin:

Diggade också Samathas "Toch Me" och hade flera plancher från Okej uppsatta i mitt rum när jag bodde hemma. Tror även jag hade Sabrina ett tag men hon sjöng inte lika bra men snygg var hon.
"Boys boys boys" är ju en riktig klassiker! :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.