Efter mina New Order orgier tänkte jag spela nått lite lungnare och hittade denna i skivbacken, från -75:

Färgglad, fantasifylld skivomslagskonst med kostymerad figur, musikinstrument och eklektiska fantasivarelser. "Captain Fantastic", "Elton John".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och Elton var nog mycket bättre än jag insett hittils! Vilken röst, och vilka låtar!
Ett kanonalbum helt klart.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Efter mina New Order orgier tänkte jag spela nått lite lungnare och hittade denna i skivbacken, från -75:

[bild]

Och Elton var nog mycket bättre än jag insett hittils! Vilken röst, och vilka låtar!
Den har jag med + några till. Har varit hemma hos hans fd trummis, Nigel Olsson i Sherman Oaks. Min tremänning bodde granne med Nigel och skötte om hans pool.

Hittade några andra wax , bl.a. Tears for Fears på limiterad 10 tums vinyl, Eagles och Saturday Night Fever OST.

Gamla vinylskivor, omslag med konstverk och band, retro musiksamling.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det blev denna ikväll igen....Och jäklar vad bra! Kan vara ett av de mest unika banden någonsin!
Tröttnar inte heller på New Order. Har lyssnat på ett annat band jag aldrig tröttnar på idag, INXS.
Dock streamat p g a varit ute i trädgården och pulat och ville dränka fågelkvittret (skoja bara på det sista).

• Gilla
galento
  • Laddar…
En artist som jag upptäckte på 80 talet och som jag fortfarande lyssnar på är Mike Oldfield. 1983 eller 1984 hade jag hört låten "Moonlight Shadow" med mike Oldfield (Fast det är Maggie Reily som sjunger) så jag köpte fulllängds LPn "Crises" där "Moonlight Shadow" är med. Snart köpte jag även hans första skiva "Tubular Bells" och många fler.

Runt 1990 köpte jag en skiva med mike som jag först tyckte var lite jobbig att lyssna på. Det albumet heter "Amarok" och består av drygt en timmes mest instrumental musik. Mot slutet på B-Sidan är det lite sång men inte mycket. Jag sparade dock skivan även om jag inte gillade den då men nu är den en av de bästa han gjorde på den tiden.

Skivan är minst sagt en vattendelare men jag har ett tips om ni vill lyssna på skivan antingen genom Spotify eller köpa på vinyl från second hand eller så.

Sitt gärna ner och lyssna på musiken men håll inte på med te.x städa. Gör inget distraherande och låt musiken komma till dig i lugn och ro. Ha lagom volum, det finns några ställen på skivan med lite högre ljud (Mest i början)
Förvänta dig inte höra "Tubular Bells" utan mera något mera unikt. Dansa gärna till afrika musiken när den börjar. Skratta åt Margaret Thatcter imitationen och ha en trevlig stund helt enkelt.

• Skivomslag. Man med mörkt, vågigt hår. Står igenom fuktig ruta. Text "Mike Oldfield" och "Amarok". Vintage look.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Från en någorlunda lätt skiva att hitta på second hand kommer vi nu till en lite mera udda skiva. En singel i det här fallet. Artisten heter Katarina Nydenstam och låten heter "Natten Brinner". Det här är en trevlig svensk Italo-Disco låt som verkligen är catchy. Som tur är finns den uppladdad på Youtube (Dock inte av mig) så folk kan lyssna på den. Jag hittade denna på pingstkyrkans second hand i Karlskrona.

• Kvinna i jeansjacka, bandana, 80-tals frisyr. Omslag till Katarinas musikalbum "Natten Brinner Som en dröm".
    Skapa konto
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Väldigt bra låt. Så catchy. Bara lyssna och njut.

galento
Maria T Maria T skrev:
Tröttnar inte heller på New Order. Har lyssnat på ett annat band jag aldrig tröttnar på idag, INXS.
Dock streamat p g a varit ute i trädgården och pulat och ville dränka fågelkvittret (skoja bara på det sista).
Ja INXS är en favorit här också , fasen Wembley -91 måste ha varit en höjdare.
Spelar dom även på youtube på tv,n och då
är subwofern kanon. Blev Creedence ,Montrose , Alice C , Billy Idol , Mental as Anything , Saxon mm igår kväll :D

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
Det här är en trevlig svensk Italo-Disco låt som verkligen är catchy.
Appropå Italo!
Estlands bidrag till Eurovision 2017 var en helt okej latino-poplåt. MEN, på 12an finns även "Verona - 1985 version", en grym italoversion (finns nog på Spotify nu också). Jag har flera gånger DJat den på 80-talsdiscon och den passerar alltid som en okänd 80-talshit. :rofl:

• Skivomslag, man och kvinna, läder, paljetter, "Verona", gammal stad, artistiska poser, musikrelaterat.
    Skapa konto
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Maria T
T Tvattman skrev:
En artist som jag upptäckte på 80 talet och som jag fortfarande lyssnar på är Mike Oldfield.
Har alla hans skivor, de äldsta på vinyl, sen CD.

Maria T
galento galento skrev:
Ja INXS är en favorit här också , fasen Wembley -91 måste ha varit en höjdare.
Spelar dom även på youtube på tv,n och då
är subwofern kanon. Blev Creedence ,Montrose , Alice C , Billy Idol , Mental as Anything , Saxon mm igår kväll :D
Såg INXS på konserthuset i Stockholm troligen 1988, sen i Globen. Ja jäklars, de har väl inte gjort en enda dålig låt. Minns när "Kick the dirt" spelades på MTV och skruvade upp TV-ljudet på högsta och öppnade balkongdörren och skrålade. En kompis skulle besöka sin syrra som emigrerat till Australien, då var jag väldigt avis på honom kan jag säga :rofl:

• Gilla
galento
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:

[bild]

Spelat denna LP'n nu flera gånger, och jag måste säga att den är väldigt bra! Kan det vara det bästa Elton John gjorde?

galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Spelat denna LP'n nu flera gånger, och jag måste säga att den är väldigt bra! Kan det vara det bästa Elton John gjorde?
Ja Elton har gjort en del bra , Goodbye yellow brick road är bra

Påbörjade precis en nästan-hela-kvällen-lyssning med denna trippelplatta :D

Färgglad vinylskivaomslag, "Joe Bonamassa - British Blues Explosion Live", reflektion, färgstark psykedelisk konst.
Skapa konto

Joe Bonamassa är så jäkla duktig. Lyckades se honom (på första parkett :geek:) i globen för X antal år sen. Blues i världsklass!

• Gilla
  • Älska
nameloser och 2 till
  • Laddar…
Synth? Ja för de som gillar modern synthmusik så kan jag tipsa om gruppen Kite. 2019 gjorde de en konsert i kungliga operan i Stockholm. Resultatet blev superbra och det gjordes ett dubbelalbum av konserten. Skivan är tyvärr dyr eftersom det är en limited edition men så värd att äga ändå.

• Silhuetter av två personer, scenutrustning, stort orange mönster, mörk bakgrund, grön belysning längst ner.
    Skapa konto
  • Grön genomskinlig vinylskiva med etikett, ligger på en träyta.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Don-T och 2 till
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
Synth? Ja för de som gillar modern synthmusik så kan jag tipsa om gruppen Kite. 2019 gjorde de en konsert i kungliga operan i Stockholm. Resultatet blev superbra och det gjordes ett dubbelalbum av konserten. Skivan är tyvärr dyr eftersom det är en limited edition men så värd att äga ändå.
Jag såg dem live i Sundsvall i vintras. Har aldrig riktigt fastnat för dem på skiva, men de är helt klart legendariskt skitbra live!

För övrigt finns spelningen från Kungliga Operan fortfarande att se på SVT Play tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.