K Klabbarparn skrev:
[bild]

Jag har varit där ett par gånger tidigare, de har ganska mycket vinyl till ett ganska bra pris, vill jag minnas!

Rockland ligger alldeles intill Sala silvergruva
Var på Rättviks marknad idag. Hittade bara två backar vinyl med felmärkta skivor. Pop var "rock". Rock var "hårdrock" inget intressant. Passerar visserligen Sala imorgon...
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Var på Rättviks marknad idag. Hittade bara två backar vinyl med felmärkta skivor. Pop var "rock". Rock var "hårdrock" inget intressant. Passerar visserligen Sala imorgon...
Hahaha! Då lär du inte bli besviken om du tar en bensträckare i Sala :rofl:
 
D Don-T skrev:
Ser att det finns lite gamla synthare i tråden. Denna är väl ungefär samtida med new order albumet som jag också tycker är grymt bra.
Jag vet inte om dessa blev så stora för massorna. Men denna låten är lika bra fortfarande.
Kul gästmusiker med
Oooo! Den är grym den där! Jag ser dessutom Einstürzende Neubauten som mitt viktigaste band någonsin så det gör den låten ännu lite viktigare.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Tycker den här skivan är rätt cool. Dels är Arnold Schwarzenegger med på bild innan han blev filmstjärna och sedan är det småkul med färgade skivor. Musiken på skivan känns lite gammal men Santanas "Black Magic Woman" och Pacific Gas & Electrics "Staggolee" är med så lite bra musik finns här ändå.
 
  • Affisch med muskulös person poserar, omgiven av ordet "ROCK", och artistnamn som Bob Dylan och Miles Davis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lila vinylskiva med centraltikett som visar en manlig figur och texten "ROCK BUSTER."
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul vinylskiva med etikett "Rockbuster" från CBS, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
Hack i vinylskivor är ju aldrig kul men här är en video med någon som spelar cello till den hackiga skivn. Lite småkul faktiskt. PS: Skivan som spelas heter "Gone with the wind" och gruppen heter The Dave Brubeck Quartet och låten som spelas heter "Camptown Races (Version 02)" (Om någon är nyfiken)

 
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
Tycker den här skivan är rätt cool. Dels är Arnold Schwarzenegger med på bild innan han blev filmstjärna och sedan är det småkul med färgade skivor. Musiken på skivan känns lite gammal men Santanas "Black Magic Woman" och Pacific Gas & Electrics "Staggolee" är med så lite bra musik finns här ändå.
Jösses! Vilken märklig platta!
Det är ju flera av de största, och flera av mina stora favoriter med på den:
Bob Dylan, Johnny Winter, Skid Row, Blood Sweat and Tears, The Byrds, Miles Davis bla.
Hur kom denna platta till undrar man ju! :)
 
Dan1891:

Skivan kom ut 1970 och var ett av flera samlingsalbum som gavs ut av skivbolaget CBS. Efterföljaren heter "Fill your head with rock" till exempel. På sätt och vis kan man väl kalla dessa skivor för 70 talets Absolute Music.

Rock Buster har dock olika genrer per sida. Sida A är mest Jazzrock medan Sida B mer folkrock
Sida C mest vanlig pop och rock och slutligen Sida D Blues och Soul så inte lika olika som på Absolute music. Efterföljande skivan "Fill your head with rock" är nästan lika bortsett från att det knappt finns någon jazzrock på den skivan.

Både Bob Dylans och The Byrds låtar är lite okända. Alltså inte deras största hits. Bob Dylan låten är "Days of 49" och Byrds låt är "All Things". Bra låtar men inte de som många känner till med dem.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
Dan1891:

Skivan kom ut 1970 och var ett av flera samlingsalbum som gavs ut av skivbolaget CBS. Efterföljaren heter "Fill your head with rock" till exempel. På sätt och vis kan man väl kalla dessa skivor för 70 talets Absolute Music.

Rock Buster har dock olika genrer per sida. Sida A är mest Jazzrock medan Sida B mer folkrock
Sida C mest vanlig pop och rock och slutligen Sida D Blues och Soul så inte lika olika som på Absolute music. Efterföljande skivan "Fill your head with rock" är nästan lika bortsett från att det knappt finns någon jazzrock på den skivan.

Både Bob Dylans och The Byrds låtar är lite okända. Alltså inte deras största hits. Bob Dylan låten är "Days of 49" och Byrds låt är "All Things". Bra låtar men inte de som många känner till med dem.
Väldig intressant historia om dessa plattor, uppskattas!
Aha, Days of 49 är väl en cover? Då kan jag lättare förstå att en Dylan låt hamnade på ett samlingsalbum som detta.

Men omslaget! Oj!oj!oj! :)
 
På tal om färgade plattor, också länslokala hjältar :love: så jäkla bra platta! Det finns många anledningar till att gilla No Fun At All

Skivomslag "NO FUN AT ALL - GRIT", genomskinligt gul vinylskiva på en skivspelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(nån får ryta i om det blir för mycket postande av undertecknad i den här tråden :rofl:)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
På tal om färgade plattor, också länslokala hjältar :love: så jäkla bra platta! Det finns många anledningar till att gilla No Fun At All

[bild]

(nån får ryta i om det blir för mycket postande av undertecknad i den här tråden :rofl:)
Det kan aldrig bli för mycket postande i en Vinyltråd! :)
 
  • Älska
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det kan aldrig bli för mycket postande i en Vinyltråd! :)
Danne har officiellt öppnat dammluckorna :rofl:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Här kommer den första skivan jag fick som barn. Det var på min 6 års dag som jag fick skivan så den var speciell. Andra saker som är speciellt med skivan är också att den låg på CBS Records. Detta var första smurfskivan som såldes i Sverige. Bert Karlsson köpte upp rättigheterna och runt 1979 kom ju "Klasse Möllberg i Smurflandet", Och den låg på Berts bolag. Det är den folk känner igen mest när det gäller smurferna.

En annan intressant sak är att Fader Abraham egentligen heter Pierre Kartner och kommer från Holland. Han översatte och sjöng in dessa låtarna på flera språk. Bland annat då svenska men även Engelska, Tyska, Franska och flera andra språk. Inte illa för en holländare!

Sedan att hans svenska kanske inte är helt hundra spelar egentligen ingen roll.
Anders Glenmark är med och gör smurfrösterna på skivan.

Kvaliten på skivan är sådär men den är fortfarande spelbar.
 
  • Vinylskivaomslag, Smurfarna i formation, karaktär med skägg, svamp, orange bakgrund, musikaliska symboler, retrostil, tecknade figurer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smurfer rör om i kittel, omgivna av cirkulära bilder av olika smurfer i aktiviteter, med text och tracklistning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Maria T
T Tvattman skrev:
Här kommer den första skivan jag fick som barn.
Roligt att du har den var. Min första LP var (tror jag) Pippi Långstrump, vet att det var en present från min faster. Tyvärr tyckte jag inte den var bra, har faktiskt aldrig gillat Pippi, sorry. Emil var kul men det var mest på bio.
Kan nog inte minnas den första skivan jag fick, men däremot den första skivan jag köpte.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Roligt att du har den var. Min första LP var (tror jag) Pippi Långstrump, vet att det var en present från min faster. Tyvärr tyckte jag inte den var bra, har faktiskt aldrig gillat Pippi, sorry. Emil var kul men det var mest på bio.
Kan nog inte minnas den första skivan jag fick, men däremot den första skivan jag köpte.
Första skivan som barn var Grodan Boll, sen fick jag och syrran Pippi på rymmen. Ingen bra lösning då vi bara slogs om vem som skulle lyssna.
Av någon oklar anledning fick jag även Martin Ljung Fingal Olsson på singel.
 
  • Haha
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
I kväll blev det den här dubbel-LP'n från 1987:

[bild]

Och jisses så bra! En grupp som ingen annan och före sin tid, satte ett helt eget sound.
Det blev denna ikväll igen....Och jäklar vad bra! Kan vara ett av de mest unika banden någonsin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.