imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag såg aldrig Sweet live. Bodde för långt ifrån Sthlm på den tiden. Andy på finlandsfärjan hoppar jag över. Det var högtidligt när de visade Ballrom Blitz på TV en gång. Man fick hålla till godo med Radio Luxemburg och storasyrrans poptidningar. Tiffany, Poster mfl. Jag hade några skivor, kompisarna hade andra som vi lånade av varandra och bandade.
AC-DC är en favorit från FA.

Från det ena till det andra. Slade, som man blev marinerad av pga att storasyrran var fan var inte dåliga heller. Åtminstone första halvan av 70-talet innan låtarna blev alltför "trallvänliga" allsånger. Synd att de aldrig spelar de bästa låtarna på radio. Merry x-mas dyker förstås upp någon gång ibland.
Det jag slås av nu när jag spelat mina gamla Sweet plattor är att de var ju egentligen mycket bättre än vad jag upplever att de fick cred för på den tiden det begav sig. Jag tänker mig att det var samma sak med Slade.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det jag slås av nu när jag spelat mina gamla Sweet plattor är att de var ju egentligen mycket bättre än var jag upplever att de fick cred för på den tiden det begav sig. Jag tänker mig att det var samma sak med Slade.
Sweet fick ju tuggummilåtarna av Chinnichap men de ville hellre vara som Led Zeppelin och började göra egna låtar så småningom. Wig wam bam och Poppa Joe var väl kanske inga höjdare, även om det var de som de slog igenom med.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Minns att Joey Tempest nån gång nämnde att Sweet's låt Set me free var en av hans favoriter, min med. Lika Into the night har bra riff.

Hittade lite fler favoriter , synd att man slängt så mycket . Höll på som DJ några år på 80 talet och hade drösvis med maxi-singlar. Kollade med några uppköpare 10-15 år sedan, ville bara betala typ 50kr per back. Nope sa jag å skickade allt på tippen i protest, åkte nog med en och annan LP också, samt alla 7 tums singlar. Platsbrist helt enkelt, speciellt efter vi sålde fritidshuset. Samling gamla vinylskivor, blandade artister, musikalbum, delvis överlappande, ligger på bord. Retro, musiknostalgi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar även Sweets Give us a wink, lite annorlunda låtar på den.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Minns att Joey Tempest nån gång nämnde att Sweet's låt Set me free var en av hans favoriter, min med. Lika Into the night har bra riff.

Hittade lite fler favoriter , synd att man slängt så mycket . Höll på som DJ några år på 80 talet och hade drösvis med maxi-singlar. Kollade med några uppköpare 10-15 år sedan, ville bara betala typ 50kr per back. Nope sa jag å skickade allt på tippen i protest, åkte nog med en och annan LP också, samt alla 7 tums singlar. Platsbrist helt enkelt, speciellt efter vi sålde fritidshuset.[bild]

Gillar även Sweets Give us a wink, lite annorlunda låtar på den.
Goa plattor på den bilden! Pugh också! Uriah Heep Live är ju en riktig klassiker den med.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag såg aldrig Sweet live. Bodde för långt ifrån Sthlm på den tiden. Andy på finlandsfärjan hoppar jag över. Det var högtidligt när de visade Ballrom Blitz på TV en gång. Man fick hålla till godo med Radio Luxemburg och storasyrrans poptidningar. Tiffany, Poster mfl. Jag hade några skivor, kompisarna hade andra som vi lånade av varandra och bandade.
AC-DC är en favorit från FA.

Från det ena till det andra. Slade, som man blev marinerad av pga att storasyrran var fan var inte dåliga heller. Åtminstone första halvan av 70-talet innan låtarna blev alltför "trallvänliga" allsånger. Synd att de aldrig spelar de bästa låtarna på radio. Merry x-mas dyker förstås upp någon gång ibland.
Haha, minns när man prenumererade på Tiffany, de va tider det !

Hade inte Sweet nån skandal på Grönan, bajs bakom nån högtalare ? Nåväl såg aldrig gruppen, har bara sett Andy Scott i Bollnäs för typ 30 år sedan.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Goa plattor på den bilden! Pugh också! Uriah Heep Live är ju en riktig klassiker den med.
Japp den liven med U.H. har grymt ljud för att vara så gammal, "July morning" så grym.

Ted Nugent Wang dang sweet poontang å Cat scratch fever är rätt sönderspleade. Inte så bra ljud från början på den liven.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har ju som sagt kvar min Sweet Fanny Adams LP! Köptes för egna (vecko)pengar när den kom, min första platta!
Samma här, har för mig den kostade runt 30kr, massor av pengar då =många helger utan godis!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
F fusion skrev:
Japp den liven med U.H. har grymt ljud för att vara så gammal, "July morning" så grym.

Ted Nugent Wang dang sweet poontang å Cat scratch fever är rätt sönderspleade. Inte så bra ljud från början på den liven.
Min favoritplatta med Ted Nugent är hans första från -75, Stranglehold är så jäkla bra! Men hela den plattan är lysande tycker jag. (men han tappade lite respekt från mig när han syltade in sig i sympatier för Trump dock)
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Min favoritplatta med Ted Nugent är hans första från -75, Stranglehold är så jäkla bra! Men hela den plattan är lysande tycker jag. (men han tappade lite respekt från mig när han syltade in sig i sympatier för Trump dock)
Jag har tyvärr nog bara hört Gonzo live och albumet Cat scratch fever, får utforska på YT.

Annat wax som gick mycket var Cheap Trick Live at Budokan med deras klassiska intro , när man lyssnar på det nu förundras man över det kassa ljudet.
 
F fusion skrev:
Jag har tyvärr nog bara hört Gonzo live och albumet Cat scratch fever, får utforska på YT.

Annat wax som gick mycket var Cheap Trick Live at Budokan med deras klassiska intro , när man lyssnar på det nu förundras man över det kassa ljudet.
Japp, det borde du göra, den heter bara "Ted Nugent", från -75.
 
Maria T
Fyra personer i flamboyanta rockkläder med 70-tals stil, leende, poserar för en kamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Don-T och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Haha. Jag skulle också se skamsen ut i Brians kläder.
Jag hade för övrigt en massa Sweet-affischer på väggarna också. Det fanns en hemsk affisch i Poster(?) med en naken Mick Tucker i en soffa som Fredrik Lindström beskrivit detaljerat.
Den hamnade inte på min vägg.
 
Maria T
imported_Benno imported_Benno skrev:
Haha. Jag skulle också se skamsen ut i Brians kläder.
Jag hade för övrigt en massa Sweet-affischer på väggarna också. Det fanns en hemsk affisch i Poster(?) med en naken Mick Tucker i en soffa som Fredrik Lindström beskrivit detaljerat.
Den hamnade inte på min vägg.
Den där ruskiga nakenbilden bläddrade jag raskt förbi i förrgår :oops:
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Haha, minns när man prenumererade på Tiffany, de va tider det !

Hade inte Sweet nån skandal på Grönan, bajs bakom nån högtalare ? Nåväl såg aldrig gruppen, har bara sett Andy Scott i Bollnäs för typ 30 år sedan.
Jorå. Exakt vad som hände lär vi aldrig få veta, men den här texten från DN tror jag kommer rätt nära, även om det sista med bajsbrevet förnekats från båda sidor och att bråket inte hade med gaget att göra. En sak som också påverkade allas humör var att det regnade på kvällen de skulle spela och i sista stund ställdes det in då det var risk för vatten i elutrustningen. Själv var jag ung och naiv och trodde därför inte ett dugg på det som stod i tidningarna om vad mina idoler gjort. Minnena från spelningen är väl rätt vaga, men jag minns att de visade skumma animerade filmer med tema från "Give us a wink" på stor duk medan vi stod i regnet och skrek "Vi vant sviit" allt vad vi orkade.

"I mitten av 70-talet var brittiska glamrockarna Sweet en av de populäraste grupperna. Så när kvartetten skulle komma till Gröna Lund i maj 1976 var glädjen stor hos alla unga Sweet-fans. När de for dagen efter var humöret sämre hos de svenska arrangörerna. Det började redan under soundcheck kl 17 på konsertdagen. Ett gäng småflickor hade lyckats ta sig fram till scenområdet, vilket gav gitarristen Andy Scott frispel. Denne slog till artistchefen Ove Hahn så hårt att Hahn ramlade ner i tulpanhavet nedanför scenen.

Efter konserten hade Sweet varit så missnöjda med gaget att de målade fönstergluggarna i logen med ketchup och kissade i champagnekylarna medan en av dem bajsade i en duk som han sedan vek ihop som en ”present” till Grönans scenmästare. Gruppen hade också hunnit besöka porrklubben Sexorama vid Odenplan tillsammans med några damer och blivit utkastade från Missionförbundets hotell Birger Jarl på grund av damtrafik på rummet. Sweets manager försökte förklara beteendet med ”Vi har att göra med unga, obildade slynglar som blivit miljonärer i ett nafs. De är inte människor utan djur!”

Ett påstående som bandet själva, enligt rykten, gjorde sitt bästa för att försvara då de en tid senare lär ha svarat på Gröna Lunds klagobrev genom att posta en låda med bajs till den svenska nöjesparken."
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Haha. Jag skulle också se skamsen ut i Brians kläder.
Jag hade för övrigt en massa Sweet-affischer på väggarna också. Det fanns en hemsk affisch i Poster(?) med en naken Mick Tucker i en soffa som Fredrik Lindström beskrivit detaljerat.
Den hamnade inte på min vägg.
Haha, den bilden på Mick åkte snabbt ned i sopnedkastet . Minns inte om det var Tiffany, eller Poster som några månader senare hade en bild på en ung vacker (okänd) blondin som poserade helt näck utan kläder. Den åkte inte ned i sopnedkastet ;)

Sen vart det rubriker om inte dessa tidningar snart var på väg att bli porrtidningar. Tror de tappade mångar köpare iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.