Efter nålbytet så har jag börjat rengöra mina gamla skivor innan jag spelar dem.
Skivorna har ju hängt med länge. Vissa är väldigt dammiga/feta/repiga/härjade.

Jag diskar skivorna i vatten och diskmedel. Skrubbar med en tandborste och sköljer. Sen torkar jag med torr trasa.

Förmodligen gör jag helt fel beroende på vem man frågar, men det skiter jag i.
Nu snurrar Judas Priest.
En person tvättar en svart stekpanna med diskborste i ett rostfritt stålho. Såpbubblor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskho, skivspelare, vattensköljning, tvättsvamp, diskmedel, uppochnervänt glas, flödande kran.
Skapa konto
Vinylskiva på kudde, vitt klädesplagg, skivomslag med händer, marmorbord.
Skapa konto
Ett svart vinylskivans närbild med röd etikett, text och reflexioner, huvudsakligen upp och ner.
Skapa konto

• Gilla
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hmm , frugan jobbar så då tänkte jag att nu
passar vi på att ösa på lite :cool: men de va fan va illa det låter så jag tog bort skydden på Jamo högtalarna. Jaha kanske inte så konstigt :surprised:. Får spela genom det andra högtalarparet så länge :thinking:
[bild] [bild]

Högtalarresterna låg i skydden.
Ojoj. Jag lyfte genast mina skydd och kollade. Men det ser okej ut och de gamla prologue skrålar på bra.

Svart golvhögtalare med tre element, märkt Pioneer, mot mörk bakgrund.
Skapa konto
Del av svart högtalare, märkt "Prologue70" från Pioneer, med synbara slitage och skador.
Skapa konto

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
”Skrubba” låter lite vanskligt och överdrivet, men beror väl på hur hårt du tar i.

Hep Hep skrev:
”Skrubba” låter lite vanskligt och överdrivet, men beror väl på hur hårt du tar i.
Försöker köra lagomt hårt ”medspårs” så gått det går. Tycker det verkar bli bra.

David Wallin David Wallin skrev:
Jag har tröttnat på alla format efter att ha "ändrat krav och hårdvarumässiga förutsättningar" några gånger. Så nu kör jag wav. :crysmile: Spelar visserligen väldigt lite musik från fil numera så jag har inga utrymmesproblem än, men wav har ju stått sig hittills så det känns enklast så.
Nackdelen med Wav var i alla fall tidigare att det saknade stöd för metadata.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R roke skrev:
Försöker köra lagomt hårt ”medspårs” så gått det går. Tycker det verkar bli bra.
beroende på vad du har för vatten så kan det fungera bra eller bli katastrof med kranvatten. Har du mycket kalk i vattnet så blir det kvar i spåren vilket inte är toppen. Tveksam till tandborsten - tror stråna är för grova för att komma ner i spåren, men fett och ytdamm får du säkert bort.

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Samling av Pink Floyd-albumomslag på LP och CD, ikoniska bilder, musikhistoria, designelement, bandrekvisita.
Skapa konto

• Gilla
JuggeH och 3 till
  • Laddar…
A
Gav bort min vinylspelare till min äldsta son. Vi får se vad det blir nu för en. Men CD på nostalgi Rotel Michi är inte att förakta:love: Jag har varit ihop med min fru i över 20 år, men vi har inte kommit längre med mina intressen än att jag får husera i ett förråd i ladan:crysmile:
Två elektroniska komponenter, en Rotel CD-spelare ovanpå en TEAC-apparat, sannolikt i ett stereo-system.
Skapa konto

Rotel elektronisk förstärkare på en fluffig vit matta, träben och långa kablar i bakgrunden.
Skapa konto
Två olika högtalare i ett rum, mörk vägg, mönstrad tapet, trästol, elektronik.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Gav bort min vinylspelare till min äldsta son. Vi får se vad det blir nu för en. Men CD på nostalgi Rotel Michi är inte att förakta:love: Jag har varit ihop med min fru i över 20 år, men vi har inte kommit längre med mina intressen än att jag får husera i ett förråd i ladan:crysmile:
[bild]
[bild] [bild]
Fint ”förråd” (y)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd
Täpp inte igen förstärkarens ventilationshål undertill, ställ den på ett hårt underlag istället

krillek krillek skrev:
Nackdelen med Wav var i alla fall tidigare att det saknade stöd för metadata.
Ja det var jobbigt. Men jag har hittills alltid haft musiken i iTunes (eller den heter nog bara "Musik" numera) och där funkar det, och det sorteras automatiskt i mappar osv.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Täpp inte igen förstärkarens ventilationshål undertill, ställ den på ett hårt underlag istället
Den där ser ut att ha externa kylflänsar istället så det är nog helt okej sådär. Men annars så, ja täpp inte igen några hål!

• Gilla
1
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Fint ”förråd” (y)
Ja, men det är de billigaste ytskikten som fanns att tillgå. Det är fortfarande lika kallt som innan dock:crysmile:

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ja, men det är de billigaste ytskikten som fanns att tillgå. Det är fortfarande lika kallt som innan dock:crysmile:
Du får se till att ha mycket elektronik igång så blir det varmt! (y)

• Gilla
1
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det var jobbigt. Men jag har hittills alltid haft musiken i iTunes (eller den heter nog bara "Musik" numera) och där funkar det, och det sorteras automatiskt i mappar osv.
Precis, så hade jag det också tidigare när jag körde iTunes. Problemet kommer när man vill flytta musiken till någon annan plattform. Själv bytte jag till Logitech Media Server (SqueezeBox), senare till Aurender och nu senast till Roon - då är det värdelöst om inte filerna innehåller sitt eget metadata. Jag valde att konvertera/rippa allt till Flac för enkelhetens skull.

• Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.