E Edlunn skrev:
Kassettband har aldrig låtit bra, alldeles för mycket brus och begränsad dynamik.
Vad jag minns så var det ju varierande kvalitet på olika kassettband & ljudet blev inte bättre än utrustningen de spelades upp med…:thinking:
Tex. Det billigaste agfa bandet på en kassetbandare lät ju sämre än basf eller sonys chromeband med kassettdecket och förstärkaren inställt på Metal eller CrO2 m.m

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Ja Philips uppfann kasettbandspelaren och de självförstörande drivremmarna
De olika kvaliteter på kassettband speglades även på slitaget av tonhuvuden förutom dammet som släppte från de skräpigaste , det fanns många uddamärken som inte var värda någonting

galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu blev jag sugen på att plocka fram mitt gamla Däck!

En sån här pjäs, har nog inte varit igång se'n -98 eller så, så remmarna har väl torkat, får se om det funkar....

[bild]
Så trodde jag också men det funkade bra , hade stått ungefär lika länge.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Vilket trevligt erbjudande! Hoppas nån nappar så det får komma till användning!
@imported_Benno är spekulant och får vi bara till logistiken är det hans.

• Gilla
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vad jag minns så var det ju varierande kvalitet på olika kassettband & ljudet blev inte bättre än utrustningen de spelades upp med…:thinking:
Tex. Det billigaste agfa bandet på en kassetbandare lät ju sämre än basf eller sonys chromeband med kassettdecket och förstärkaren inställt på Metal eller CrO2 m.m
Jag och mina syskon fick Maxell-band med hög kvalitet som köptes i hela lådor. Var man noga vid inspelningen, rätt bandtyp inställd på kassettdäcket och inspelningsvolymen så VU-metrarna max tangerade det röda, lät det så gott som lika bra som direkt från skivspelaren. De sämsta banden hette Alcon som användes till skräpinspelningar med kassettradio. Tyvärr spelades väl det mest intressanta in på de sämsta banden. Som några av våra rep med garagebandet. :)

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
När vi är inne på bandspelare så har jag någonstans i gömmorna en defluxer. Ett måste var att avmagnetisera tonhuvudet efter x antal timmar. Defluxerns spets skulle hållas nära tonhuvudet men absolut inte emot när den slogs på. Sedan skulle den långsamt avlägsnas minst en halvmeter ifrån tonhuvudet innan den stängdes av. Gjorde man fel kunde man förvärra magnetismen.
Jag märkte aldrig någon skillnad före och efter och det hela verkade vara som en magisk ritual i klass med syrefri koppar och guldpläterade kontakter.
Jag hittade inte min så jag länkar till en bild. https://digitaltmuseum.se/021026361387/avmagnetiseringsapparat

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
A
David Wallin David Wallin skrev:
Mmm... Sisters... :love:
Jag ägnade morgonen åt lite youtube. Varför kan inte ett band som Sisters låta bra idag? Varför måste de göra om låtarna till muppversioner mm? Det är ju ingen avancerad musik, inga sångprestationer att tala om. Det måste gå att få "Lucretia my reflection" att låta bättre än det jag genomled på tv:n. De var ju ändå ett av världens bästa band:heart:

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag ägnade morgonen åt lite youtube. Varför kan inte ett band som Sisters låta bra idag? Varför måste de göra om låtarna till muppversioner mm? Det är ju ingen avancerad musik, inga sångprestationer att tala om. Det måste gå att få "Lucretia my reflection" att låta bättre än det jag genomled på tv:n. De var ju ändå ett av världens bästa band:heart:
Råkade lyssna på Lucretia live från 2022 nu. Inte jättefantastiskt! :rofl: För mycket gitarr (förmodligen för att gitarristen annars hade behövt stå och titta i taket i typ tre minuter från början) och Andrew verkar inte sjunga något vidare längre.

...och appropå muppversioner. Jag har länge tyckt att det är kul att två av världens bästa låtar är typ samma, så jag roade mig att göra en egen version en natt för några år sen. Lite för lång och lite för inte färdig. Kanske borde åtgärda det vid tillfälle...

https://www.dropbox.com/s/dp8dgfrlw... - A Forest + Lucretia My Reflection.mp3?dl=0

• Gilla
1
  • Laddar…
hsd
imported_Benno imported_Benno skrev:
När vi är inne på bandspelare så har jag någonstans i gömmorna en defluxer. Ett måste var att avmagnetisera tonhuvudet efter x antal timmar. Defluxerns spets skulle hållas nära tonhuvudet men absolut inte emot när den slogs på. Sedan skulle den långsamt avlägsnas minst en halvmeter ifrån tonhuvudet innan den stängdes av. Gjorde man fel kunde man förvärra magnetismen.
Jag märkte aldrig någon skillnad före och efter och det hela verkade vara som en magisk ritual i klass med syrefri koppar och guldpläterade kontakter.
Jag hittade inte min så jag länkar till en bild. [länk]
Nej det är inte någon magisk ritual, däremot så tar det tid , mycket speltid, innan avmagnetisering behövs , märks mestadels i diskantbortfall
Att rengöra tonhuvuden regelbundet och avmagnetisera säkerställer bästa ljud

A
David Wallin David Wallin skrev:
...och appropå muppversioner.
Ja, men andra får ju göra muppversioner. Man behöver inte som artist göra det på sin egna verk. För övrigt tyckte jag det där var ganska fräsigt. Riktigt synthsuggestivt:ok:

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ja, men andra får ju göra muppversioner. Man behöver inte som artist göra det på sin egna verk. För övrigt tyckte jag det där var ganska fräsigt. Riktigt synthsuggestivt:ok:
Synthsuggestivt är ett lysande ord! Det ska jag använda oftare. :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
galento
Blir lite Pink Floyd såhär på fredag :D var
längesen man hörde " see emily play ".
Albumomslag med fantasistad och titel "Relics, Pink Floyd", svartvit illustration, retro, prislapp, Starline-etikett nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Pin och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar denna, mycket skum, men ändå väldigt bra!

Abstrakt bild, blå nyanser, ljuseffekter, "Pink Floyd Meddle" text, konstnärligt omslag, musikaliskt album.
Skapa konto

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Pink Floyd ja gisses så bra de var!

Denna är den absolut bästa plattan om jag får välja:

Två personer skakar hand, den ena brinner, öde gata, soligt, konstnärligt uttryck, albumomslag-estetik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
galento
Hmm , frugan jobbar så då tänkte jag att nu
passar vi på att ösa på lite :cool: men de va fan va illa det låter så jag tog bort skydden på Jamo högtalarna. Jaha kanske inte så konstigt :surprised:. Får spela genom det andra högtalarparet så länge :thinking:
En Jamo Power 400-högtalare, med diskant, infoetikett, kylfläns och stor baselement.
Skapa konto
Jamo Power 400 högtalare, baselement, diskant, kylfläns, specifikationsetikett, främre vy, ljudutrustning, grått skal.
Skapa konto

Högtalarresterna låg i skydden.

• Ledsen
  • Wow
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.