55 568 läst · 1 046 svar
56k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Vad jag minns så var det ju varierande kvalitet på olika kassettband & ljudet blev inte bättre än utrustningen de spelades upp med…E Edlunn skrev:
Tex. Det billigaste agfa bandet på en kassetbandare lät ju sämre än basf eller sonys chromeband med kassettdecket och förstärkaren inställt på Metal eller CrO2 m.m
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
Ja Philips uppfann kasettbandspelaren och de självförstörande drivremmarna
De olika kvaliteter på kassettband speglades även på slitaget av tonhuvuden förutom dammet som släppte från de skräpigaste , det fanns många uddamärken som inte var värda någonting
De olika kvaliteter på kassettband speglades även på slitaget av tonhuvuden förutom dammet som släppte från de skräpigaste , det fanns många uddamärken som inte var värda någonting
@imported_Benno är spekulant och får vi bara till logistiken är det hans.Dan1891 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 389 inlägg
Jag och mina syskon fick Maxell-band med hög kvalitet som köptes i hela lådor. Var man noga vid inspelningen, rätt bandtyp inställd på kassettdäcket och inspelningsvolymen så VU-metrarna max tangerade det röda, lät det så gott som lika bra som direkt från skivspelaren. De sämsta banden hette Alcon som användes till skräpinspelningar med kassettradio. Tyvärr spelades väl det mest intressanta in på de sämsta banden. Som några av våra rep med garagebandet.Roga1337 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 389 inlägg
När vi är inne på bandspelare så har jag någonstans i gömmorna en defluxer. Ett måste var att avmagnetisera tonhuvudet efter x antal timmar. Defluxerns spets skulle hållas nära tonhuvudet men absolut inte emot när den slogs på. Sedan skulle den långsamt avlägsnas minst en halvmeter ifrån tonhuvudet innan den stängdes av. Gjorde man fel kunde man förvärra magnetismen.
Jag märkte aldrig någon skillnad före och efter och det hela verkade vara som en magisk ritual i klass med syrefri koppar och guldpläterade kontakter.
Jag hittade inte min så jag länkar till en bild. https://digitaltmuseum.se/021026361387/avmagnetiseringsapparat
Jag märkte aldrig någon skillnad före och efter och det hela verkade vara som en magisk ritual i klass med syrefri koppar och guldpläterade kontakter.
Jag hittade inte min så jag länkar till en bild. https://digitaltmuseum.se/021026361387/avmagnetiseringsapparat
Jag ägnade morgonen åt lite youtube. Varför kan inte ett band som Sisters låta bra idag? Varför måste de göra om låtarna till muppversioner mm? Det är ju ingen avancerad musik, inga sångprestationer att tala om. Det måste gå att få "Lucretia my reflection" att låta bättre än det jag genomled på tv:n. De var ju ändå ett av världens bästa bandDavid Wallin skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Råkade lyssna på Lucretia live från 2022 nu. Inte jättefantastiskt! För mycket gitarr (förmodligen för att gitarristen annars hade behövt stå och titta i taket i typ tre minuter från början) och Andrew verkar inte sjunga något vidare längre.mowatom skrev:Jag ägnade morgonen åt lite youtube. Varför kan inte ett band som Sisters låta bra idag? Varför måste de göra om låtarna till muppversioner mm? Det är ju ingen avancerad musik, inga sångprestationer att tala om. Det måste gå att få "Lucretia my reflection" att låta bättre än det jag genomled på tv:n. De var ju ändå ett av världens bästa band
...och appropå muppversioner. Jag har länge tyckt att det är kul att två av världens bästa låtar är typ samma, så jag roade mig att göra en egen version en natt för några år sen. Lite för lång och lite för inte färdig. Kanske borde åtgärda det vid tillfälle...
https://www.dropbox.com/s/dp8dgfrlw... - A Forest + Lucretia My Reflection.mp3?dl=0
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
Nej det är inte någon magisk ritual, däremot så tar det tid , mycket speltid, innan avmagnetisering behövs , märks mestadels i diskantbortfallimported_Benno skrev:När vi är inne på bandspelare så har jag någonstans i gömmorna en defluxer. Ett måste var att avmagnetisera tonhuvudet efter x antal timmar. Defluxerns spets skulle hållas nära tonhuvudet men absolut inte emot när den slogs på. Sedan skulle den långsamt avlägsnas minst en halvmeter ifrån tonhuvudet innan den stängdes av. Gjorde man fel kunde man förvärra magnetismen.
Jag hittade inte min så jag länkar till en bild. [länk]
Att rengöra tonhuvuden regelbundet och avmagnetisera säkerställer bästa ljud
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Hmm , frugan jobbar så då tänkte jag att nu
passar vi på att ösa på lite men de va fan va illa det låter så jag tog bort skydden på Jamo högtalarna. Jaha kanske inte så konstigt . Får spela genom det andra högtalarparet så länge
Högtalarresterna låg i skydden.
passar vi på att ösa på lite men de va fan va illa det låter så jag tog bort skydden på Jamo högtalarna. Jaha kanske inte så konstigt . Får spela genom det andra högtalarparet så länge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högtalarresterna låg i skydden.