Blev väldigt sugen på en komplett stereo och 30 LP-skivor plus ett gäng singlar i söndags. Såg Beatles och annat bland skivorna. 600 kr. Jag valde att sätta upp dörrfoder istället...

imported_Benno imported_Benno skrev:
Var inte Nicam Sonys system? Dvs Betamax?
Sedermera på Video8. Det var nackdelen med VHS att de hade sämre ljudsystem.
Nej, Nicam var ett format på ljudet, i väldigt bra stereokvalitet. Nicam fanns på de flesta VHS spelarna av lite bättre modell.

Hmm, nu virrar jag nog till det igen! Nicam var ju formatet på utsändningen från tv bolagen, som en bra Stereo VHS video kunde spela in.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, Nicam var ett format på ljudet, i väldigt bra stereokvalitet. Nicam fanns på de flesta VHS spelarna av lite bättre modell.
Du har nog rätt. Jag hade en i övrigt väldigt bra Hitachi-spelare som kostade över 6000 kr. Jag fick byta nätdelen två gånger. De fanns ett företag i Bromma, sedan Lunda som sålde reservdelar till nästan alla märken, men bara till företagskunder så det var billigt att laga. Kommer inte ihåg vad som gjorde att den slutade fungera sedan.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag lyssnar mycket på kasettband fortfarande, köpte en av de sista modellerna av Sony Walkman som tillverkades. Och den är fräsch och funkar bra. Lyckan är ju att hitta sina gamla blandband från tonåren, och inse att man hade ju rikitgt bra musiksmak redan då! :)
Samma här , har ett ställ med ca 150 kassettband i mc verkstan och ett Denon
dubbeldäck till dessa. Tycker ljudet är helt ok med rejäla högtalare :D.

galento galento skrev:
Samma här , har ett ställ med ca 150 kassettband i mc verkstan och ett Denon
dubbeldäck till dessa. Tycker ljudet är helt ok med rejäla högtalare :D.
Ja, jag måste säga att jag är förvånad över hur bra ljud det är i de gamla kassetbanden!

• Gilla
galento
  • Laddar…
Har också en full papperskasse med kassetter i garaget men jag sålde alla spelare. Kanske var dumt. :(
Om inte annat är det många minnen i kassen då banden snurrade i bilstereon under det tidiga 80-talet.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
hsd
Det finns många kasettdäck på tradera, oftast till en rimlig penning

Om jag kommer ihåg så kan jag kolla i förrådet. Jag vet att jag slängt alla band, men jag tror däcket (varför heter det så) är kvar. Om det är kvar är det gratis för den här som saknar sitt.

• Gilla
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om jag kommer ihåg så kan jag kolla i förrådet. Jag vet att jag slängt alla band, men jag tror däcket (varför heter det så) är kvar. Om det är kvar är det gratis för den här som saknar sitt.
Jag tror det heter däck för att alla var toppmatade från början.
Stereobänken var ju en lång historia för att få plats med alla apparater på bredden.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Stereobänken var ju en lång historia för att få plats med alla apparater på bredden.
Det kan stämma, hittade den här bilden:
En Akai-bandspelare med VU-mätare, knappar och reglage för inspelning. Retro audio-utrustning. Vintage-teknologi på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Det kanske är förklaringen till att just bandspelaren heter så, men inte tunern, men ordet däck fattar jag ändå inte. Jag ser ingen koppling mellan toppmatad och ordet däck. Är jag bara obildad, eller vad missar jag.

A
Hep Hep skrev:
Det kanske är förklaringen till att just bandspelaren heter så, men inte tunern, men ordet däck fattar jag ändå inte. Jag ser ingen koppling mellan toppmatad och ordet däck. Är jag bara obildad, eller vad missar jag.
Du får tänka gamla reel to reel rullbandare, typ studiorecorders. 2 stora snurrande hjul framför näsan. Däck alltså;)

Nej, men ett deck/däck är väl en platt yta.
Edit: Kanske inte alltid toppmatat dock:crysmile:

Redigerat av moderator:
Tape deck heter det på engelska. Det kommer nog därifrån. Deck förklaras bland annat betyda
  1. Any raised flat surface that can be walked on: a balcony; a porch; a raised patio; a flat rooftop.
Men jag skulle inte gå på kassettdäcket.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Ok, lite klarare blev det. Nu ska jag bara gå till mitt toppmatade gustavsbergsdäck i vitt porslin och sedan leta efter min gamla bandspelare i förrådet.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
tape deck
noun

: a device used to play back and often to record on magnetic tape that usually has to be connected to an audio system

https://www.merriam-webster.com/dictionary/tape deck#h1

Den tidigaste kända användningen var 1949 så det måste varit rullbandspelare. Kassettbandet kom ju inte förrän 1963.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.