55 556 läst · 1 046 svar
56k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 380 inlägg
Blev väldigt sugen på en komplett stereo och 30 LP-skivor plus ett gäng singlar i söndags. Såg Beatles och annat bland skivorna. 600 kr. Jag valde att sätta upp dörrfoder istället...
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer
Nej, Nicam var ett format på ljudet, i väldigt bra stereokvalitet. Nicam fanns på de flesta VHS spelarna av lite bättre modell.imported_Benno skrev:
Hmm, nu virrar jag nog till det igen! Nicam var ju formatet på utsändningen från tv bolagen, som en bra Stereo VHS video kunde spela in.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 380 inlägg
Du har nog rätt. Jag hade en i övrigt väldigt bra Hitachi-spelare som kostade över 6000 kr. Jag fick byta nätdelen två gånger. De fanns ett företag i Bromma, sedan Lunda som sålde reservdelar till nästan alla märken, men bara till företagskunder så det var billigt att laga. Kommer inte ihåg vad som gjorde att den slutade fungera sedan.Dan1891 skrev:
Samma här , har ett ställ med ca 150 kassettband i mc verkstan och ett DenonDan1891 skrev:
dubbeldäck till dessa. Tycker ljudet är helt ok med rejäla högtalare .
Medlem
· Korpilombolo
· 3 380 inlägg
Har också en full papperskasse med kassetter i garaget men jag sålde alla spelare. Kanske var dumt.
Om inte annat är det många minnen i kassen då banden snurrade i bilstereon under det tidiga 80-talet.
Om inte annat är det många minnen i kassen då banden snurrade i bilstereon under det tidiga 80-talet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 380 inlägg
Jag tror det heter däck för att alla var toppmatade från början.Hep skrev:
Stereobänken var ju en lång historia för att få plats med alla apparater på bredden.
Det kanske är förklaringen till att just bandspelaren heter så, men inte tunern, men ordet däck fattar jag ändå inte. Jag ser ingen koppling mellan toppmatad och ordet däck. Är jag bara obildad, eller vad missar jag.imported_Benno skrev:
Du får tänka gamla reel to reel rullbandare, typ studiorecorders. 2 stora snurrande hjul framför näsan. Däck alltsåHep skrev:
Nej, men ett deck/däck är väl en platt yta.
Edit: Kanske inte alltid toppmatat dock
Redigerat av moderator:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 380 inlägg
tape deck
noun
: a device used to play back and often to record on magnetic tape that usually has to be connected to an audio system
https://www.merriam-webster.com/dictionary/tape deck#h1
Den tidigaste kända användningen var 1949 så det måste varit rullbandspelare. Kassettbandet kom ju inte förrän 1963.
noun
: a device used to play back and often to record on magnetic tape that usually has to be connected to an audio system
https://www.merriam-webster.com/dictionary/tape deck#h1
Den tidigaste kända användningen var 1949 så det måste varit rullbandspelare. Kassettbandet kom ju inte förrän 1963.