55 556 läst · 1 046 svar
56k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Nu har jag bytt pickup och nål. Nu funkar skivspelaren och stereon igen och låter riktigt bra!
Tur att det inte var värre än så.
Köpte nog(?) en standard nål för 324:- på nätet, svalander nånting.
Det fanns betydligt dyrare grejjor men jag undrar om jag skulle märka nån skillnad.
Tur att det inte var värre än så.
Köpte nog(?) en standard nål för 324:- på nätet, svalander nånting.
Det fanns betydligt dyrare grejjor men jag undrar om jag skulle märka nån skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Audio Technica gör bra grejer till överkomligt pris, och se'n är det inte så lätt att hitta många alternativ med T4P fäste nu för tiden tror jag. Skulle säga det var ett bra val och pris!R roke skrev:
Och det viktigaste är ju att du tycker det låter bra!
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 498 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 498 inlägg
Ett gammalt minne dök upp hos mig häromdagen, det är 1980, möjligen 1981, och en vän har FF-fest hemma hos sig. Vi var ett gäng 16-18-åringar (eller mjoo, möjligen några yngre och någon äldre) som hade tillgång till ett enormt vardagsrum, chips och godis, vin och sprit (därav "någon äldre") och en grym stereo.
Här skulle dansas och pussas osv.
Vi bytte skivor på tallriken helt vilt och var inte skonsamma med nålen, skratch skratsch, men mitt minne är starkt av att det var en Kenwood skivspelare och efter den där festen har jag enbart sett Kenwood som bilstereo och köksapparater.
Pappan till vännen som hade festen var väldigt noga med sin musikanläggning (hoppas vi inte sabbade alltför mycket) och jag är nyfiken på om det var, eller är, ett bra märke.
Vår Technics SL-3210 rullar på efter 40 år. Kvalitet.
Vi bytte skivor på tallriken helt vilt och var inte skonsamma med nålen, skratch skratsch, men mitt minne är starkt av att det var en Kenwood skivspelare och efter den där festen har jag enbart sett Kenwood som bilstereo och köksapparater.
Pappan till vännen som hade festen var väldigt noga med sin musikanläggning (hoppas vi inte sabbade alltför mycket) och jag är nyfiken på om det var, eller är, ett bra märke.
Redigerat:
De hade både bra och kassa grejer, som alla andra. En skivspelare från dom hade plint i sten och vägde som sig bör. Minns också nga extremt bra för och slutsteg i början på -90. Jag har ett Kenwood kassettdäck i nyskick från början på -90, det är i klass med de bästa från Pioneer.Maria T skrev:Ett gammalt minne dök upp hos mig häromdagen, det är 1980, möjligen 1981, och en vän har FF-fest hemma hos sig. Vi var ett gäng 16-18-åringar (eller mjoo, möjligen några yngre och någon äldre) som hade tillgång till ett enormt vardagsrum, chips och godis, vin och sprit (därav "någon äldre") och en grym stereo.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 498 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 498 inlägg
Man behöver ofta byta drivrem på gamla däck, tyvärr är det inte lika enkelt som på en skivspelare. Men det är bara att prova att spela, inget går sönder. Gamla kassetter klarar sig ofta bra, har nga som är ca 35 år gamla och fullt lyssningsbara. Det har naturligtvis också att göra med tapekvalitet. Jag var mkt svag för TDK SA-XMaria T skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 498 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 498 inlägg
Jag provade mitt kassettdäck och båda kasettspelarna funkar fortfarande. Köpt 1988.
35 år gammalt. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det skulle sluta fungera hux flux pga torkade gummirullar eller liknande.
35 år gammalt. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det skulle sluta fungera hux flux pga torkade gummirullar eller liknande.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 498 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 498 inlägg
Då vågar jag nog testa, på ett band som inte betyder så mycket s a s. Mina bästa band, såna som vänner gjorde, har jag redan gjort spellistor på Spotify (förlåt) för att inte förlora om nåt sk*ter sig.mowatom skrev:Man behöver ofta byta drivrem på gamla däck, tyvärr är det inte lika enkelt som på en skivspelare. Men det är bara att prova att spela, inget går sönder. Gamla kassetter klarar sig ofta bra, har nga som är ca 35 år gamla och fullt lyssningsbara. Det har naturligtvis också att göra med tapekvalitet. Jag var mkt svag för TDK SA-X
Jag lyssnar mycket på kasettband fortfarande, köpte en av de sista modellerna av Sony Walkman som tillverkades. Och den är fräsch och funkar bra. Lyckan är ju att hitta sina gamla blandband från tonåren, och inse att man hade ju rikitgt bra musiksmak redan då!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 380 inlägg
Var inte Nicam Sonys system? Dvs Betamax?Dan1891 skrev:På tal om gamla format, jag har en jädra massa musik inspelad på VHS band i Nicam Stereo format.
8 Timmar musik per band i väldigt bra stereo kvalitet. Nicam stereo var ju NÄSTAN som CD om jag minns rätt.
Bla. de flesta hultsfreds som sändes på Ztv eller P3!
Måste plocka fram min VHS och lyssna på dessa band.
Sedermera på Video8. Det var nackdelen med VHS att de hade sämre ljudsystem.