A Achren57 skrev:
Plockade ur högtalarna från Dali 7. De var av märket Vifa, diskant och mellanregister, basen var inte märk alls.

Vifa gör inte element längre så hitta några man kan sätta in i stället kan bli knepigt.

Sitter det något annat inne i högtalaren typ kretskort som också behöver bytas ut?
Modellnummret syns ju tydligt på elementen, så då borde det gå att hitta alla parametrar på VIFA elementen, och se'n leta upp likvärdiga med snarlika parametrar.

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Sitter det något annat inne i högtalaren typ kretskort som också behöver bytas ut?
Delningsfilter kan behöva bytas.

Dels om nya elementen inte matchar de gamla frekvensmässigt, men även för att kondensatorer kan torka med åren.

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Modellnummret syns ju tydligt på elementen, så då borde det gå att hitta alla parametrar på VIFA elementen, och se'n leta upp likvärdiga med snarlika parametrar.
Har skrivit till firman jag länkade ovan får se vad de
svarar om att byta ut elementen till nya.
Synd att kasta bort fina högtalarlådor.

A Achren57 skrev:
Har skrivit till firman jag länkade ovan får se vad de
svarar om att byta ut elementen till nya.
Synd att kasta bort fina högtalarlådor.
Absolut, dina DALI högtalare är ju kanonfina för övrigt!

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nejdå, DAT användes i vanliga HiFi anläggningar, och även som portabla maskiner var de vanliga.
Mjo, men DAT blev aldrig den succé i hemmen som branschen hade hoppats på. Däremot blev et en studiostandard, och många av de konsumentmaskiner som såldes användes i praktiken i studio- eller hemstudiomiljö.

Själv blev jag med DAT ganska sent, använde den mest som masterbandare men sällan till lyssning.

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Mjo, men DAT blev aldrig den succé i hemmen som branschen hade hoppats på. Däremot blev et en studiostandard, och många av de konsumentmaskiner som såldes användes i praktiken i studio- eller hemstudiomiljö.

Själv blev jag med DAT ganska sent, använde den mest som masterbandare men sällan till lyssning.
Nu får jag stå i skamvrån!! Jag blandade ihop DAT med MD(MiniDisk)!
Det var MD jag menade :)

Och MD fanns väl knappt som stationära maskiner, utan mest som portabla...
Ja, ni ser, helt förvirrad är man....

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag tror det är DAT som åsyftas.

Eller användes de bara i studiosammanhang?
Nej, det var DCC det gällde. För mig är DAT mer eller mindre ett studioformat ja...

Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag har en sådan här ståendes hemma:
[länk]
Aha! Så de fanns som stationära också! Den var ju riktigt snygg den där!
Funkar den, använder du den nu?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Aha! Så de fanns som stationära också! Den var ju riktigt snygg den där!
Funkar den, använder du den nu?
Hehehe..blev ju nu tvungen att koppla in den för att testa (har inte haft den inkopplad sedan 90-talet) å den verkar ju funka prima…kopplade dock ej in till receivern&högtalare, men den visar signal ut iallafall(y)

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Hehehe..blev ju nu tvungen att koppla in den för att testa (har inte haft den inkopplad sedan 90-talet) å den verkar ju funka prima…kopplade dock ej in till receivern&högtalare, men den visar signal ut iallafall(y)
Sony utrustning, fjärrkontroll, MiniDisc-spelare och skiva, hylla inne, digital display visar "No Name".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Kul! Har du nån musik att testa i den då? Låter det bra?

Spelade mest in konserter ifrån TV:n och det blev sjukt bra ljud, vad jag minns…kanske blev några CD-avspelningar också beroende på skivornas copieringsskydd.
Jag får nog koppla in den till helgen och lyssna igenom MD-discarna :thinking::D

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Spelade mest in konserter ifrån TV:n och det blev sjukt bra ljud, vad jag minns…kanske blev några CD-avspelningar också beroende på skivornas copieringsskydd.
Jag får nog koppla in den till helgen och lyssna igenom MD-discarna :thinking::D
Ja, det tycker jag absolut! Kul att höra vad de gamla formaten kan leverera!

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
På tal om gamla format, jag har en jädra massa musik inspelad på VHS band i Nicam Stereo format.
8 Timmar musik per band i väldigt bra stereo kvalitet. Nicam stereo var ju NÄSTAN som CD om jag minns rätt.
Bla. de flesta hultsfreds som sändes på Ztv eller P3!
Måste plocka fram min VHS och lyssna på dessa band.

• Gilla
TowaTei och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.