A Achren57 skrev:
Roligt att du nämnde den vita tejpen. I mina yngre dagar på 80-talet hade jag diskussion med mina vänner till hifi-nördar om just spänning hela tiden på anläggningen.
I byggmanualen (ca 1976) stod ungefär: För den som är "energy conservative" kan man slå av förförstärkaren, men e-lytarna håller längre om man inte slår av den.
Jag vet inte hur mycket den drar på tomgång. På vintern värmer den i alla fall huset :-O

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P Pangsjis skrev:
I byggmanualen (ca 1976) stod ungefär: För den som är "energy conservative" kan man slå av förförstärkaren, men e-lytarna håller längre om man inte slår av den.
Jag vet inte hur mycket den drar på tomgång. På vintern värmer den i alla fall huset :-O
Hittade byggmanualen. Förförstärkaren drar 12 W, nästan 5000 kWh sedan uppstarten.
Kul term: energy conservation purists :rolleyes:
Text om kondensatorer, livslängd på komponenter, strömförbrukning jämförbar med tre klockor, energibesparingstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i dag blev det den här från 1976!

Man i kostym visar tarotkort, surrealistiska inslag, mörkblå bakgrund, albumomslag för "Blue Öyster Cult."
Skapa konto

En riktig gammal favorit hos mig!

edit: Den var nästan bättre än vad jag minns! Den gamla LP'n låter sjukt bra fortfarande!

Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
galento
Brukar lyssna på " don,t fear the reaper " (y)(y)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Brukar lyssna på " don,t fear the reaper " (y)(y)
Japp, den är med på plattan! Men så många fler bra låtar ocskå!

Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
i dag blev det den här från 1976!

[bild]

En riktig gammal favorit hos mig!
Visade detta för min man och han fick ett nostalgiskt drag i ansiktet och sa "åh, den bästa av deras skivor".
Han säger sig gilla låten "Sinful love" bäst.
Bra grupp, ursnyggt omslag.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Visade detta för min man och han fick ett nostalgiskt drag i ansiktet och sa "åh, den bästa av deras skivor".
Håller med! Det är nog Blue Oyster Cults bästa platta!

galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Håller med! Det är nog Blue Oyster Cults bästa platta!
Får nog se om man kan få tag på den.

Beställde Ozzy's Patient Number 9 på lp i december och dagen efter åkte jag o frugan till hifiklubben och köpte en Argon audio tt skivspelare. Vart tvungen köpa en ny tv-bänk till vardagsrummet för att kunna flytta ner gamla tv-bänken till det blivande musikrummet. Kopplar ihop pioneer förstärkare med Dali zensor bokhyllehögalarna samt Yamaha subbas och inser att basen inte fungerade längre. Köpa en ny subbas vart det. Dyraste LP-skiva jag har köpt, men jag har fått ett musikrum nu som det kommer många njutningsfulla timmar :)

• Haha
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
A
A
Plockade ur högtalarna från Dali 7. De var av märket Vifa, diskant och mellanregister, basen var inte märk alls.

Vifa gör inte element längre så hitta några man kan sätta in i stället kan bli knepigt.

Sitter det något annat inne i högtalaren typ kretskort som också behöver bytas ut?

Två högtalarelement på tygunderlag, en stor bas och en mindre diskant, märkta "Vifa", "Made in Denmark".
Skapa konto

Redigerat:
A Achren57 skrev:
Plockade ur högtalarna från Dali 7. De var av märket Vifa, diskant och mellanregister, basen var inte märk alls.

Vifa gör inte element längre så hitta några man kan sätta in i stället kan bli knepigt.

Sitter det något annat inne i högtalaren typ kretskort som också behöver bytas ut?

[bild]

Om inte mer eller mindre perfekta utbyteselement finns så lagar man normalt befintliga element, det är nästan omöjligt att få det skapligt annars.

Det finns ett delningsfilter i högtalarlådan, ofta sitter det bakom anslutningarna för högtalarkabel. Ibland kan kondensatorer på delningsfiltren behöva bytas efter 40-50 år.

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Är det DCC, du tänker på?
Jag tror det är DAT som åsyftas.

Eller användes de bara i studiosammanhang?

Maria T Maria T skrev:
Måste hålla med om att omslaget är väldigt snyggt också! Det har en viss känsla av klass.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag tror det är DAT som åsyftas.

Eller användes de bara i studiosammanhang?
Nejdå, DAT användes i vanliga HiFi anläggningar, och även som portabla maskiner var de vanliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.