8 417 läst · 265 svar
8k läst
265 svar
Vindkraft placering?
Mat borde vara självklart att vara självförsörjande på. Likaså el då vi är otroligt beroende av det. Hur länge skulle Sverige klara sig utan el? Inte länge tror jag. Bilproduktion och liknande överlever man utan.T Thomas_Blekinge skrev:Det är ju en tanke fast väldigt korttänkt. Grundtanken med att binda ihop elnät över gränserna är ju att man kan dela på resurser och öka systemet tillförlitlighet.
Ska även alla länder stå för sin egen bilproduktion, matförsörjning, råvarubehov? Då skulle Sverige snabbt gå under. Varför ska just el vara ett undantag?
I en krissituation kommer alla länder att se till sina behov först. Så har man inte tillräckligt med mat så får folk svälta. Bara att se hur länder agerade när Covidpaniken var som störst. Frankrike beslagtog t.ex. sjukvårdsmateriel som skulle till andra länder. Boris Johnston undersökte till och med ifall det var möjligt att genomföra en militär operation för att hämta vaccin som fanns i Holland. Men militären avrådde honom.
Jag tror att i ett skarpt läge skulle ett ryskt fartyg inte kunna ta sig in obemärkt i engelska kanalen. Inte heller en ubåt. Ute på nordsjön är det nog lättare att gömma en ubåt.T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan om jag var en rysk diktator med expansionsplaner västerut, skulle jag ändå inte ge mig på de brittiska öarna innan jag först bombat sönder skandinavien.
/Höghus
Är det så illa så innebär det ju att det systemet är döfött. Skulle det bli något krig där vi blir avskärmade från alla normala handelsförbindelser så blir det massvält. Rätt oansvarigt av våra politiker att leda oss in i ett sånt system kan man tycka. Offrar sin befolkning på den heliga frihandelns altare.C cpalm skrev:
Du väljer att blunda för geografiska, skjutvinklar och avståndsmässiga realiteter.T Thomas_Blekinge skrev:
Sverige ligger där det ligger, likaså Ryssland.
Engelska kanalen ligger mellan England och Frankrike, en gång i världen "arvfiender" men det är länge sedan. Hur man vill hantera hotet från Frankrike i England är jag väldigt osäker på...
Det är ungefär 70 mil mellan St Petersburg och Stockholm, ca 80 mil mellan Stockholm och Kalinigrad, och det kan finnas flertalet ryska U-båtar lite var som helst i Östersjön.
Ser du verkligen inte ett allt mer aggressivt, och oberäkneligt Ryssland som en reell fara som man inte kan ignorera?
Dessutom så har ju de bägge energislukande "fossilfritt stål" projekten lagts på is nyligen (ett som vilande, och ett har "omvandlats"), så brådskan med att bygga nytt har ju dämpats rejält, och det möjliggör ju en större eftertanke i vilka energiprojekt som kan vara lämpliga att ge sig i kast med.
Kanske lite stabil baskraft vore mer lämpligt än vindkraft, samtidigt som man kan ta tag i energiinfrastrukturen på ett ordnat sätt.
Redigerat:
Försvaret har inte varit riktigt lika naiva som de politiker som "lagt ner" stora delar av försvaret varit, vad avser ryssarna.T Thomas_Blekinge skrev:
Att medvetet sänka sina möjligheter till självförsörjning vad avser mat och en del andra förnödenheter, och förlita sig på import är väldigt korttänkt. Varför planera för svält?T Thomas_Blekinge skrev:Det är ju en tanke fast väldigt korttänkt. Grundtanken med att binda ihop elnät över gränserna är ju att man kan dela på resurser och öka systemet tillförlitlighet.
Ska även alla länder stå för sin egen bilproduktion, matförsörjning, råvarubehov? Då skulle Sverige snabbt gå under. Varför ska just el vara ett undantag?
Alla råvaror finns inte naturligt på alla ställen, men under många år så hade vi en beredskap för att kunna hantera avskurna handelsvägar, och säkra vår matförsörjning.
Vi byggde avsiktligt upp en försvarsindustri och en fordonsindustri, just för att vår skandinaviska halvö till stora delar liknar en ö, dit kan vara besvärligt att importera.
Vi skapade också en elförsörjning till vår industris- och vår befolknings fromma. Inte för att tjäna pengar på elexport.
Förutom vattenkraften, så placerades kärnreaktorer för att ge stabil baskraft, i områdena långt ifrån de största vattenkraftanläggningarna, med avsikten att hela Sverige skulle ha tillgång till el, på goda villkor.
Det är ju mer eller mindre en ekonomisk naturlag. Självförsörjningen är ju i princip utkonkurrerad på alla nivåer i samhället. Se bara på den yttersta nivån - hushållen. Hur många klarar sig idag utan extern tillförsel av el, VA-tjänster, fjärrvärme, matbutiker, osv.?S skogaliten skrev:
Fast jag syftar ju inte på att varje familj ska försörja sig själv, utan att vi (Sverige) på samhällsnivå/nationell nivå, ska ha förutsättningar för att kunna producera den mat som behövs för att föda vår befolkning.C cpalm skrev:
Det kanske inte finns bananer, men väl äpplen, och färsk sparris kommer nog att saknas på vintern, men vitkål och morötter, samt potatis, mjölk och kött, och andra basvaror behöver kunna produceras i landet, när skiten hamnat i fläkten och Ryssarna ställt till det.
För det behövs ett fungerande lantbruk, med allt vad det innebär.
Det blir då en kostnad som samhället måste ta, nämligen att säkerställa att lantbruk finns.
Precis som vi tycker att det är självklart att det ska finnas skolor, sjukhus/läkare, polis och vägar, så måste det av beredskapsskäl vara självklart att grundläggande matbehov kan tillfredställas.
Nä jag förstår det, ville bara påpeka att fenomenet inte är avgränsat till en nationell nivå.S skogaliten skrev:
Beredskapslagren borde återställas.
Sedan om man nu skall bygga kärnkraft och beredskap är viktigt. Varför inte bygga ett sådant insprängt helt och hållet i ett rejält berg?
Sedan om man nu skall bygga kärnkraft och beredskap är viktigt. Varför inte bygga ett sådant insprängt helt och hållet i ett rejält berg?
En konstig grej med detta beslut är ju att flera av dessa vindkraftsparker så har ju andra länder redan byggt på sin sida gränsen.T Thomas_Blekinge skrev:
Jo men du måste kolla på kartan lite.. Ex Bornholm, bygger dom vindkraft öster eller väster om ön?T Thomas_Blekinge skrev:
Vindkraftverk får aldrig betalt för den el som dom producerar. Vindstilla = noll betalt. Kraftiga vindar = minuspriser på elen.
Det finns många artiklar om att parkerna runt om i sverige går minus. Googla själv om ni inte tror mig.
Dessutom så blåser verken sönder på land, hur blir det då till havs med mera vind och dessutom salt i luften. Det blir inte så bra med hydralolja och microplaster i havet från vingarna.
Det finns många artiklar om att parkerna runt om i sverige går minus. Googla själv om ni inte tror mig.
Dessutom så blåser verken sönder på land, hur blir det då till havs med mera vind och dessutom salt i luften. Det blir inte så bra med hydralolja och microplaster i havet från vingarna.